• 1
  • 2
2021-07-01, 18:41
Medlem
Mina föräldrar skaffade ett konto till mig på Handelsbanken när jag föddes. Jag använde det där kontot när jag sommarjobbade. I och med att jag inte var direkt kreditvärdig vid den tiden så blev mitt första betalkort ett Maestro. Jag använde det där kortet rätt flitigt i några år, tills någon i kassan flinade åt mig och sade "Maestro, kortet för de som inte är kreditvärdiga".

Jag fick nästan omgående ett riktigt arbete och skaffade ett lönekonto samt ett VISA kort i en annan bank. Jag gick in på Handelsbankens internetbank och där kunde jag välja att "inte förnya" mitt Maestro kort. Det fungerade bra och sedan kom det inga nya kort. Kontot i banken behöll jag på grund av mina besparingar samt aktiedepå.

I slutet av 2019 så dök det upp ett Maestro kort från Handelsbanken. Jag loggade in där och kollade i menyn bankkort. Då upptäckte jag att det inte längre går att avsäga sig ett betalkort. Banken tvingar alltså på sina kunder ett Maestro kort och för detta så betalar man 25:- i månaden.

Vad tycker ni om det här? Är det rätt av banken att tvinga på sina kunder ett betalkort som man inte har beställt.

Finns det fler banker som gör likadant?
Citera
2021-07-01, 18:44
Medlem
GoUoDs avatar
Nej, de tvingar dig inte. Du kan gå in till banken och avsäga dig kortet. Har alsdrig haft nåt kort via nån bank...
Citera
2021-07-01, 18:51
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Nej, de tvingar dig inte. Du kan gå in till banken och avsäga dig kortet. Har alsdrig haft nåt kort via nån bank...

Cash is King eller?
Citera
2021-07-01, 18:52
Medlem
Ett Maestro kort ingår i deras baserbjudande. Finns det någon lägre nivå än detta?

https://www.handelsbanken.se/sv/privat/baserbjudande
Citera
2021-07-01, 18:53
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Cash is King eller?
Ja? Men jag har ett kreditkort, bara inte från nån av mina banker.
Citera
2021-07-01, 19:04
Medlem
1. Det kan vara bra med två olika kort om något skulle strula. Kort behövs för att plocka ut kontanter i bankomat eller till att betala med.

2. Det går normalt att få gratis kort om man väljer rätt banker.

3. Alla banker tillhandahåller gratis lönekonto och liknande. Det som man eventuellt betalar extra för är kort och betalningstjänster men dessa går att säga upp om man bara vill ha det enklaste gratistjänsterna.
Citera
2021-07-01, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
1. Det kan vara bra med två olika kort om något skulle strula. Kort behövs för att plocka ut kontanter i bankomat eller till att betala med.

2. Det går normalt att få gratis kort om man väljer rätt banker.

3. Alla banker tillhandahåller gratis lönekonto och liknande. Det som man eventuellt betalar extra för är kort och betalningstjänster men dessa går att säga upp om man bara vill ha det enklaste gratistjänsterna.

Stämmer att man behöver minst två olika typer av bankkort ifall någon av dem strular. Helst ska man också ha kontanter på sig om kortterminalerna strular. Nu har jag redan ett VISA och ett Mastercard, så det känns ganska meningslöst att behöva betala för ett Maestro kort.

Jag blev till och med hånad för Maestro kortet i kiosken vid gymnasiet. Killen i kassan bräkte ur sig "KORTET FÖR ICKE KREDITVÄRDIGA".
Citera
2021-07-01, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Ett Maestro kort ingår i deras baserbjudande. Finns det någon lägre nivå än detta?

https://www.handelsbanken.se/sv/privat/baserbjudande
Nej. Banken tar 25 kr i månaden även om du inte vill ha något kort.
Citera
2021-07-01, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Stämmer att man behöver minst två olika typer av bankkort ifall någon av dem strular. Helst ska man också ha kontanter på sig om kortterminalerna strular. Nu har jag redan ett VISA och ett Mastercard, så det känns ganska meningslöst att behöva betala för ett Maestro kort.

Jag blev till och med hånad för Maestro kortet i kiosken vid gymnasiet. Killen i kassan bräkte ur sig "KORTET FÖR ICKE KREDITVÄRDIGA".

Förklara skillnaden på bankkort och kreditkort nästa gång. Han verkar inte ha gått ur skolan än, eller så lyssnade han inte på lektionerna.
Citera
2021-07-01, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Nej. Banken tar 25 kr i månaden även om du inte vill ha något kort.

Okej, så det ingår om man skaffar ett konto i banken? Detta känns meningslöst om någon skaffar ett konto till sina nyfödda ungar och måste betala för ett bankkort som inte kommer att användas i första taget. Jag kollade deras tjänster och ett konto för barn och unga kräver minst baserbjudande som kostar 25 kronor per månad. Då ingår det en massa tjänster, ett Maestro kort, Swish m.m.

Det går alltså inte att skaffa ett bankkonto utan kort. Då vet man att vi är på väg till ett kontantlöst samhälle.

https://www.handelsbanken.se/sv/priv...ation-ordlista
Citera
2021-07-01, 19:38
Medlem
miikoss avatar
Kan nog fungera att få ett sparkonto, utan avgift. Står inte något pris angivet.

https://www.handelsbanken.se/sv/priv...nton/sparkonto

Dock så ingår inte Internetbank vanligen om man inte betalar, utan alla bankärenden behöver då ske med besök på banken.

Varför inte annars flytta kapitalet till banken där du har lönekontot/betalkontot och avsluta kontot?

Enda anledningen som jag kan se till att ha sparkonton på annan bank är väl då om räntan är bättre, eller att man har så mycket pengar så att man man maxar statens insättningsgaranti på en viss bank.
Citera
2021-07-01, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Okej, så det ingår om man skaffar ett konto i banken? Detta känns meningslöst om någon skaffar ett konto till sina nyfödda ungar och måste betala för ett bankkort som inte kommer att användas i första taget. Jag kollade deras tjänster och ett konto för barn och unga kräver minst baserbjudande som kostar 25 kronor per månad. Då ingår det en massa tjänster, ett Maestro kort, Swish m.m.

Det går alltså inte att skaffa ett bankkonto utan kort. Då vet man att vi är på väg till ett kontantlöst samhälle.

https://www.handelsbanken.se/sv/priv...ation-ordlista
Jag tycker det är en oskälig obligatorisk avgift som banken tar för det tvivelaktiga nöjet att sköta allt själv på internetbanken och få nollränta på dina pengar dessutom.
I praktiken betalar du negativ ränta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in