• 7
  • 8
2025-03-05, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanaltrollet
Tänk dig en extra knapp på varje bensinpump där man aktivt kan välja att betala 10:- extra per liter, bara för att du som konsument vill rättfärdiga ditt bilåkande med ett dyrare pris, kontra de andra, som vill ha det pris vi har idag.
Utsläppen gör väl inte mindre skada bara för att det är någon som är ointresserad av miljö som tankar?

Miljöskatter är det marknadsekonomiska sättet att få ned utsläppen. Höja kostnaden så det blir lönsamt hitta alternativ.
Citera
2025-03-06, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Utsläppen gör väl inte mindre skada bara för att det är någon som är ointresserad av miljö som tankar?

Miljöskatter är det marknadsekonomiska sättet att få ned utsläppen. Höja kostnaden så det blir lönsamt hitta alternativ.

Det har du rätt i, men det är inte riktigt det jag säger.

För att förtydliga: det är många i samhället som har det knapert.
10:- liter kan göra väldigt stor skillnad för dom människorna, och det är inte alls dom som kommer att köpa ny elbil, därutöver.

Bilarna idag (dom flesta) drar dessutom nära på hälften bränsle per mil mot hur läget var för trettio:ish år sedan.
Avgaserna är också betydligt, med betoning på betydligt renare idag än förr.

Så om de som vill betala extra ”för att det är roligt” eller för att göra ”en god gärning” så skulle detta alternativ kunna vara ett frivilligt val.

Jag är av den åsikten att jag tror att det är mera pengarna som styr, pengar in, inte alls egentligen vilken miljömässig effekt ett högt pris ger. Inte i första hand - men det är naturligtvis det man pushar för.

Se på mjölken eller annan valfri vara, priserna gick upp i samband med skyhöga bränslepriser och därmed höga fraktkostnader under (S) och har inte gått ner igen fast bränslepriser faktiskt åter har gått ner just denna ”tia” igen.
Senast redigerad av Kanaltrollet 2025-03-06 kl. 17:51.
Citera
2025-03-06, 18:13
Medlem
Citat:
För att förtydliga: det är många i samhället som har det knapert.
10:- liter kan göra väldigt stor skillnad för dom människorna, och det är inte alls dom som kommer att köpa ny elbil, därutöver.
Ddå är bättre att sänka skatt eller ge bidrag till dessa, sen kan de välja om det just är bilåkande de vill lägga dessa pengar på.

Citat:
Bilarna idag (dom flesta) drar dessutom nära på hälften bränsle per mil mot hur läget var för trettio:ish år sedan.
Avgaserna är också betydligt, med betoning på betydligt renare idag än förr.
Men nu talar vi CO2 och då är det bara mängden bränsle som har betydelse.

Citat:
Så om de som vill betala extra ”för att det är roligt” eller för att göra ”en god gärning” så skulle detta alternativ kunna vara ett frivilligt val.
Återigen: skadan utsläppen görs påverkas inte av om den som gör dem är miljövän eller inte. Den som bryr sig om miljön (på riktigt alltså) har dessutom inte bil eller kör redan så lite det bara går.
Citera
2025-03-06, 19:01
Medlem
Citat:
Men nu talar vi CO2 och då är det bara mängden bränsle som har betydelse.

Bara mängden CO2 då gissar jag? Från de bränslesnåla bilarna?

Koldioxid i folkmun, bildligt talat.
4 miljarder människors utandningsluft kontra 10 miljarder människors utandningsluft?

Det har varit uppe förr, jag vet, men om koldioxid nu är ett problem så borde väl ändå alla källor räknas?

Som varje kolsyrad läsk man öppnar, eller fyller på hos valfri snabbmatskedja?
Om man nu ändå kan gnälla på kossor som fiser, menar jag?
Citera
2025-03-06, 19:07
Medlem
Citat:
4 miljarder människors utandningsluft kontra 10 miljarder människors utandningsluft?
Vi odlar växter som tar upp CO2. Dessa blir till mat och så släpper vi ut samma CO2 igen. Det är inte det som ledar till ökad CO2-halt. (Annat än diesel från traktorer och liknande)

Citat:
Som varje kolsyrad läsk man öppnar, eller fyller på hos valfri snabbmatskedja?
Visst. Hur mycket är det?
Citat:
Om man nu ändå kan gnälla på kossor som fiser, menar jag?
Där är det metan som är en betydligt kraftigare växthusgas man talar om. (f.ö snarare rapar än fiser)
Citera
2025-03-06, 19:17
Medlem
Citat:
Vi odlar växter som tar upp CO2. Dessa blir till mat och så släpper vi ut samma CO2 igen. Det är inte det som ledar till ökad CO2-halt. (Annat än diesel från traktorer och liknande)

Visst. Hur mycket är det?

Där är det metan som är en betydligt kraftigare växthusgas man talar om. (f.ö snarare rapar än fiser)

Jo, metan, men principen att gnälla på kor.
Människor fiser också.

Och dubbelt med människor borde ge påverkan. Vi kommer att kunna diskutera detta lääänge.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in