• 2
  • 3
2021-07-02, 09:06
Medlem
Schwimmwestes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Mina föräldrar skaffade ett konto till mig på Handelsbanken när jag föddes.

Jag var i exakt samma situation som du TS. Handelsbanken tar dessutom betalt för automatiska överföringar. Vidrigt.

Jag bytte från Handelsbanken till Skandiabanken. På Skandiabanken är det gratis att ha lönekonto om du väljer bort debetkort.

Jag kör nu följande upplägg:
*Lönekonto hos Skandiabanken
*Kreditkort hos Shell Mastercard
*Debetkort hos PFC (det går enkelt att swisha över pengar dit om jag t ex måste ta ut kontanter i bankomat.)

Uppskattningsvis går jag plus 2-3 000 kr/år på detta upplägg jämfört med att ha allt hos Handelsbanken.
Citera
2021-07-02, 13:04
Medlem
Då har du tryckt på något i fyllan förmodligen. Jag har endast sparande på handelsbanken och inga kort där öht
Citera
2021-07-02, 13:37
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajan
Jag får vänligt be om ursäkt isåfall. Det är dock konstigt eftersom när jag jobbade skaffade ett konto där, som jag än idag har kvar. Har varken fått ett kort eller betalat avgifter för det - men det kanske dyker upp då?
Hmm... är det ett konto som du kan betala räkningar med och ha alla tjänster som Bankid / Swish eller bara ett simpelt kapitalkonto för överföringar? Kan också vara en förmån du fick på jobbet.
Citera
2021-07-02, 18:52
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Förklara skillnaden på bankkort och kreditkort nästa gång. Han verkar inte ha gått ur skolan än, eller så lyssnade han inte på lektionerna.

Hade han skrivit kontokort så hade du varit nöjd.
Citera
2021-07-02, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schwimmweste
Jag var i exakt samma situation som du TS. Handelsbanken tar dessutom betalt för automatiska överföringar. Vidrigt.

Jag bytte från Handelsbanken till Skandiabanken. På Skandiabanken är det gratis att ha lönekonto om du väljer bort debetkort.

Jag kör nu följande upplägg:
*Lönekonto hos Skandiabanken
*Kreditkort hos Shell Mastercard
*Debetkort hos PFC (det går enkelt att swisha över pengar dit om jag t ex måste ta ut kontanter i bankomat.)

Uppskattningsvis går jag plus 2-3 000 kr/år på detta upplägg jämfört med att ha allt hos Handelsbanken.

Synd bara att Skandiabanken är Sveriges rövhål bland banker.

Sålänge man följer allt efter hur deras datasystem funkar så flyter det.
Ställ sen en fråga till supporten och du är idiotförklarad.

För kunder som aldrig ställer en fråga eller undrar över något så funkar det.
Citera
2021-07-02, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Hade han skrivit kontokort så hade du varit nöjd.

Vi pratar om hillbilly-killen i kiosken och inte Ts.

Har man nån som helst aning om vad man pratar om så inser man ju att Maestro används mkt i ungdomen och möjligen början av arbetslivet.

Att skaffa ett bankkort (Visa/Master) från sin bank när man börjar få lön är väl annars standard.
Citera
2021-07-02, 20:01
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Vi pratar om hillbilly-killen i kiosken och inte Ts.

Har man nån som helst aning om vad man pratar om så inser man ju att Maestro används mkt i ungdomen och möjligen början av arbetslivet.

Att skaffa ett bankkort (Visa/Master) från sin bank när man börjar få lön är väl annars standard.

Jag delar din uppfattning.
Citera
2021-07-03, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Hmm... är det ett konto som du kan betala räkningar med och ha alla tjänster som Bankid / Swish eller bara ett simpelt kapitalkonto för överföringar? Kan också vara en förmån du fick på jobbet.

Skaffade kontot några veckor innan jag började jobba - och då jag var timanställd fick jag inga förmåner så nej.

Det var ett vanligt lönekonto inklusive bankkort, internetbank oh bank-id (swish hade jag redan sen tidigare via annan bank). Efter jag slutat (2-3 månader) sa jag upp bankkortet.

Kommer dock inte åt mitt konto då mitt Bank-ID behöver verifieras med dosan som jag inte har kvar…
Citera
2021-07-03, 12:28
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Förklara skillnaden på bankkort och kreditkort nästa gång. Han verkar inte ha gått ur skolan än, eller så lyssnade han inte på lektionerna.

Förövrigt är/var maestrokort och andra electronkort just för ungdomar eller de som inte klarade av att hantera ett vanligt bankkort (regelbundna övertrasseringar etc.).

Inte för inte det kallas loserkort
Citera
2021-07-03, 16:05
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajan
Skaffade kontot några veckor innan jag började jobba - och då jag var timanställd fick jag inga förmåner så nej.

Det var ett vanligt lönekonto inklusive bankkort, internetbank oh bank-id (swish hade jag redan sen tidigare via annan bank). Efter jag slutat (2-3 månader) sa jag upp bankkortet.

Kommer dock inte åt mitt konto då mitt Bank-ID behöver verifieras med dosan som jag inte har kvar…
Okej men är du säker på att kontot finns kvar fortfarande då eftersom du inte har verifierat dig med dosan? När du skaffade det så var det ingen avgift som sedan infördes ...oavsett så kan inte folk slippa avgiften idag, hade själv ett frikort Maestro som jag kunde ha kvar ett tag efter att det försvann ur sortimentet och avgift infördes på alla korten.
Citera
2021-07-03, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Okej men är du säker på att kontot finns kvar fortfarande då eftersom du inte har verifierat dig med dosan? När du skaffade det så var det ingen avgift som sedan infördes ...oavsett så kan inte folk slippa avgiften idag, hade själv ett frikort Maestro som jag kunde ha kvar ett tag efter att det försvann ur sortimentet och avgift infördes på alla korten.

Ska kolla upp inom en vecka eller två och återkommer!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in