• 1
  • 2
2021-06-28, 22:52
Medlem
KorruptTjanstemans avatar
Vill ha lite tips på vad som har högt proteininnehåll men samtidigt är billigt. Ägg och kvarg är jag redan storkonsument av så det behöver ni inte tipsa om. - Jag söker mer exotiska saker. Sånt som man normalt sätt kanske inte tänker på.

En produkt jag nyligen upptäckt på min lokala konsum är ”salladsost”. Det kostar 12kr för 150g. Det har 15g protein per 100g produkt, vilket jag klassificierar som bra bang for buck allt sammantaget. Det är dessutom gott och kan ätas utan tillagning.

Vad har ni för tips och tricks.
Citera
2021-06-28, 22:59
Medlem
Halloumi.

Brukar kosta runt 25 kronor för 200 g. Den billigare varianten Grillost brukar ligga på 15 kronor för 150 gram.

46 gram protein i 200 g halloumi. Ett par gram mindre protein i den billigare motsvarigheten.

Väldigt gott att bara steka i smör eller olja men finns massa sätt att tillaga det på.

Nötter och frön. Har ibland lika högt proteinhalt som kött. Mycket billigt.
Citera
2021-06-28, 23:02
Medlem
winterwabbits avatar
Två billiga varor med rejäla mängder protein

Röda linser 26/100gram
Vetegroddar 27,5/100gram
Citera
2021-06-28, 23:03
Medlem
S.O.Stolps avatar
Mitt tips är väldigt oexotiskt, och har i sig inte så högt proteininnehåll, men jag brukar dra i mig en liter minimjölk efter träning. Jag får då i mig 35 g protein. Bra mycket billigare än att köpa en Barbells eller Yalla och allt vad dom heter med bara 20 g protein.
Citera
2021-06-28, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KorruptTjansteman
Vill ha lite tips på vad som har högt proteininnehåll men samtidigt är billigt. Ägg och kvarg är jag redan storkonsument av så det behöver ni inte tipsa om. - Jag söker mer exotiska saker. Sånt som man normalt sätt kanske inte tänker på.

En produkt jag nyligen upptäckt på min lokala konsum är ”salladsost”. Det kostar 12kr för 150g. Det har 15g protein per 100g produkt, vilket jag klassificierar som bra bang for buck allt sammantaget. Det är dessutom gott och kan ätas utan tillagning.

Vad har ni för tips och tricks.

Kycklingsfilé är nog det mest prisvärda. Brukar kosta runt 75-100kr/kg och har runt 31g/100g. så totti kostnad:

pris/gram protein: 0.24kr-0.322kr / grammet protein att jämföra med din salladsost: 0.53kr/grammet protein.

edit: Läste inte "Exotiska".

Alla legumer, alla mjölkprodukter (ost/kvarg/keso...), allt kött...

Sen är det ju kanske fördelaktigt att tänka på aminosyraprofilen hos maten du käkar...
Senast redigerad av Macatho 2021-06-28 kl. 23:09.
Citera
2021-06-28, 23:14
Medlem
KorruptTjanstemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Befelhafvarn
Halloumi.

Brukar kosta runt 25 kronor för 200 g. Den billigare varianten Grillost brukar ligga på 15 kronor för 150 gram.

46 gram protein i 200 g halloumi. Ett par gram mindre protein i den billigare motsvarigheten.

Väldigt gott att bara steka i smör eller olja men finns massa sätt att tillaga det på.

Nötter och frön. Har ibland lika högt proteinhalt som kött. Mycket billigt.
Jag har för mig halloumi brukar vara svindyrt?

Får kolla upp det.

Citat:
Ursprungligen postat av winterwabbit

Röda linser 26/100gram
Vetegroddar 27,5/100gram
Ouch. Låter väldigt osexigt och inte särskilt gott. Låter också som något som behöver en hel del tillagning/preparering.

Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Mitt tips är väldigt oexotiskt, och har i sig inte så högt proteininnehåll, men jag brukar dra i mig en liter minimjölk efter träning. Jag får då i mig 35 g protein. Bra mycket billigare än att köpa en Barbells eller Yalla och allt vad dom heter med bara 20 g protein.
Inte det jag är ute efter.

Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Kycklingsfilé är nog det mest prisvärda. Brukar kosta runt 75-100kr/kg och har runt 31g/100g. så totti kostnad:

pris/gram protein: 0.24kr-0.322kr / grammet protein att jämföra med din salladsost: 0.53kr/grammet protein.

edit: Läste inte "Exotiska".

Alla legumer, alla mjölkprodukter (ost/kvarg/keso...), allt kött...

Sen är det ju kanske fördelaktigt att tänka på aminosyraprofilen hos maten du käkar...
Inte heller det jag är ute efter. Jag vet att kyckling har bra protein-ratio, men det kräver ju tillagning, plus för att få ned priset till acceptabel nivå så måste man handla storpack osv.
Citera
2021-06-28, 23:27
Avstängd
MikeStrutters avatar
Ägg, kostar runt 2 kr styck.
Citera
2021-06-28, 23:49
Medlem
Valsus avatar
kötttt
Citera
2021-06-29, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winterwabbit

Röda linser 26/100gram
Vetegroddar 27,5/100gram

Jo men det är torrvikt på baljväxterna.

Vad blir det kokt tror du?

/Johan
Citera
2021-06-29, 00:19
Medlem
Swe1227s avatar
Sylta kanske
Citera
2021-06-29, 01:22
Frysta kyckling bröst, bönor av alla slag, linskakor / riskakor, nötter.
Citera
2021-06-29, 01:43
Medlem
Vitost på 800 grams konserv innehåller runt 10% protein dom billigaste ligger runt 30 kronor så det blir således 100 gram protein för 36 kr.... Kanske jobbigt atg få i sig dock.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in