• 2
  • 3
2021-08-24, 00:08
Medlem
Carl-Emils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyboySeven
Ok det är lungt du behöver inte be om du tycker det känns läskigt

Men kom ihåg, tro kan flytta berg

Men var det inte det du sade, att du verkar ha fått se syner eller höra sanningar om Gud och Djävulen?

Vill du inte ta reda på om det är sant nudå?

Egentligen behöver man inte be till Gud, egentligen handlar det nog om att försöka leva sitt liv till fullo, njuta så mycket som det bara går och lära sig så mycket som möjligt.

Men att utveckla en tro på vägen, på vad du än vill tro på, kan hjälpa dig enormt på traven, om du bara är öppen för det.

Som sagt, du får tro på precis vad du vill, men tro kan flytta berg

Lycka till nu

Ja det kopplas ofta till detta tema. Men att ta reda på om det är sant eller ej ser jag som ett långsiktigt projekt.

Jag dokumenterar allt jag är med om och jag tänker sammanställa det i en mindmap när jag är klar för att försöka förstå hur allt hänger ihop.

Du säger att tro kan flytta berg. Det är fortfarande ett mirakel jag har kvar att erfara.

Jag skriver så här för att jag har varit med om ett mirakel själv (något som inte kan förklaras med enbart naturliga processer).

Det jag gjorde för att framkalla det här miraklet var att tro på Jesus Kristus.

För mig (som inte är en religiös person) är det här med att tro ganska ovant. Men jag tänker ta med det här som en faktor i mitt försök att förstå skapelsen.
Citera
2021-08-25, 21:55
Medlem
Vanföreställningarna de har är i alla fall inte sanningen.
Citera
2021-09-05, 03:22
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Emil
Ja det kopplas ofta till detta tema. Men att ta reda på om det är sant eller ej ser jag som ett långsiktigt projekt.

Jag dokumenterar allt jag är med om och jag tänker sammanställa det i en mindmap när jag är klar för att försöka förstå hur allt hänger ihop.

Du säger att tro kan flytta berg. Det är fortfarande ett mirakel jag har kvar att erfara.

Jag skriver så här för att jag har varit med om ett mirakel själv (något som inte kan förklaras med enbart naturliga processer).

För mig (som inte är en religiös person) är det här med att tro ganska ovant. Men jag tänker ta med det här som en faktor i mitt försök att förstå skapelsen.

Aha coolt

Ja som sagt du behöver ju inte be till Jesus om du inte vill

Men det räcker kanske bara att tro på honom

Här finns en intressant sida till till dig som jag hittade på flashback bara för några veckor sedan

https://www.reluctant-messenger.com/God-talking.htm

Det finns fem artiklar till

Kontentan är att man ska försöka utveckla sin tro till Gud så blir allt så bra som möjligt

Lycka till nu
Citera
2021-09-05, 03:28
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:

Det är givetvis en metafor

Om du tror på något tillräckligt mycket då klarar du av vad som helst

(Inom rimliga gränser givetvis, någonstans på vägen får man lära sig vara nöjd med det man redan har också )
Citera
2021-09-13, 13:40
Medlem
Låter som att du är i en psykos.
Citera
2021-09-13, 16:09
Medlem
Ibland kan man uppleva övernaturligt mörker som är som skräckfilm men det är en del av verkligheten inte en sjukdom.
Citera
2021-09-14, 01:43
Medlem
HarryManbacks avatar
Intressant, jag har exakt samma diagnos som TS.

För mig är det också religiösa teman, blandat med utomjordingar.

Jag kan anta att det som händer under psykos är att filtren som normalt är på tillfälligt tas bort. Så att man ser in i andra dimensioner/världar. Eller så är hjärnan i taskig form.

Men det finns ju ett otal historier genom mänskligheten som talar om resor och kontakt med andra världar. T.ex. i kulturer som har en schaman så tyckte dom att om du fick en psykos så var du ett solklart var för att bli schaman. I västvärlden blir du inlåst och iproppad piller.

Hörde att 1 av 3 i väst blir friska från psykossjukdomar men i kulturer som ej är av västerländsk karaktär, t.ex. dom med schamaner så blir 2 av 3 friska. Ta det med en nypa salt men jag tror det finns ett korn av sanning där.

För ett av problemen med att ha en psykossjukdom är du isolerar dig själv. För du vet att dom du skulle ränna runt på stan med ditt minst sagt bisarra beteende så blir du inplockad.

Sen mycket stigma kring psykoser då det typ är den allvarligaste formen av psykisk ohälsa, tänker då på schizofreni o.dyl.

Men som någon sa, mystikern och den psykotiske befinner sig i samma vatten, det som skiljer dom åt är att mystikern simmar men den psykotiske drunknar.
Citera
2021-09-14, 18:09
Medlem
Carl-Emils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incelwhore
Låter som att du är i en psykos.

Jag erkänner att jag var lite manisk när jag skapade denna tråden.

Men idag är läget stabilt.

Citat:
Ursprungligen postat av HarryManback
Intressant, jag har exakt samma diagnos som TS.

För mig är det också religiösa teman, blandat med utomjordingar.

Jag kan anta att det som händer under psykos är att filtren som normalt är på tillfälligt tas bort. Så att man ser in i andra dimensioner/världar. Eller så är hjärnan i taskig form.

Men det finns ju ett otal historier genom mänskligheten som talar om resor och kontakt med andra världar. T.ex. i kulturer som har en schaman så tyckte dom att om du fick en psykos så var du ett solklart var för att bli schaman. I västvärlden blir du inlåst och iproppad piller.

Hörde att 1 av 3 i väst blir friska från psykossjukdomar men i kulturer som ej är av västerländsk karaktär, t.ex. dom med schamaner så blir 2 av 3 friska. Ta det med en nypa salt men jag tror det finns ett korn av sanning där.

För ett av problemen med att ha en psykossjukdom är du isolerar dig själv. För du vet att dom du skulle ränna runt på stan med ditt minst sagt bisarra beteende så blir du inplockad.

Sen mycket stigma kring psykoser då det typ är den allvarligaste formen av psykisk ohälsa, tänker då på schizofreni o.dyl.

Men som någon sa, mystikern och den psykotiske befinner sig i samma vatten, det som skiljer dom åt är att mystikern simmar men den psykotiske drunknar.

Så sant.

Schamaner var även högt respekterade individer förr i tiden. Så är ej fallet idag.

Jag befarar att mänskligheten mer och mer tappar kontakten med mystiken (och det gudomliga) vilket är en viktigt del som kompletterar vetenskapen. (Teorin om allt kan ej lösas utan inslag från det som ej kan förklaras med naturliga processer).

Det bör vara ett vedertaget faktum idag. Med tanke på så mycket hokus pokus som existerar i t.ex. kvantmekaniken.

Jag repeterar; Vi behöver kunna diskutera det här, det behöver forskas mer i det här. Allt för mänsklighetens fortsatta överlevnad och konkurrenskraft i universum.

Att förstå tid och rum är nödvändigt för att t.ex. utveckla teknologier som teleportering.

Samtidigt finns dock ett problem..

Att förstå skapelsen (och därmed sätta punkt för teorin om allt) är farligt och leder till personliga problem som resulterar i antipsykotiska läkemedel, psyket och därmed utanförskap.

Så, vem ska offra sig?

Det kanske dröjer ytterligare 100 år innan detta offer kommer till existens.

Vad ska han heta?

Jesus?

(Skämt åsido).

För övrigt, och som alltid och återigen;

Människan är ung..
Citera
2021-09-14, 21:55
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Jag tror inte det är sanningen.
Men att det betyder nåt. Att det finns en anledning till att man får det.
Sen blir typ allt överdrivet med rädsla tex, även om folk är inte så schyssta så kan man tro att dom går så långt som att medvetet vilja döda en, och det är bara inte sant. Det är på något sätt fel tolkning samtidigt som det är sant på ett symboliskt sätt.
Och man kan förstå allt det där utan att ha psykos. Det är bara inte samma sak.
Citera
2021-09-14, 21:58
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Jag erkänner att jag var lite manisk när jag skapade denna tråden.

Men idag är läget stabilt.

Så sant.

Schamaner var även högt respekterade individer förr i tiden. Så är ej fallet idag.

Jag befarar att mänskligheten mer och mer tappar kontakten med mystiken (och det gudomliga) vilket är en viktigt del som kompletterar vetenskapen. (Teorin om allt kan ej lösas utan inslag från det som ej kan förklaras med naturliga processer).

Det bör vara ett vedertaget faktum idag. Med tanke på så mycket hokus pokus som existerar i t.ex. kvantmekaniken.

Jag repeterar; Vi behöver kunna diskutera det här, det behöver forskas mer i det här. Allt för mänsklighetens fortsatta överlevnad och konkurrenskraft i universum.

Att förstå tid och rum är nödvändigt för att t.ex. utveckla teknologier som teleportering.

Samtidigt finns dock ett problem..

Att förstå skapelsen (och därmed sätta punkt för teorin om allt) är farligt och leder till personliga problem som resulterar i antipsykotiska läkemedel, psyket och därmed utanförskap.

Så, vem ska offra sig?

Det kanske dröjer ytterligare 100 år innan detta offer kommer till existens.

Vad ska han heta?

Jesus?

(Skämt åsido).

För övrigt, och som alltid och återigen;

Människan är ung..

Jag vill att folk ska respektera schamaner i framtiden.
Det är konstigt hur mänskligheten har utvecklats när man tänker på det.
Vi med psykos tänker mycket på sånt här och det blir inte alltid rätt heller.
Jag försöker bara tänka på det men utan att tro på det. Jag fick budskapet att jag är trygg. Rösten sa till mig att jag är på rätt väg och att bara fortsätta, att mitt liv har en mål och mening. Något mer än att jobba på ett företag och föröka sig. Men jag vet inte. Jag har aldrig känt att jag passar in i samhället eller har rätt värderingar för att passa in. Jag undrar om Gud var med och skapade oss alla.
Senast redigerad av Milford.Cubicle 2021-09-14 kl. 22:11.
Citera
2022-03-12, 04:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
Jag vill att folk ska respektera schamaner i framtiden.
Det är konstigt hur mänskligheten har utvecklats när man tänker på det.
Vi med psykos tänker mycket på sånt här och det blir inte alltid rätt heller.
Jag försöker bara tänka på det men utan att tro på det. Jag fick budskapet att jag är trygg. Rösten sa till mig att jag är på rätt väg och att bara fortsätta, att mitt liv har en mål och mening. Något mer än att jobba på ett företag och föröka sig. Men jag vet inte. Jag har aldrig känt att jag passar in i samhället eller har rätt värderingar för att passa in. Jag undrar om Gud var med och skapade oss alla.

Av ren nyfikenhet.. vad är ditt mål och vad är dina värderingar? Varför passar du inte in?
Citera
2022-08-27, 22:39
Medlem
Citat:
Hej!

Kan psykos vara en ledtråd till en större sanning?

Jag är diagnostiserad med schizoaffektivt syndrom och har insjuknat i psykos flera gånger som har lett till inläggning på sjukhus ungefär hälften av gångerna.

Varje gång jag är psykotisk och med skäl till de psykotiska personer som jag har träffat när jag har varit inlagd så är det alltid samma tema. Det är gudar, änglar, himmel och helvete. Även tal om Jesus Kristus.

Personligen är jag varken religiös eller ateist men antagligen en sökare som försöker "koppla ihop" det hela.

Senast jag var på sjukhus träffade jag bland annat en person som förklarade att han var från himlen och han bad fader vår och försökte frälsa mig från ondo. En annan trodde jag var satan och la sig på golvet inne på psyket och blockerade vägen för alla. När det var mat så åt hon inte förrän jag gav kommandot "Ät!", vilket jag aldrig gjorde.

Det här är bara det senaste jag har varit med om. Jag har flertalet andra exempel som är kopplade till samma tema (religiösa grejer). Men jag börjar få allt svårare att minnas allt jag är med om så jag har börjat ta anteckningar.

Psykos är ett brett ämne och jag vet att det kan drabba människor på många olika sätt. Men i mitt fall blir det alltid religiöst och även i många andras.

Men varför? Kan det vara sant?

Jag testar att posta denna under Psykisk hälsa trots att det är mer av en filosofisk diskussion. Mod får givetvis flytta tråden till Filosofi om det anses lämpligare.

/Carl

Man kan ju börja tro att det är det för en del av dem.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in