2021-06-27, 23:25
Medlem
Hegamons avatar
Jag menar saknar ni fossilmotorn överhuvudtaget efter att ni kört elbil ett tag? Jag har läst om att en del klagar på att en "kultur" försvinner. Min tanke är ifall den kulturen verkligen är något att ha. Jag tänker en fossilmotor som ska ha motorolja, ett avgassystem som kan gå sönder. Det ska slabbas hit och dit med oljor och vätskor.

Det enda som händer är väl att motorljudet avtar. Likaså att service och reparationsbehovet på bilen går ner med säkert 90%.

Jag är skeptiskt till att jag skulle sakna en fossilmotorn om någon gett mig en Tessla eller motsvarande bil att köra med. Eller vad är er tanke?
Senast redigerad av Hegamon 2021-06-28 kl. 00:03.
Citera
2021-06-27, 23:32
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag menar saknar ni fossilmotorn överhuvudtaget efter att ni kört elbil ett tag? Jag har läst om att en del klagar på att en "kultur" försvinner. Min tanke är ifall den kulturen verkligen är något att ha. Jag tänker en fossilmotor som ska ha motorolja, ett avgassystem som kan gå sönder. Det ska slabbas hit och dit med oljor och vätskor.

Det enda som händer är väl att motorljudet avtar. Likaså att service och reparationsbehovet på bilen går ner med säkert 90%.

Jag är skeptiskt till att jag skulle sakna en fossilmotorn om någon gett mig en Tessla eller motsvarande bil att köra med. Eller vad är er tanke?

Fossilmotorn har dock vissa fördelar. Den får i mer "energi i tanken", som både gör att den får längre räckvidd utan uppehåll och speciellt i kalla länder som Sverige, där värmen är viktig, så kan man värma upp bilen "gratis" samtidigt som man kör, då värmen bara är en biprodukt, som inte försämrar räckvidden.

En elbil måste istället omvandla el till värme vilket halverar räckvidden häruppe när vi har minusgrader.

En fossilbil tankar man också snabbare, man är inte beroende av något elnät för att tanka den heller, vilket gör att den antagligen är mer användbar i en post-apokalyptisk värld där man inte kan ladda sin elbil lika lätt som man kan få tag på bensin t.ex genom att slanga ifrån andra "ödebilar" eller övergivna bensinmackar.

Kommer vi få en post apokalyptisk värld snart? vem vet, men vi är iaf närmare än någonsin just nu.
Citera
2021-06-27, 23:33
Medlem
Kan Tesla-ägarna här i tråden bekräfta att service/reparationsbehovet verkligen gått ner med 90% jämfört med bensinare?
Citera
2021-06-27, 23:33
Medlem
Hur många saknar att vattna, utfodra och sko hästen sen bilen tog över?
Citera
2021-06-27, 23:37
Medlem
henrikos avatar
Citat:
service och reparationsbehovet på bilen går ner med säkert 90%.

Lägger du 90% av dina reparations- och underhållskostnader på motorn? Hur fan kör du? Har du ens bil?

Citat:
Min tanke är ifall den kulturen verkligen är något att ha.

Det jag skulle sakna är möjligheten att betala kontant när jag fyller på med energi i bilen.

Ljudet, och att kolla oljan slipper jag gärna.

Kulturen kan väl få leva kvar hos entusiaster och på museum.
Citera
2021-06-27, 23:40
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
En elbil måste istället omvandla el till värme vilket halverar räckvidden häruppe när vi har minusgrader.

Har inte många elbilar coupé-värmen konstruerad så här: Batteriet avger värme på samma vis som en fossilmotor, dvs blir varm då den används. Sedan överförs överskottsvärmen från batteriet till coupén?

Jag har hört att vissa batteridrivna bilar måste ta el från batteriet för att värma upp coupén men vet inte så noga.

Likaså finns ibland ett kylvattensystem till batteriet och värmen i det vattnet leds till coupén för att värma den.

Annars ett intressant resonemang även om jag ej tänker på domsdagen.
Citera
2021-06-27, 23:43
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Har inte många elbilar coupé-värmen konstruerad så här: Batteriet avger värme på samma vis som en fossilmotor, dvs blir varm då den används. Sedan överförs överskottsvärmen från batteriet till coupén?

Jag har hört att vissa batteridrivna bilar måste ta el från batteriet för att värma upp coupén men vet inte så noga.

Likaså finns ibland ett kylvattensystem till batteriet och värmen i det vattnet leds till coupén för att värma den.

Annars ett intressant resonemang även om jag ej tänker på domsdagen.

Elbilar använder kylvätskan till kupevärmning.
Citera
2021-06-27, 23:58
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeggyOlson
Hur många saknar att vattna, utfodra och sko hästen sen bilen tog över?

En häst ger mer kärlek än en bil, plus att speciellt kvinnor gillar att ha något stort och hårigt som kittlar dem mellan benen. Dessutom så "tankar den sig själv" bara man ställer den på en åker, och behöver inga oljebyten.

Jag kan tänka mig att det är sådana saker man saknar mer än att sko den.
Citera
2021-06-28, 00:03
Medlem
Nej, man saknar inget. Jag vurmar ju för elbilar men kan ändå finna en tjusning med ljudet av vissa fossilmotorer.
99,95% av fossilbilarna på våra vägar är dock helt befriade från tjusning.

Kör en elbil i en vecka och sätt dig sen i en fossilbil, du kommer inte tro det är sant. Det känns så trögt, skramligt och fel så du kommer tro att du teleporterats till 30-talet.

Så nej, oroa dig inte, du kommer inte sakna nåt. Kanske kan vara kul nostalgi att köra fossilbil nån gång men det är lite som gamla VHS-filmer, kul i 5 minuter sen återgår man till streamning.
Citera
2021-06-28, 00:08
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
Nej, man saknar inget. Jag vurmar ju för elbilar men kan ändå finna en tjusning med ljudet av vissa fossilmotorer.
99,95% av fossilbilarna på våra vägar är dock helt befriade från tjusning.

Kör en elbil i en vecka och sätt dig sen i en fossilbil, du kommer inte tro det är sant. Det känns så trögt, skramligt och fel så du kommer tro att du teleporterats till 30-talet.

Så nej, oroa dig inte, du kommer inte sakna nåt. Kanske kan vara kul nostalgi att köra fossilbil nån gång men det är lite som gamla VHS-filmer, kul i 5 minuter sen återgår man till streamning.

Ja, jag funderar på ifall jag kan låna en elbil någonstans. Jag bor i Oslo. Ibland finns det bil-dagar där folk får provköra olika bilar på bilfirmorna. Någon känner säkert till mera om det?

Jag misstänker att accelerationen är kraftigt högre i en elbil.
Citera
2021-06-28, 00:13
Medlem
Citat:
Ja, jag funderar på ifall jag kan låna en elbil någonstans. Jag bor i Oslo. Ibland finns det bil-dagar där folk får provköra olika bilar på bilfirmorna. Någon känner säkert till mera om det?

Jag misstänker att accelerationen är kraftigt högre i en elbil.
Ja. Kanske inte skiljer så mycket på pappret men det känns mycket rappare. Framför allt har man allt vrid omedelbart och ljudlöst, inte efter att ha fumlat ner växlarna och fått motorn att låta som den ska explodera.
Citera
2021-06-28, 00:18
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
Ja. Kanske inte skiljer så mycket på pappret men det känns mycket rappare. Framför allt har man allt vrid omedelbart och ljudlöst, inte efter att ha fumlat ner växlarna och fått motorn att låta som den ska explodera.

Det måste slita betydligt mera på däck, på hjulupphängning, elmotor när svensson får tillgång till all vridmoment direkt i sin bil. Jag ser det som att motorljudet förhindrar mig från att behandla en fossil bil dumt, alltså utsätta den för onödigt slitage.

Det måste även slita på batteriet mycket om folk vänjer sig vid att använda mycket vridmoment på sin elbil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in