• 1
  • 2
2021-06-26, 20:56
Medlem
Carl-Emils avatar
Hej!

Kan psykos vara en ledtråd till en större sanning?

Jag är diagnostiserad med schizoaffektivt syndrom och har insjuknat i psykos flera gånger som har lett till inläggning på sjukhus ungefär hälften av gångerna.

Varje gång jag är psykotisk och med skäl till de psykotiska personer som jag har träffat när jag har varit inlagd så är det alltid samma tema. Det är gudar, änglar, himmel och helvete. Även tal om Jesus Kristus.

Personligen är jag varken religiös eller ateist men antagligen en sökare som försöker "koppla ihop" det hela.

Senast jag var på sjukhus träffade jag bland annat en person som förklarade att han var från himlen och han bad fader vår och försökte frälsa mig från ondo. En annan trodde jag var satan och la sig på golvet inne på psyket och blockerade vägen för alla. När det var mat så åt hon inte förrän jag gav kommandot "Ät!", vilket jag aldrig gjorde.

Det här är bara det senaste jag har varit med om. Jag har flertalet andra exempel som är kopplade till samma tema (religiösa grejer). Men jag börjar få allt svårare att minnas allt jag är med om så jag har börjat ta anteckningar.

Psykos är ett brett ämne och jag vet att det kan drabba människor på många olika sätt. Men i mitt fall blir det alltid religiöst och även i många andras.

Men varför? Kan det vara sant?

Jag testar att posta denna under Psykisk hälsa trots att det är mer av en filosofisk diskussion. Mod får givetvis flytta tråden till Filosofi om det anses lämpligare.

/Carl
Citera
2021-06-26, 21:03
Medlem
FlashbackNegerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Emil
När det var mat så åt hon inte förrän jag gav kommandot "Ät!", vilket jag aldrig gjorde.
/Carl

Det låter ärligt som att du borde läggas in igen. Jag betalar gärna med mina pengar för att ha dig borta från gatorna.

Hur skulle du ens veta att kommandot "Ät!" funkade? Sa hon "Jag äter bara på ditt kommando"? Sedan undrar jag hur det kommer sig att du inte hade sex med henne om hon bara följer dina kommandon. För någon som du skulle knappast få en tjej utanför något psykhus.
Citera
2021-06-26, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Emil
Hej!
Psykos är ett brett ämne och jag vet att det kan drabba människor på många olika sätt. Men i mitt fall blir det alltid religiöst och även i många andras.

Tankar under psykoser är oftast rätt lika för alla som lever i samma kultur. Så att dom flesta har religiösa upplevelser då är inte så konstigt. Beroende på hur samhället förändras så brukar även beteende under psykisk sjukdom ändras.
Citera
2021-06-26, 21:09
Har haft ett antal psykoser på syra och affe, samt holk. Eftersom psykoserna ändras från gång till nästa så är det inte sant. Du kan varken gå dit eller till en dröm och mäta med tumstock och få samma svar två gånger.

När psykosen och drömmen är över så går man vidare och bryr sig inte om det längre. Det finns ingen anledning att hetsa upp sig varken för mardrömmar eller psykoser. Det är överhettning i hjärnan. Ett gift, inget annat. Det ska man alltid komma ihåg så man inte börjar noja.
Citera
2021-06-26, 21:20
Medlem
Fått bibel psykos ett par gånger av Risperdal antipsykotisk, första gången jag kom till psyket var för att jag fått Nozenan för att sova & den är antipsykotisk, go figure.. fick organisk psykisk eller riktig psykos som jag brukar säga inget psyk fjams, tappade hungerkänslor & mådde illa. Nozenan är inte egentligen sömnmedicin tror jag, jag var på LVU/ungdoms hem & de skulle inte plockat fram den ur medicinskåpet när vanliga sömnmediciner inte funka men det gjorde dom.
Senast redigerad av engammalfisk 2021-06-26 kl. 21:31.
Citera
2021-06-26, 21:50
Medlem
Aftonhoran69s avatar
Om dina psykoser är sanna måste du vara en modern profet. Har du några övermänskliga krafter?
Citera
2021-06-27, 20:30
Medlem
Carl-Emils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackNegern
Det låter ärligt som att du borde läggas in igen. Jag betalar gärna med mina pengar för att ha dig borta från gatorna.

Hur skulle du ens veta att kommandot "Ät!" funkade? Sa hon "Jag äter bara på ditt kommando"? Sedan undrar jag hur det kommer sig att du inte hade sex med henne om hon bara följer dina kommandon. För någon som du skulle knappast få en tjej utanför något psykhus.

Ingen fara. Jag är på topp nu. Blickar mest tillbaka på det som en gång varit.

Vad gäller kommandot "Ät!" så vet jag inte. Det var så jag tolkade situationen. Jag tänkte redigera mitt första inlägg men jag låter det stå kvar för att jag tyckte det var lite kul.

Var det ingen som skrattade? (min humor..)

Vad gäller tjejer utanför psyk så går det relativt bra nu.

Citat:
Ursprungligen postat av marczuczvenchen
Har haft ett antal psykoser på syra och affe, samt holk. Eftersom psykoserna ändras från gång till nästa så är det inte sant. Du kan varken gå dit eller till en dröm och mäta med tumstock och få samma svar två gånger.

När psykosen och drömmen är över så går man vidare och bryr sig inte om det längre. Det finns ingen anledning att hetsa upp sig varken för mardrömmar eller psykoser. Det är överhettning i hjärnan. Ett gift, inget annat. Det ska man alltid komma ihåg så man inte börjar noja.

True. Men i mitt fall blir det alltid religiöst.

Citat:
Ursprungligen postat av Aftonhoran69
Om dina psykoser är sanna måste du vara en modern profet. Har du några övermänskliga krafter?

Jag vill gärna tro det. Men antagligen är detta bara psykotiska tankar.
Citera
2021-06-28, 04:48
Medlem
Läs Dr. David R Hawkins. Kanske. Jag litar på honom ganska mkt
Senast redigerad av Alva-zin 2021-06-28 kl. 05:37.
Citera
2021-06-28, 05:02
Medlem
Hittar inte var man tar bort kommentarer... blev lite krångligt
Senast redigerad av Alva-zin 2021-06-28 kl. 05:09.
Citera
2021-06-28, 05:40
Medlem
F.Hansens avatar
Har för mig att Robert Sapolsky sagt något i stil med detta.

Det har alltid funnits personer med schizoid personlighetsstörning i alla samhällen, de har ofta fått en roll som shaman, en kommunikatör mellan andevärlden och den fysiska.
På något sätt verkar det som att det finns ett behov för människor att dessa personer finns och att interaktionen mellan shamanen och människor behövs finnas för att samhället i stort ska må bra.

Han säger typ detta ur frågan varför schizofreni finns.

Han pratar även om religiösa ritualer och kopplingen till asperger, etc.

Om det är ”verkligheten”? Då får man definiera verkligheten. Den fysiska? Subjektiva? Eller den i det mänskliga dna:t inpräntade som i en levande människa skapar en tro på något och vad Joseph Campbell menade på var the archetypes of the human unconsciousness.

Men för din del tror jag att det finns saker att hämta från dina upplevelser. Antagligen skrevs bibeln av schizoida människor eller sånna son käkade svamp.
Inte för att säga att man ska läsa den bokstavligt, utan se den som metaforer som är vägvisare till ett bättre liv och som man kan tolka sina egna erfarenheter igenom för att göra val.
Citera
2021-06-28, 08:26
Medlem
Jag kan förstå att det kan kännas nervkittlande att just din psykos är ett fönster ut mot "verkligheten" men i själva verket är det inte det. Det är ju förstås jävligt svårt att säga vad som är rätt och fel men efter att ha behandlat säkert hundra olika psykotiska patienter så kan jag med säkerhet säga att så inte är fallet. Upplevelserna är ofta olika även om gemensamma nämnare med religion av olika slag finns där, kristna har illusioner om att dom är jesus, utsända av gud osv medans psykotiska personer med muslimsk tro ofta tjänar Allah och är en profet av något slag. Sanningen är att ni är helt normala människor med en "udda koppling i hjärnkontoret".

Dom otäcka patienterna är väl dom som varit övertygade om att personer i deras liv har varit hot av olika slag. Exempelvis föräldrar som är monster av olika slag som vill ha ihjäl dig och i "självförsvar" dödar dina föräldrar. Såg dom sanningen? Knappast.
Citera
2021-06-28, 19:08
Medlem
Carl-Emils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Men för din del tror jag att det finns saker att hämta från dina upplevelser. Antagligen skrevs bibeln av schizoida människor eller sånna son käkade svamp.
Inte för att säga att man ska läsa den bokstavligt, utan se den som metaforer som är vägvisare till ett bättre liv och som man kan tolka sina egna erfarenheter igenom för att göra val.

Eh, ja. Det är troligtvis den mest logiska förklaringen.

Citat:
Ursprungligen postat av V3R1T4Z
Jag kan förstå att det kan kännas nervkittlande att just din psykos är ett fönster ut mot "verkligheten" men i själva verket är det inte det. Det är ju förstås jävligt svårt att säga vad som är rätt och fel men efter att ha behandlat säkert hundra olika psykotiska patienter så kan jag med säkerhet säga att så inte är fallet. Upplevelserna är ofta olika även om gemensamma nämnare med religion av olika slag finns där, kristna har illusioner om att dom är jesus, utsända av gud osv medans psykotiska personer med muslimsk tro ofta tjänar Allah och är en profet av något slag. Sanningen är att ni är helt normala människor med en "udda koppling i hjärnkontoret".

Dom otäcka patienterna är väl dom som varit övertygade om att personer i deras liv har varit hot av olika slag. Exempelvis föräldrar som är monster av olika slag som vill ha ihjäl dig och i "självförsvar" dödar dina föräldrar. Såg dom sanningen? Knappast.

Ja, hjärnan är verkligen komplex.

Jag får väl ta mina mediciner och se glad ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in