Citat:
Ursprungligen postat av
Incelwhore
Låter som att du är i en psykos.
Jag erkänner att jag var lite manisk när jag skapade denna tråden.
Men idag är läget stabilt.
Citat:
Ursprungligen postat av
HarryManback
Intressant, jag har exakt samma diagnos som TS.
För mig är det också religiösa teman, blandat med utomjordingar.
Jag kan anta att det som händer under psykos är att filtren som normalt är på tillfälligt tas bort. Så att man ser in i andra dimensioner/världar. Eller så är hjärnan i taskig form.
Men det finns ju ett otal historier genom mänskligheten som talar om resor och kontakt med andra världar. T.ex. i kulturer som har en schaman så tyckte dom att om du fick en psykos så var du ett solklart var för att bli schaman. I västvärlden blir du inlåst och iproppad piller.
Hörde att 1 av 3 i väst blir friska från psykossjukdomar men i kulturer som ej är av västerländsk karaktär, t.ex. dom med schamaner så blir 2 av 3 friska. Ta det med en nypa salt men jag tror det finns ett korn av sanning där.
För ett av problemen med att ha en psykossjukdom är du isolerar dig själv. För du vet att dom du skulle ränna runt på stan med ditt minst sagt bisarra beteende så blir du inplockad.
Sen mycket stigma kring psykoser då det typ är den allvarligaste formen av psykisk ohälsa, tänker då på schizofreni o.dyl.
Men som någon sa, mystikern och den psykotiske befinner sig i samma vatten, det som skiljer dom åt är att mystikern simmar men den psykotiske drunknar.
Så sant.
Schamaner var även högt respekterade individer förr i tiden. Så är ej fallet idag.
Jag befarar att mänskligheten mer och mer tappar kontakten med mystiken (och det gudomliga) vilket är en viktigt del som kompletterar vetenskapen. (Teorin om allt kan ej lösas utan inslag från det som ej kan förklaras med naturliga processer).
Det bör vara ett vedertaget faktum idag. Med tanke på så mycket hokus pokus som existerar i t.ex. kvantmekaniken.
Jag repeterar; Vi behöver kunna diskutera det här, det behöver forskas mer i det här. Allt för mänsklighetens fortsatta överlevnad och konkurrenskraft i universum.
Att förstå tid och rum är nödvändigt för att t.ex. utveckla teknologier som teleportering.
Samtidigt finns dock ett problem..
Att förstå skapelsen (och därmed sätta punkt för teorin om allt) är farligt och leder till personliga problem som resulterar i antipsykotiska läkemedel, psyket och därmed utanförskap.
Så, vem ska offra sig?
Det kanske dröjer ytterligare 100 år innan detta offer kommer till existens.
Vad ska han heta?
Jesus?
(Skämt åsido).
För övrigt, och som alltid och återigen;
Människan är ung..