2021-06-28, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det måste slita betydligt mera på däck, på hjulupphängning, elmotor när svensson får tillgång till all vridmoment direkt i sin bil. Jag ser det som att motorljudet förhindrar mig från att behandla en fossil bil dumt, alltså utsätta den för onödigt slitage.

Det måste även slita på batteriet mycket om folk vänjer sig vid att använda mycket vridmoment på sin elbil.
Jo, det kan nog vara. Efter en stund så tröttnar man ju på plattan i mattan så då borde väl slitaget bli likvärdigt?
En elbil går ju mycket mjukare i drivlinan, det borde ju vara positivt ur slitagehänseende?

Batteriet vet jag inte om det påverkas, ett sånt batteri kan ju ge oerhörda strömmar och på en normal elbil tas ju bara en bråkdel ut även vid fullgas.
Citera
2021-06-28, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
Nej, man saknar inget. Jag vurmar ju för elbilar men kan ändå finna en tjusning med ljudet av vissa fossilmotorer.
99,95% av fossilbilarna på våra vägar är dock helt befriade från tjusning.

Kör en elbil i en vecka och sätt dig sen i en fossilbil, du kommer inte tro det är sant. Det känns så trögt, skramligt och fel så du kommer tro att du teleporterats till 30-talet.

Så nej, oroa dig inte, du kommer inte sakna nåt. Kanske kan vara kul nostalgi att köra fossilbil nån gång men det är lite som gamla VHS-filmer, kul i 5 minuter sen återgår man till streamning.

Instämmer till fullo.
Visst, ljudet från en riktig V8 är svårslaget men 95% av bruksbilarna i Sverige är ju underdimensionerade fyror med turbo.
Vad finns att sakna? Ingenting.

Vi har en elbil (min) och en fossilbil (frugans) i familjen.
Nu vill frugan också byta till elbil vilket vi ska.

Vi går aldrig tillbaka till fossilbil.
Citera
2021-06-28, 00:29
Medlem
Har man kört elbil ett tag, så känns bensinbilar som "all show, no go". Det mullrar och ryter mäktigt i min gamla Aero när man trycker plattan i mattan, men accelerationen är seeg och bara okej i ett smalt varvtalsområde.När man blivit en gammal gubbe om 30år, kommer ljudet och lukten av dåligt förbrända avgaser helt säkert bjuda på en mäktig flashback. Tills dess är jag glad över att den tiden är förbi för mig.
Citera
2021-06-28, 00:31
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ja, jag funderar på ifall jag kan låna en elbil någonstans. Jag bor i Oslo. Ibland finns det bil-dagar där folk får provköra olika bilar på bilfirmorna. Någon känner säkert till mera om det?

Jag misstänker att accelerationen är kraftigt högre i en elbil.

Annars kan du ju bara hyra en på bensinmacken för några hundringar. Det har jag gjort.

Det var intressant att prova. Jag tyckte inte det var någon jätteskillnad jämfört med en vanlig bensin/dieselbil. Men måste jag välja väjer jag en "vanlig" bil. Men det är nog en vanesak.
Citera
2021-06-28, 00:36
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Annars kan du ju bara hyra en på bensinmacken för några hundringar. Det har jag gjort.

Det var intressant att prova. Jag tyckte inte det var någon jätteskillnad jämfört med en vanlig bensin/dieselbil. Men måste jag välja väjer jag en "vanlig" bil. Men det är nog en vanesak.

Det här ska jag göra som ett eftermiddagsnöje. Hyra en elbil i Oslo, glida runt säg 5-10 mil. Jag skall se om jag inte finner en Tesla. Eller vilken bil det nu blir. Sedan ska jag beskriva min upplevelse här.

Jag har provat att stänga av motorn i min V70N när jag kör för att imitera ljudet av en bil som rullar utan en brummande motor. Ja, sån är jag. Nu ska jag snart köra min första biltur i en elbil.
Citera
2021-06-28, 00:54
Medlem
Ju vanligare det blir att se Tesla på vägarna desto mer inser man hur otroligt tråkiga och fula de är.
Alla ser exakt likadana ut, ser billiga ut trots att de är dyra i pris och är ett flashigt märke.
Första gångerna man såg en var det lite "Wow" men det blir tydligt när man ser flera var dag hur tradig design de har till det yttre.

Ser framemot att se de stora bilrillverkarnas elbilar när de etablerat sig mer på elbilsmarknaden, vilket inte kommer ta lång tid.

Just nu är jag skeptisk. Olja och bensin har lett till krig och jävelskap, nu ska det bytas mot en annan råvara: Lithium som utvinns i Afrikanska länder av slavar.

Frågan är hur hållbart det kommer vara i längden?

Härligt att åka i en elbil, men just nu är det billigare att fortsätta köra i en fossilbil.
Beror ju kanske på prioriteringar med. Kan köra en bil för 12 lax resten av mitt liv, så länge den tar en från A till B.

Att köpa en ny Tesla för 700 000 kr är rent ut sagt bisarrt i mina ögon.
Citera
2021-06-28, 01:13
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus

Jag har kört flera olika elbilar men ingen når upp till en modern ny bensindriven bil.

De enda som påstår det är hjärntvättade elbilsfanatiker.

Jag skulle aldrig rekommendera någon att köpa en elbil, och sen har vi allt kaos kring laddning på långresor också.. dyrt, sinnessjukt usel utbyggnad och mest problem..
Det är bara att glömma!
Citera
2021-06-28, 01:17
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Det här ska jag göra som ett eftermiddagsnöje. Hyra en elbil i Oslo, glida runt säg 5-10 mil. Jag skall se om jag inte finner en Tesla. Eller vilken bil det nu blir. Sedan ska jag beskriva min upplevelse här.

Jag har provat att stänga av motorn i min V70N när jag kör för att imitera ljudet av en bil som rullar utan en brummande motor. Ja, sån är jag. Nu ska jag snart köra min första biltur i en elbil.

Ska du jämföra en ny elbil med en gammal V70N.. så är nog alla elbilar en dröm att köra..

Du bör ju jämföra med en relevant modell, tex en tesla model 3 jämfört med en ny Audi A4 osv.
Teslan är sämst på alla punkter förutom prestandan.
Citera
2021-06-28, 01:26
Medlem
Citat:
fossilmotorn

Måste det vara fossilt bränsle i förbränningsmotorn? Man kan ju framställa bränsle på annat sätt också.
Citera
2021-06-28, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige

En fossilbil tankar man också snabbare, man är inte beroende av något elnät för att tanka den heller, vilket gör att den antagligen är mer användbar i en post-apokalyptisk värld där man inte kan ladda sin elbil lika lätt som man kan få tag på bensin t.ex genom att slanga ifrån andra "ödebilar" eller övergivna bensinmackar.

Kommer vi få en post apokalyptisk värld snart? vem vet, men vi är iaf närmare än någonsin just nu.

Vanliga fungerande icka-apokalyptiska mackar drivs av elektricitet.

Om ämnet är apokalypsen bör det inte styra dig bilval idag, 2021.
Du kan ladda elbilen med ett dieselverk och få längre räckvidd än om du tankat den i en fossilbil, eller ladda med solpaneler. Om fossilbilar visar sig bättre kan du alltid låna en ödebil...
Citera
2021-06-28, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Kan Tesla-ägarna här i tråden bekräfta att service/reparationsbehovet verkligen gått ner med 90% jämfört med bensinare?

Hade min förra Tesla i två år, och 0.- i service på den. Så för mig så gick servicekostnaden (hade några garantiärenden på service, samt på lackverkstad efter krock med vilt) ned med 100%.
Citera
2021-06-28, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Teslan är sämst på alla punkter förutom prestandan.

Komiskt att komma från en ägare av Zoe som rasar titt som tätt, och problem med laddning på resor.

Tesla har flera modeller. Jag gillar inte alla lika mycket, men bytte elbil för några veckor sedan. Skulle sälja min gamla M3, och kikade på alla alternativ på marknaden. Kunde dock inte hitta någon bil som hade samma kombination av prisvärdhet, körkänsla, modern interiör, infotainment, laddnät, räckvidd och effektivitet.

Lite förvånande nog som blev det en M3 igen för mig. Kunde inte hitta någon bättre bil på marknaden, trots att två år passerat sedan jag köpte min förra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in