Resultat: Vilket bilmärke föredrar ni helst eller har redan?
Saab
5,81%
5 röster
Volvo
18,60%
16 röster
Mercedes Benz
10,47%
9 röster
Audi
8,14%
7 röster
Volkswagen
6,98%
6 röster
Porsche
4,65%
4 röster
Bentley
1,16%
1 röster
Rolls Roys
0%
0 röster
Ford
2,33%
2 röster
Renault
2,33%
2 röster
Citroen
3,49%
3 röster
Seat
1,16%
1 röster
Jeep
0%
0 röster
Lada
1,16%
1 röster
Vaz
1,16%
1 röster
Range Rover
1,16%
1 röster
Chevrolet
5,81%
5 röster
Cadillac
1,16%
1 röster
Alfa Romeo
3,49%
3 röster
BMW
19,77%
17 röster
GMC
0%
0 röster
Aston Martin
2,33%
2 röster
Bugatti
0%
0 röster
Ferrari
0%
0 röster
Fiat
0%
0 röster
Suzuki
3,49%
3 röster
Dodge
4,65%
4 röster
Hummer
0%
0 röster
Hyundai
5,81%
5 röster
Jaguar
0%
0 röster
Koenigsegg
3,49%
3 röster
Lamborghini
4,65%
4 röster
Lexus
11,63%
10 röster
Tesla
1,16%
1 röster
Mitsubishi
1,16%
1 röster
Mazda
6,98%
6 röster
Nissan
3,49%
3 röster
Opel
3,49%
3 röster
Peugeot
3,49%
3 röster
Smart
0%
0 röster
Maserati
0%
0 röster
Annat bilmärke!
16,28%
14 röster
2021-07-21, 21:10
Medlem
Qui vient en Renault, rentre en vélo
Citera
2021-07-21, 23:45
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Vill istället påstå att det är personer med tekniskt intresse/kunnande som köper Citroen.
Tyvärr är/var Citroen ouppnåeliga för de flesta med "normal" inkomst.

Hur många Citroen, Peugeot och Renault har du kört och ägt?

Själv har jag ägt 2 Peugeot, 3 Renault och ett oräkneligt antal Citroen.
De har varit komfortabla och driftsäkra.

Något man inte kan säga om 4 BMW, 4 VAG och 2 Mercedes.

Sedan ett decennium är det japaner som gäller.

1 Lexus, 1 Nissan, 4 Mazda, 4 Suzuki och slutligen har jag hittat hem = HONDA!

Men jag äger f n Citroen, Suzuki och Honda.

Jag har haft 4 Citroen, En Peugeout och en Renault så du har nog haft fler.

Renaulten, en 4L räknar jag som min sämsta bil.

En DS19 kommer in som god tvåa.

BX:en (GTi) och XM:en (V6, 24 Exclusive) ja vad ska man säga? Jag räknar inte dem. För usla helt enkelt. R 4:an, min sämsta bil gick iallafall. De gjorde sällan dessa två.

Sista Cittran då? Jo det var en B15 Traction Avant. Helt okey faktiskt trots att den var snorgammal då jag hade den. Undantaget som bekräftar regeln?

Så till sist Peggan. En 404 årsmodell -67. Faktiskt älskade jag denna bil. Visst den föll i bitar långsamt men rostade desto fortare. Den var dock något otroligt skön att köra.
Citera
2021-07-22, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
BX:en (GTi) och XM:en (V6, 24 Exclusive) ja vad ska man säga? Jag räknar inte dem. För usla helt enkelt. R 4:an, min sämsta bil gick iallafall. De gjorde sällan dessa två.

Citroën BX var dock en ypperligt driftsäker bilmodell. Det blir fel att ta sportmodellen som exempel. De flesta sportversioner av bilmodeller från den tiden var mer eller mindre opålitliga, Saab Turbo tex.

Renault 4 är ju en bil som debatterats i oändlighet. Antingen som bästa eller sämsta bil som byggts. Hur som helst var den en megasuccé & hör till de absolut vanligaste äldre bilar som fortfarande rullar i Europa idag. Kanske också den bilmodell som fick i särklass sämst omvårdnad. Den var tänkt som en slit & släng bil men många gillade dem & behöll dem.
Citera
2021-07-22, 00:07
Det är nog nya generationen som köper dessa bilar.
Folk som aldrig har kört en gammal citroen, peuget eller renault

Som inte har någon erfarenhet av hur pissiga dessa bilar va..

Tiderna förändras men det gör inte minnet
Så många som är över 30 tror fortfarande att detta är skitbajsbilar av sämsta möjliga kvalite.

Men så är det inte längre..

Jag ska köpa en soffa nu. Har inte tid att utveckla det här nåt mer
Citera
2021-07-22, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Franska bilar är de bästa enligt mig.

(Har även en Mercedes E 200 CDI Automat årsmodell 2010, även den en mycket fin bil som jag är väldigt nöjd med, köpte den ny för 11 år sedan)

Nyfiken;

Varför köper och kör du tyska bilar om franskt är det bästa?
Citera
2021-07-22, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .caz
Mitsubishi, Nissan och Renault är samma skit med olika märke i fronten. Dom har samma platform och bilarna blir mer lika varandra för varje år som går. Utanför Europa vet ingen vad Renault är så där säljs dom som Nissan, Mitsubishi eller Samsung Motors i Korea

Helt riktigt. Är lite komiskt hur mycket märkesbögar vi har här.

Eller att franskt är så mycket bättre än japanskt (när det är samma bilar i botten).

Festligt värre!
Citera
2021-07-22, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag gled genom Paris en varm sommarkväll för ett gäng år sedan (Med en Peugeot 205). Det slog mig att inslaget av Citroen, Peugeot och Renault i den ordningen är mycket vanliga i trafikbillden. Det av en kontinental känsla. Framförallt Citroens högbyggda C4: or var bland de vanligaste i paristrafiken, såg dessa överallt.

Jag stod på en bensinstation en i Frankrike med Peugeot 205: an. Det var en CTI convertible. Det kom fram en fransman och sade "vilken cool bil!, Får jag titta på den". Definitivt ej vanligt med gamla vintage-Peugeotar i Frankrike, även om det är deras hemland.

Peugeoten jag hade skulle säljas till en fransman. Förenade business med nöje. Det var en väldigt ung person som köpte den, jag tror han var ca 20 år gammal. Bilintresserad var han och han hade många andra kamrater som också var intresserade av franska new/oldtimers.

Personligen har jag haft bilar av alla ovan märken men ej riktigt gillat dem, eftersom kvaliteten på mycket enligt mig varit för låg.

Oavsett tycker jag köpare av dessa tre märkerna, främst Citroén i dag består av alla möjliga köpare. Jag kan se någon tydlig trend.

Kul historia! Låter som det var en bra resa också!
Citera
2021-07-22, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gr0v
Mekaniker med 11 års erfarenhet, drivit eget i 5 år.
Absolut inget fel på franska bilar förutom små elfel på vissa modeller. Men slår vad om att de flesta av er inte ens visste att Volvo kört franska motorer sen 2012 (PSA).
Volvo är överprisade bilar.

Den ända grupp bilar jag personligen aldrig skulle köpa är Fiat Chrysler group. Usch vilka bilar att hålla på med och att äga. Samt Ford (allt GM tar i går åt pipan) 🤮

Saab/Opel är något jag skulle undvika, hemska att hålla på med.

Vill ni köpa en bil som aldrig sviker er och till ett rimligt pris, köp Toyota! Må inte vara dom roligaste att köra men det är upperst sällan jag hört eller sätt en Toyota med större fel än vanliga slitage delar

Finns ju inget tråkigare att köra än en vanlig Toyota.
Citera
2021-07-22, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomatji
Farsan körde Citroäng på gamla nedkörda skogsvägar till byggen på 60-talet bara för att dom gick att höja funkade men dom rostade oerhört och det gör dom säkert än idag. Tekniskt får man väl annars vad man betalar för billig fransk bil = skitbil och alltid lågt andrhandsvärde om det rns finns nått alls.

Tvärtom! Just för att man hade allvarliga rostproblem på 70-talets GS & CX, där GS kanske var bland de värsta rostarna, så tog man krafttag mot rosten på 80-talet. Citroën är snarare bland de bästa märkena ur rostsynpunkt sedan nästan 40 år tillbaka.
Citera
2021-07-22, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Vad har du tänkt dig för budget? Låt säga att max pris är 200 000, vad köper du?

Det är ju moppebilsbudget.

Sätt en budget till något vettigt, säg det tredubbla (ca 600 papp) och välj bland alla av dagens nya franska och tyska bilar.

Välj valfri modell, motor och utrustningsnivå och motivera. Kan vli kul!
Citera
2021-07-22, 00:58
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
Citroën BX var dock en ypperligt driftsäker bilmodell. Det blir fel att ta sportmodellen som exempel. De flesta sportversioner av bilmodeller från den tiden var mer eller mindre opålitliga, Saab Turbo tex.

Renault 4 är ju en bil som debatterats i oändlighet. Antingen som bästa eller sämsta bil som byggts. Hur som helst var den en megasuccé & hör till de absolut vanligaste äldre bilar som fortfarande rullar i Europa idag. Kanske också den bilmodell som fick i särklass sämst omvårdnad. Den var tänkt som en slit & släng bil men många gillade dem & behöll dem.

Sån't här kan man diskutera i evighet. Har haft några SAAB Turbo. Alla fungerade utmärkt. Jag är ingen SAAB fan men det måste jag iallafall ge dem. Jag är lite äldre och uppväxt på den tiden man inte blev tagen på allvar om man körde SAAB. (Två-takts eran).

Visst. Laban sålde bra och var en slit och släng bil. Men det var bubblan också. På min tid blev man lika utskrattad med bubbla som med SAAB. Men säga vad man vill, bubblorna var iallafall otroligt skottsäkra.

Laban kan bara drömma om att komma i närheten av den kvalitén.
Citera
2021-07-22, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Visst. Laban sålde bra och var en slit och släng bil. Men det var bubblan också. På min tid blev man lika utskrattad med bubbla som med SAAB. Men säga vad man vill, bubblorna var iallafall otroligt skottsäkra.

Laban kan bara drömma om att komma i närheten av den kvalitén.

4 Laban var klart billigare än VW. Det var inte samma prisklass. Eftersom svenskarna hade det gott ställt ekonomiskt gör många misstaget att tro att Bubblan var utpräglat lågpris. Men den bör snarare kallas för den tidens Golf. R4 var utpräglat lågpris, det var bara Fiat 600 & Citroën 2CV som var billigare. VW konkurrerade med Renault 8 som var en bra bil.

Hade inte Laban blivit så misskötta så hade de funkat bättre som begagnade men den lanserades ju som den underhållsfria bilen, vilket många tog bokstavligt. Det var bilen som skulle misshandlas & den var betydligt bättre än Bubblan på usla vägar. Många var ändå nöjda med R4 som såldes nästan lika länge som Bubblan i Europa.

Sen levde Bubblan mycket på sitt tidiga rykte. Den kom då det byggdes en massa skit, framförallt i Tyskland. Från 60-talets andra hälft var Bubblan frånkörd & snarare mera opålitlig än medelbilen. De sista 10 åren med Bubbla var skottsäkerheten mest en merit från förr. Det var problem med Bubblor också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in