2021-07-01, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Förklara skillnaden på bankkort och kreditkort nästa gång. Han verkar inte ha gått ur skolan än, eller så lyssnade han inte på lektionerna.

Det är nog därför som han står i kassan (dåliga betyg). Nu är det länge sedan som detta hände, men han kanske fortfarande arbetar i kiosken. Jag kanske ska gå dit med mitt nya Maestro som dök upp i dag. Kortet ser exakt likadant ut som förut, så mannen i kassan lär väl gapa "LOSER KORTET".
Citera
2021-07-01, 21:19
Medlem
Har jobbat extra en sommar för bara ett par år sedan på Handelsbanken. Man kan absolut ha ett konto utan bankkort.

Fattar inte var du fått dessa uppgifter ifrån. Gör om gör rätt
Citera
2021-07-01, 21:49
Medlem
Vad händer om du ringer banken och frågar ?
Citera
2021-07-01, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Mina föräldrar skaffade ett konto till mig på Handelsbanken när jag föddes. Jag använde det där kontot när jag sommarjobbade. I och med att jag inte var direkt kreditvärdig vid den tiden så blev mitt första betalkort ett Maestro. Jag använde det där kortet rätt flitigt i några år, tills någon i kassan flinade åt mig och sade "Maestro, kortet för de som inte är kreditvärdiga".

Jag fick nästan omgående ett riktigt arbete och skaffade ett lönekonto samt ett VISA kort i en annan bank. Jag gick in på Handelsbankens internetbank och där kunde jag välja att "inte förnya" mitt Maestro kort. Det fungerade bra och sedan kom det inga nya kort. Kontot i banken behöll jag på grund av mina besparingar samt aktiedepå.

I slutet av 2019 så dök det upp ett Maestro kort från Handelsbanken. Jag loggade in där och kollade i menyn bankkort. Då upptäckte jag att det inte längre går att avsäga sig ett betalkort. Banken tvingar alltså på sina kunder ett Maestro kort och för detta så betalar man 25:- i månaden.

Vad tycker ni om det här? Är det rätt av banken att tvinga på sina kunder ett betalkort som man inte har beställt.

Finns det fler banker som gör likadant?

Antingen går du in på handelsbanken med en kalashnikov och skriker du inte vill ha kortet!!! Eller oxå säger du upp all ekonomisk kontakt med handelsbanken och förlitar dig på din nya bank
Citera
2021-07-01, 21:58
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Nej, de tvingar dig inte. Du kan gå in till banken och avsäga dig kortet. Har alsdrig haft nåt kort via nån bank...

Cash is king..?
Citera
2021-07-01, 21:59
Medlem
Core.s avatar
Japp, jag hade något gammalt skrammelkonto där sedan yngre dagar, fick helt plötsligt hem ett krav på typ 900 för obetalda kortavgifter, det hade automatiskt börjat kosta pengar. Ingen påminnelse eller någonting
Citera
2021-07-01, 22:42
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajan
Har jobbat extra en sommar för bara ett par år sedan på Handelsbanken. Man kan absolut ha ett konto utan bankkort.

Du menar att banker aldrig kan ändra sina villkor och priser?
Jag hade själv Handelsbanken för ett par år sedan och då kunde man ha lönekonto utan kort men när de införde tvång så bytte jag till Skandiabanken som vad jag vet är enda banken där man kan komma undan avgifter idag.
Citera
2021-07-01, 22:48
Medlem
Citat:

Ja, men när du jobbade extra så hade banken inte infört ett baserbjudande med ett påtvingat bankkort.

Innan dess var det friviligt att skaffa ett kort som innebär en årsavgift. I dag har man inget val i och med att avgiften för kortet är inbakad i baserbjudandet. Kortet skickas ut automatiskt till alla som har ett konto i banken. Banken är tydlig med att det är kortet som kostar i och med att alla kort utöver det obligatoriska kortet kostar lika mycket. Den som väljer ett annat kort än Maestro, slipper avgiften för baserbjudandet, men måste ändå betala exakt lika mycket i avgift för bankkortet.

Ett tipps är att du kollar upp saker först innan du postar i forumet.
Citera
2021-07-01, 22:51
Medlem
Mouses avatar
Vet att Swedbank inte tvingar en att ha något kort.
Citera
2021-07-01, 23:46
Medlem
Fett jobbigt att gå runt med loser kort (sic) och samtidigt bara ha smulor på kontot.
Citera
2021-07-02, 07:54
Medlem
Enydrions avatar
Citat:

Handelsbanken började ta betalt för internet relativt nyligen, tidigare var det gratis...

Finns en tråd här någonstans när det hände.
Citera
2021-07-02, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Du menar att banker aldrig kan ändra sina villkor och priser?
Jag hade själv Handelsbanken för ett par år sedan och då kunde man ha lönekonto utan kort men när de införde tvång så bytte jag till Skandiabanken som vad jag vet är enda banken där man kan komma undan avgifter idag.

Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Ja, men när du jobbade extra så hade banken inte infört ett baserbjudande med ett påtvingat bankkort.

Innan dess var det friviligt att skaffa ett kort som innebär en årsavgift. I dag har man inget val i och med att avgiften för kortet är inbakad i baserbjudandet. Kortet skickas ut automatiskt till alla som har ett konto i banken. Banken är tydlig med att det är kortet som kostar i och med att alla kort utöver det obligatoriska kortet kostar lika mycket. Den som väljer ett annat kort än Maestro, slipper avgiften för baserbjudandet, men måste ändå betala exakt lika mycket i avgift för bankkortet.

Ett tipps är att du kollar upp saker först innan du postar i forumet.

Jag får vänligt be om ursäkt isåfall. Det är dock konstigt eftersom när jag jobbade skaffade ett konto där, som jag än idag har kvar. Har varken fått ett kort eller betalat avgifter för det - men det kanske dyker upp då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in