Citat:
Ursprungligen postat av
4YYX
Du vet, om du kan sno grejor o utföra svartjobb med dina snodda grejor så konkurrerar du ut de företagare som utför arbetarna vitt. Så du är inte så jävla duktig som du tror. Ta o sno några bilar med när du håller på, du skapar mervärde när bilarna skall lagas
I lagens mening är det ju naturligtvis som du skriver: Avfall är en resurs, jag får inte gå till soptippen och ta en grej ur skrotcontainern, för den grejen tillhör återvinningsföretaget.
Om jag demonterar en grej hos en kund och får betalt för att materialåtervinna den och kasta den i skrotcontainern på soptippen men att jag i stället behåller den och återbrukar den på ett eller annat sätt är det indirekt stöld det också, meningen var ju att prylen skulle till skrotcontainern.
Ditt sista stycke om att sno bilar för att skapa mervärde är en så kallad broken window fallacy, men tanken på att kasta bort fullgott material som går att användas så att ett företag ska få sälja nytt är också en broken window fallacy.
Jag har för övrigt använt återbrukat material, det du verkar betrakta som stöldgods, i vita jobb också.