Citat:
Ursprungligen postat av
Hegamon
Jag menar saknar ni fossilmotorn överhuvudtaget efter att ni kört elbil ett tag? Jag har läst om att en del klagar på att en "kultur" försvinner. Min tanke är ifall den kulturen verkligen är något att ha. Jag tänker en fossilmotor som ska ha motorolja, ett avgassystem som kan gå sönder. Det ska slabbas hit och dit med oljor och vätskor.
Det enda som händer är väl att motorljudet avtar. Likaså att service och reparationsbehovet på bilen går ner med säkert 90%.
Jag är skeptiskt till att jag skulle sakna en fossilmotorn om någon gett mig en Tessla eller motsvarande bil att köra med. Eller vad är er tanke?
Fossilmotorn har dock vissa fördelar. Den får i mer "energi i tanken", som både gör att den får längre räckvidd utan uppehåll och speciellt i kalla länder som Sverige, där värmen är viktig, så kan man värma upp bilen "gratis" samtidigt som man kör, då värmen bara är en biprodukt, som inte försämrar räckvidden.
En elbil måste istället omvandla el till värme vilket halverar räckvidden häruppe när vi har minusgrader.
En fossilbil tankar man också snabbare, man är inte beroende av något elnät för att tanka den heller, vilket gör att den antagligen är mer användbar i en post-apokalyptisk värld där man inte kan ladda sin elbil lika lätt som man kan få tag på bensin t.ex genom att slanga ifrån andra "ödebilar" eller övergivna bensinmackar.
Kommer vi få en post apokalyptisk värld snart? vem vet, men vi är iaf närmare än någonsin just nu.