Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Utsläppen gör väl inte mindre skada bara för att det är någon som är ointresserad av miljö som tankar?
Miljöskatter är det marknadsekonomiska sättet att få ned utsläppen. Höja kostnaden så det blir lönsamt hitta alternativ.
Det har du rätt i, men det är inte riktigt det jag säger.
För att förtydliga: det är många i samhället som har det knapert.
10:- liter kan göra väldigt stor skillnad för dom människorna, och det är inte alls dom som kommer att köpa ny elbil, därutöver.
Bilarna idag (dom flesta) drar dessutom nära på hälften bränsle per mil mot hur läget var för trettio:ish år sedan.
Avgaserna är också betydligt, med betoning på
betydligt renare idag än förr.
Så om de som vill betala extra ”för att det är roligt” eller för att göra ”en god gärning” så skulle detta alternativ kunna vara ett frivilligt val.
Jag är av den åsikten att jag tror att det är mera pengarna som styr, pengar in, inte alls egentligen vilken miljömässig effekt ett högt pris ger. Inte i första hand - men det är naturligtvis det man pushar för.
Se på mjölken eller annan valfri vara, priserna gick upp i samband med skyhöga bränslepriser och därmed höga fraktkostnader under (S) och har inte gått ner igen fast bränslepriser faktiskt åter har gått ner just denna ”tia” igen.