Resultat: Vilket bilmärke föredrar ni helst eller har redan?
Saab
5,81%
5 röster
Volvo
18,60%
16 röster
Mercedes Benz
10,47%
9 röster
Audi
8,14%
7 röster
Volkswagen
6,98%
6 röster
Porsche
4,65%
4 röster
Bentley
1,16%
1 röster
Rolls Roys
0%
0 röster
Ford
2,33%
2 röster
Renault
2,33%
2 röster
Citroen
3,49%
3 röster
Seat
1,16%
1 röster
Jeep
0%
0 röster
Lada
1,16%
1 röster
Vaz
1,16%
1 röster
Range Rover
1,16%
1 röster
Chevrolet
5,81%
5 röster
Cadillac
1,16%
1 röster
Alfa Romeo
3,49%
3 röster
BMW
19,77%
17 röster
GMC
0%
0 röster
Aston Martin
2,33%
2 röster
Bugatti
0%
0 röster
Ferrari
0%
0 röster
Fiat
0%
0 röster
Suzuki
3,49%
3 röster
Dodge
4,65%
4 röster
Hummer
0%
0 röster
Hyundai
5,81%
5 röster
Jaguar
0%
0 röster
Koenigsegg
3,49%
3 röster
Lamborghini
4,65%
4 röster
Lexus
11,63%
10 röster
Tesla
1,16%
1 röster
Mitsubishi
1,16%
1 röster
Mazda
6,98%
6 röster
Nissan
3,49%
3 röster
Opel
3,49%
3 röster
Peugeot
3,49%
3 röster
Smart
0%
0 röster
Maserati
0%
0 röster
Annat bilmärke!
16,28%
14 röster
2021-07-20, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gr0v
Mekaniker med 11 års erfarenhet, drivit eget i 5 år.
Absolut inget fel på franska bilar förutom små elfel på vissa modeller. Men slår vad om att de flesta av er inte ens visste att Volvo kört franska motorer sen 2012 (PSA).
Volvo är överprisade bilar.

Den ända grupp bilar jag personligen aldrig skulle köpa är Fiat Chrysler group. Usch vilka bilar att hålla på med och att äga. Samt Ford (allt GM tar i går åt pipan) 🤮

Saab/Opel är något jag skulle undvika, hemska att hålla på med.

Vill ni köpa en bil som aldrig sviker er och till ett rimligt pris, köp Toyota! Må inte vara dom roligaste att köra men det är upperst sällan jag hört eller sätt en Toyota med större fel än vanliga slitage delar
Amen!
Citera
2021-07-20, 20:30
Medlem
Farsan körde Citroäng på gamla nedkörda skogsvägar till byggen på 60-talet bara för att dom gick att höja funkade men dom rostade oerhört och det gör dom säkert än idag. Tekniskt får man väl annars vad man betalar för billig fransk bil = skitbil och alltid lågt andrhandsvärde om det rns finns nått alls.
Citera
2021-07-20, 20:59
Medlem
Som begagnade är det fortfarande varningsflagg på dem dock. Inte för att de är sämre än jämförbara märken men för att de nya köps av ointeresserade/ekonomiskt svagare grupper. Därför har det ofta sparats in på eller helt struntats i underhåll.[/quote]

Men vissa Megane modeller kostar 300,000 nya....OK inte lika dyrt som en ny V90..men lika som Mazda, Toyota, VW. Har en Megane kombi nu i tre år, har sköt sig perfekt.
Citera
2021-07-20, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Okej, har aldrig haft någon fransk bil, så där ser man, t.o.m jag blandar ihop korten. Mängden övergivna C5: or som lagt sig på underredet tolkade jag som luftfjädring, men imponerande att dom hållit fast vid gashydrualiken då när t.o.m british leyland slängde det på tippen!

British Leylands fjädring var nåt helt annat och extremt mycket simplare än det mycket (för sin tid etc) avancerade som Citroën har haft under ett gäng decennier, ja ända förbi millennieskiftet. Och de har förbättrat det med tiden och det har i princip aldrig varit en gång i stil med softa och komfortabla jänkare, utan mer sofistikerat svävande som svalde det mesta av defekter i vägbanan på imponerande sätt.
Citera
2021-07-20, 21:23
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av cateatdog
Så dom monteras inte på samma fabrik/bolag?
Trodde partner, Berligo och cangoo var samma bil i princip men då har jag fel?
Nej, Kangoo har inte en skruv gemensamt med Partner/Berlingo, de är huvudkonkurrenten. PSA har haft samarbete med Renault, men det är endast på motorsidan, det senaste var när Renault köpte Peugeots V6, es9j4 i början av milleniet.
Citera
2021-07-20, 22:18
Medlem
klyktattares avatar
Farsan hade 2 Renault för en herrans massa år sedan. Jag har aldrig hört så många svordomar som då. Lovade mig själv där och då att undvika Renault. Farsan har hållt sig till Opel efter de katastroferna och det ångrar han inte en sekund.
Citera
2021-07-21, 00:09
Medlem
BAB7s avatar
Franska bilar är de bästa enligt mig.

Jag kör en Renault ZOE årsmodell 2018 som redan rullat 16.000 mil, och är riktigt nöjd med bilen!
Köpte den ny för tre år sedan, ZOE är helt klart en av de bästa elbilarna på marknaden med en trendig, modern design, smidig, kul att köra och billig i drift, dessutom med marknadsledande AC 22 laddning som fyller batteriet på 2 timmar på långturer, räckvidden är också helt ok, ca 18-25 mil.
Kostade 364.000 kronor.

Har också en Peugeot 308 Style kombi årsmodell 2016, automat med 130 hk, har bara rullat 7.800 mil och är den mest fantastiska bilen jag kört, fantastisk på alla punkter skulle jag vilja påstå, tror inte det finns en mycket bättre komplett bensinbil till det inköpspriset, bilen kostade 270.000 kr.

En fransk bil är inte bara ett transportmedel, det är också ett stycke europeisk kultur, historia och traditioner, något vi bör värna om och vara stolta över.
Därför kör jag franskt.

Amerikanska och asiatiska skitbilar är för mig fullständigt ointressanta.

(Har även en Mercedes E 200 CDI Automat årsmodell 2010, även den en mycket fin bil som jag är väldigt nöjd med, köpte den ny för 11 år sedan)
Citera
2021-07-21, 03:29
Medlem
Screems avatar
Köpte en Peugeot 508 Kombi 2015 för drygt 2-3 år sedan.

Kör ungefär 2000-3000mil per år och den rullar billigt och fint, inte haft några problem med den än.

Jobbar inom IT och skulle väl tillhöra övre medelklass ifall man kollade på min ekonomi. Men i övrigt så lever jag ganska billigt. Är i 27-29 års åldern.
Citera
2021-07-21, 08:14
Medlem
Alltid lika tråkiga trådar om bilmärken och skitnödiga småpojkar som tycker ditt och datt.

Vad spelar det för roll vad folk kör för bil? Vill man inte lägga hela sin inkomst på.att avbetala en överprisad bil p.g.a den har ett visst märke i front och på rätt så är.väl.det bara sunt förnuft. Alla behöver inte bygga självkänsla genom ytligt ägande.

Eftersom alla bilar går sönder och det idag är viktigare att se nästa led, alltså vad det då kostar att fixa det så väljer jag bort så kallade premiummärken direkt. Hört massor av skräckexempel där folk nästan ställt in semesterresor för att ha råd och fixa sin premiumbil, och flest stöta är om vårt älskade bilmärke Volvo. Detta kinesiska bolag..

De billigaste väljer jag också bort direkt, de är helt enkelt för dåliga, för mycket har tagits bort inform av ljudisolering, teknik osv att det knappt är värt att sätta sig i bilen.

Så det blir att hålla sig i mittsegmentet, där, där bla PSA finns.

Design är väl märkligt att en ta upp, alla har sin smak och åsikt, och jag tycker att Peugeots suvar tillhör de snyggare. Också bra att de vågar gå sin egen väg i designen och inte föjder alla andras linjer och idéer.
Citera
2021-07-21, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorkenslillatass
Alltid lika tråkiga trådar om bilmärken och skitnödiga småpojkar som tycker ditt och datt.

Vad spelar det för roll vad folk kör för bil? Vill man inte lägga hela sin inkomst på.att avbetala en överprisad bil p.g.a den har ett visst märke i front och på rätt så är.väl.det bara sunt förnuft. Alla behöver inte bygga självkänsla genom ytligt ägande.

Eftersom alla bilar går sönder och det idag är viktigare att se nästa led, alltså vad det då kostar att fixa det så väljer jag bort så kallade premiummärken direkt. Hört massor av skräckexempel där folk nästan ställt in semesterresor för att ha råd och fixa sin premiumbil, och flest stöta är om vårt älskade bilmärke Volvo. Detta kinesiska bolag..

De billigaste väljer jag också bort direkt, de är helt enkelt för dåliga, för mycket har tagits bort inform av ljudisolering, teknik osv att det knappt är värt att sätta sig i bilen.

Så det blir att hålla sig i mittsegmentet, där, där bla PSA finns.

Design är väl märkligt att en ta upp, alla har sin smak och åsikt, och jag tycker att Peugeots suvar tillhör de snyggare. Också bra att de vågar gå sin egen väg i designen och inte föjder alla andras linjer och idéer.

Jag förstår hur du tänker med det du skriver, men tyvärr skiljer du dig inte mycket från de du kritiserar. Därför att även du kör med samma gamla ”jag har hört….” Och kritiserar olika segment av bilar och folk som väljer annorlunda än dig.

Fakta är att grejer som är premium är det oftast just för att de är premium, i något avseende, alltså bättre på en eller flera punkter, och det kan vara alla möjliga saker som t ex bilar.

Vad sen olika människor uppskattar, kanske skulle vilja ha eller inte ha beroende på vad som helst, och väljer att köpa eller inte etc. Det är högst personligt och inget som du jag eller andra egentligen ska bry oss i. Så varför klaga på t ex ytlighet….?

Jag gillar en massa bilar, beundrar t ex deras design, teknik, eller vad som. Har kanske nån drömbil som jag skulle kunna köpa, men avstår ändå, eller nån man skulle kunna tänka sig men inte har råd. Inte klagar jag på de som har råd att gotta sig med vad som helst i bilväg. Detta oavsett om de har ett genuint intresse eller bara behöver en ”accessoar till sin image eller nåt. Det är deras pengar och liv. Deras köp genererar arbete och pengar åt andra, och skatt.

Att sen alla bilar kan knasa och att det finns märken som är billigare, dyrare, bättre eller sämre på olika punkter, spelar föga roll, de flesta bilar är ändå ”bra” bilar i de flesta fall. Bara att välja den bil man tycker passar.

Att döma bilmodeller eller hela märken efter div skrönor eller ”jag har hört om…” är närmast töntigt. För även om ett antal av dessa bilar verkligen haft nåt problem med något under en period, så har säkerligen de allra flesta av alla de som tillverkats rullat på utan några uttalade problem, alltså att de bilar som råkat få problem är en minoritet sett till alla tillverkade.
Citera
2021-07-21, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diebratdie
Samma här, lite skrattretande med dessa enögda fanboys. Mesta idag görs ju av robotar och bilarna håller därför jämnare kvalitet. Delarna som sitter i många bilar idag desamma, oavsett märke. Fiskdammen är mindre än vad man tror.

Tier-one leverantörerna är dom samma, Bosch, Valeo, Autoliv/Veeoner osv... dat is true.. men det sitter ingenjörer och konstruerar bilar och beställer subsystem från dessa tier-one-leverantörer... Där kan det gå fett fel. Sen finns det gott om tillfällen för styltiga organisationer, märkliga guideline och kass och panikslaget project-management att fucka upp bilar långt innan dom hamnar i hallarna och på gatan.

Det nya Stellaris kommer ju bli underhållning spår jag.
Citera
2021-07-21, 10:16
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av explorers
Tror de har världspatent

Annars är väl dessa fransoser stora
på skåpbilar till firmabilar etc.
+1

Deras snåla och driftsäkra dieselmotorer uppskattas av både hantverkare och flera av mina kompisar som bor kvar i Norr- och Västerbotten.

Just större Cittror av lite äldre årgångar i bra skick kan vara riktiga fynd.

Så TS , det är lite samma kategori som smyger runt i Toyota och Kia i storstäderna:
De som vill ha en vettig bil men inget märkvärdigt. 🧐
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in