Citat:
Ursprungligen postat av
yokisuci
Så därför ska vi acceptera viss brottslighet? "Du måste betala skatt men om du skiter i det så är det också helt lugnt" eller vadå?
Njae, jag uttryckte mig kanske en smula raljant, men ändå; i princip är det som jag skrev.
Om man arbetar, raffinerar råvara och skapar mervärde som injiceras i det ekonomiska systemet, men man skattar inte för inkomsten så är det bättre än att samma arbete inte hade blivit gjort.
Jag brukar lägga rabarber på material på jobbet som annars skulle ha gått till materialåtervinning, fräscha till det på fritiden, montera det svart åt folk som annars aldrig skulle ha haft råd att köpa en ny motsvarande makapär, för pengarna unnar jag mig sådant som jag skulle ha varit för snål för annars. Vi pratar om summor på 5-10000 kr per år.
På så vis skapar jag ett mervärde som kommer många till del. Kunden som får ett bra slakthus, vapenhandlaren som får sälja en hagelbössa, och jag som får en fin italienare i vapenskåpet, som i det närmaste exemplet jag hade i åtanke.
Visst blir det fel när någon fuskar och utför arbeten svart och på så sätt skaffar sig otillbörlig konkurrensfördel som gör att vita arbeten inte blir av.
Den värsta typen av stöld från det allmänna är när någon försnillar resurser från, i det här fallet Sverige, och slussar det utomlands, det är bara 100% destruktivt.