Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Du kanske skulle läst stycket innan också, inte bara den bit du gillar:
Slutsatsen var just koldioxidskatter. Att förorenare skall betala för sina utsläpp och därför få incitament för att minska dem.
Vid det här laget är ni konspirationsteoretiska vetenskapsförnekare bara patetiska. Ni är bara nyttiga idioter för fossilbränsleindustrin.
Jag är emot tvingande avgifter.
Dessa avgifter är ett politiskt sätt att få in mer pengar, i stora drag.
Man säger att det är för en god sak (miljön) men man vet att vanan att transportera är svår att bryta.
Det är alltså ur ett politiskt perspektiv fortfarande ok att generera utsläpp, bara du betalar för det. Betalar bra.
Jag tycker ett bra alternativ skulle vara att detta givmilda beskattande baseras på frivillighet, åtminstone för oss ”vanliga” människor.
Tänk dig en extra knapp på varje bensinpump där man aktivt kan välja att betala 10:- extra per liter, bara för att du som konsument vill rättfärdiga ditt bilåkande med ett dyrare pris, kontra de andra, som vill ha det pris vi har idag.
I princip förstår jag att det inte skulle funka i verkligheten, för inte ens de miljömedvetna skulle trycka på knappen, åtminstone inte de med en lägre lön och kanske ensamföräldrar med tuffa förhållanden redan
innan dom tankar bilen.