2021-06-30, 17:50
Medlem
Carl-Emils avatar
Dock kan jag vara feldiagnostiserad.

Jag anser att det behövs mer kunskap i det här ämnet. Psykiatrin bara spyr ut antipsykotiska läkemedel för att dämpa besvären och resultatet blir en totalt känslomässigt avstängd individ.

Hur ska jag kunna navigera i livet utan tillgång till mitt känsloregister?

Jag har hoppat av och på dessa läkemedel flera gånger och fördelarna med att vara utan väger betydligt tyngre.

Jag anser också att det går att "ignorera" psykotiska symptom (tankar, röster).

Så, när amerikanerna börjar prata med mig och kommentera allt jag gör (i mitt huvud) så kan jag välja att ge det energi eller bara helt ignorera det.

Jag tror detta är något som går att lära sig. Kanske bör psykiatrin se över andra behandlingsalternativ.

Kanske kan en KBT-behandling av psykotiska personer vara en lösning?
Citera
2021-06-30, 19:56
Medlem
OBS Finns många som lider av din diagnos som inte behöver ta mediciner heller, men det var inte frågan utan om dina röster finns på riktigt, ifall psykoserna är sanningen eller ej. På det är svaret nej.
Men som svar på din fråga gällande olika behandlingar och medicin kan säkert VISSA hantera sina symptom själva, men det är nog ovanligt.
Citera
2021-07-01, 20:10
Medlem
Carl-Emils avatar
Jag upplever det hela som en datorsimulering. Vi typ är varandra, spelar varandra. Kroppen är ett skal och själarna kommer och går.

Jag kan ha inga, många eller alla själar. Har man alla blir det kaos. För då ska alla prata med en.

Nu tycker ni antagligen att jag är helt sinnessjuk.

Vad vet jag, vad vet ni.

Nu har jag varit utan mediciner i flera veckor men det är helt tyst i mitt huvud.

Jag fattar inget av det här.

Kanske är det för mitt eget bästa.

Sen är det något med tiden också. Jag upplever det som att allt redan varit, redan hänt.

Det är en jävla röra det här. Men samtidigt tror jag att vi behöver prata om det här. Diskussionen ÄR viktig för människans fortsatta överlevnad.

Vi behöver konsultera alla för att lösa det här. Fysiker, Matematiker, Psykologer, Läkare, Schamaner, Medium..

Jag söker väl efter teorin om allt.

Människan är ung. Redan år 2021 och hon fattar inget. (Jag fattar inte heller).
Citera
2021-07-01, 21:19
Medlem
Jag tror allt inre lidande (och de diagnoser som kommer utifrån det) kan vara en viktig del på vägen mot sanningen, eller en klarare bild av allt.

Alltså att psykosen finns där av goda skäl och att det går att komma ut på andra sidan(kanske långt senare) och känna att det var en nödvändig väg. Detta förstörs dock av att man betraktar psykos som "en sjukdom i hjärnan" som behandlas med psykofarmaka. Finns många som först tillfrisknat ordentligt efter det dom lagt ned att medicinera.

Psykotiska personer eller med psykossjukdom, behöver ffa lugn och ro och så lite stressfaktorer som möjligt, och hålla sig undan från allt narkotikaklassat.

Du har rätt i att det samtalas för lite mellan mänskor generellt sett, men det finns många andra orsaker också till att mänskor drabbas av sådant inre lidande att det ger en diagnos.

Jag har ej någon psykos-sjukdom och har aldrig bedömts vara psykotisk.
Citera
2021-07-02, 11:14
Medlem
elopis avatar
För att spinna vidare på det här med lidande så tror iaf jag att det extrema lidandet och sorg människor med psykoser kan uppleva i vårt samhälle är kopplat till förbudet mot tillståndet. Det är fel och farligt och något man typ ska skämmas för lite. I en trygg miljö hade kanske inte krafterna blivit så extrema (jmf liknelse med shamaner, kopplingar andevärlden när en person tillåts existera på sitt sätt). Vi har någon slags idealbild av psyket som ska upprätthållas till varje pris.

Bara för någon timme sen låg jag nästan helt själv på en rätt lång sandstrand. En kvinna från Iran kom fram för att prata. Jag hajade till direkt och hon sa att hon kände igen mig. Frågade henne om hon låg på psykosen 2016 och visst var det hon. Ca ~45 bast såg ut som en vanlig liten mamma. Det tog typ 5 minuter innan hon grät över att hon fick tvångsvård och sitt barn taget ifrån sig (förlossningspsykos) innan hon började prata om att hon drömmer om att pengar ska försvinna och att kärlek/gud finns i alla men att så fort hon pratar om det så vill de ge henne olanzapine.

Inte alls konstiga tankar imo. Känner igen mig mycket, så fort jag yppar en tanke om själen eller kärlek som något djupare än när vi bestämmer oss för att älska nån som ger oss nått så vill mina neurotypiska anhöriga skicka mig till hispan, åtminstone blir de oroliga och tror att jag är sjuk. Den skammen inför att vara jag och lite annorlunda är det jag behövde gå i terapi för, inte psykosen jag drabbades av i sig.

Angående sanning tror jag definitivt inte psykoser kan likställas mer än något annat med sanning. Däremot tror jag det i stunder kan tillåta en människa att tänka utanför boxen, att strukturerna för hur vi lärt oss tänka luckras upp likt hallucinogena substansers funktion och iom det kan sända den enskilda individen fantastiska insikter. Under eller efter psykosperioden.

Jag tillhör de som tillfrisknat som sonny pratar om. Det var snart tre år sen tror jag som jag slutade med alla läkemedel och än längre sen jag var riktigt sjuk. För mig var det just en nödvändig väg och jag tackar psykosen ofta för det fina liv jag fått idag.

Sen vet jag inte hur givande det är att tänka på datasimuleringar och själar som blandas, kommer och går. Må så vara men vad ska du göra med infon. I en psykos tenderar man fastna (amatöråsikt) i teorin och bli besatt av den. Gå vidare liksom, klarar man av att göra något vettigt av det och inte hakar upp sig på hur man tror att det är känns det som att det blir lite mer skoj och hälsa. Vid varje ny tanke existerar en avgrund, försök att inte falla ner, gå vidare.
Citera
2021-07-05, 19:50
Medlem
Carl-Emils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonny.r
Jag tror allt inre lidande (och de diagnoser som kommer utifrån det) kan vara en viktig del på vägen mot sanningen, eller en klarare bild av allt.

Alltså att psykosen finns där av goda skäl och att det går att komma ut på andra sidan(kanske långt senare) och känna att det var en nödvändig väg. Detta förstörs dock av att man betraktar psykos som "en sjukdom i hjärnan" som behandlas med psykofarmaka. Finns många som först tillfrisknat ordentligt efter det dom lagt ned att medicinera.

Psykotiska personer eller med psykossjukdom, behöver ffa lugn och ro och så lite stressfaktorer som möjligt, och hålla sig undan från allt narkotikaklassat.

Du har rätt i att det samtalas för lite mellan mänskor generellt sett, men det finns många andra orsaker också till att mänskor drabbas av sådant inre lidande att det ger en diagnos.

Jag har ej någon psykos-sjukdom och har aldrig bedömts vara psykotisk.

Jag tror att rädsla är roten till allt ont.

Citat:
Ursprungligen postat av elopi
För att spinna vidare på det här med lidande så tror iaf jag att det extrema lidandet och sorg människor med psykoser kan uppleva i vårt samhälle är kopplat till förbudet mot tillståndet. Det är fel och farligt och något man typ ska skämmas för lite. I en trygg miljö hade kanske inte krafterna blivit så extrema (jmf liknelse med shamaner, kopplingar andevärlden när en person tillåts existera på sitt sätt). Vi har någon slags idealbild av psyket som ska upprätthållas till varje pris.

Bara för någon timme sen låg jag nästan helt själv på en rätt lång sandstrand. En kvinna från Iran kom fram för att prata. Jag hajade till direkt och hon sa att hon kände igen mig. Frågade henne om hon låg på psykosen 2016 och visst var det hon. Ca ~45 bast såg ut som en vanlig liten mamma. Det tog typ 5 minuter innan hon grät över att hon fick tvångsvård och sitt barn taget ifrån sig (förlossningspsykos) innan hon började prata om att hon drömmer om att pengar ska försvinna och att kärlek/gud finns i alla men att så fort hon pratar om det så vill de ge henne olanzapine.

Inte alls konstiga tankar imo. Känner igen mig mycket, så fort jag yppar en tanke om själen eller kärlek som något djupare än när vi bestämmer oss för att älska nån som ger oss nått så vill mina neurotypiska anhöriga skicka mig till hispan, åtminstone blir de oroliga och tror att jag är sjuk. Den skammen inför att vara jag och lite annorlunda är det jag behövde gå i terapi för, inte psykosen jag drabbades av i sig.

Angående sanning tror jag definitivt inte psykoser kan likställas mer än något annat med sanning. Däremot tror jag det i stunder kan tillåta en människa att tänka utanför boxen, att strukturerna för hur vi lärt oss tänka luckras upp likt hallucinogena substansers funktion och iom det kan sända den enskilda individen fantastiska insikter. Under eller efter psykosperioden.

Jag tillhör de som tillfrisknat som sonny pratar om. Det var snart tre år sen tror jag som jag slutade med alla läkemedel och än längre sen jag var riktigt sjuk. För mig var det just en nödvändig väg och jag tackar psykosen ofta för det fina liv jag fått idag.

Sen vet jag inte hur givande det är att tänka på datasimuleringar och själar som blandas, kommer och går. Må så vara men vad ska du göra med infon. I en psykos tenderar man fastna (amatöråsikt) i teorin och bli besatt av den. Gå vidare liksom, klarar man av att göra något vettigt av det och inte hakar upp sig på hur man tror att det är känns det som att det blir lite mer skoj och hälsa. Vid varje ny tanke existerar en avgrund, försök att inte falla ner, gå vidare.

Vi måste kunna prata om och diskutera de här sakerna.

Hur ska människan annars utvecklas och ta nästa steg till nästa generation?
Citera
2021-07-13, 22:55
Medlem
Mycket intressant tråd!

Har också fått diagnosen schizoaffektivt syndrom.
Insjuknade första gången 2011 och har varit inlagd på sjukhus 1 gång per år sedan dess (10 gånger).

Hade aldrig ens reflekterat över Gud innan jag fick min första psykos.
Men precis som för dig har det verkligen hänt märkliga grejer i mina psykoser.

Jag äter mycket medicin, för tidigare har jag slutat och då har läkarna haft lätt att säga att det är på grund av det jag fått en ny psykos.
Vill så klart inte äta piller hela livet.. men det vill dom att jag ska göra!

Om det är någon sanning vi ser i våra psykoser är svårt att säga.

Antar att du också får en del tankar om ditt eget liv, din barndom osv?

Jag får upp en massa minnen av hemska saker som ska ha skett, men det är bara inbillningar...

Gud och Djävulen spelar verkligen huvudrollen på psyket och det tycker jag ändå är lite märkligt att folk har så liknande funderingar och upplevelser.
Citera
2021-07-13, 23:32
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Emil
Hej!

Kan psykos vara en ledtråd till en större sanning?

Högst sannolikt inte då den ofta bygger på tydlig självupptagenhet. Den psykotiske är oförmögen till självdistans utan ser sig själv det centrum som hela universum cirkulerar kring. Man förlorar sina ankare till den externa verkligheten.

Bristen på självinsikt är väl det som är typiskt för en psykos skulle jag påstå.
Citera
2021-07-14, 04:27
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Hej!

Jag är diagnostiserad med schizoaffektivt syndrom och har insjuknat i psykos flera gånger som har lett till inläggning på sjukhus ungefär hälften av gångerna.

Varje gång jag är psykotisk och med skäl till de psykotiska personer som jag har träffat när jag har varit inlagd så är det alltid samma tema. Det är gudar, änglar, himmel och helvete. Även tal om Jesus Kristus.

Personligen är jag varken religiös eller ateist men antagligen en sökare som försöker "koppla ihop" det hela.

Senast jag var på sjukhus träffade jag bland annat en person som förklarade att han var från himlen och han bad fader vår och försökte frälsa mig från ondo. En annan trodde jag var satan och la sig på golvet inne på psyket och blockerade vägen för alla. När det var mat så åt hon inte förrän jag gav kommandot "Ät!", vilket jag aldrig gjorde.

Det här är bara det senaste jag har varit med om. Jag har flertalet andra exempel som är kopplade till samma tema (religiösa grejer). Men jag börjar få allt svårare att minnas allt jag är med om så jag har börjat ta anteckningar.

Psykos är ett brett ämne och jag vet att det kan drabba människor på många olika sätt. Men i mitt fall blir det alltid religiöst och även i många andras.

Men varför? Kan det vara sant?

Jag testar att posta denna under Psykisk hälsa trots att det är mer av en filosofisk diskussion. Mod får givetvis flytta tråden till Filosofi om det anses lämpligare.

/Carl

Japp, du har helt rätt.

Det finns något övernaturligt. Något mer än bara den fysiska världen vi lever i.

Det finns något större än oss själva.

Antagligen är du mottaglig för detta och men kanske inte riktigt redo att ta emot det som sägs till dig och då blir det psykoser.

Fråga sjukvården om de tror på gud

De tror på samtal och piller.

Men du har fått kontakt med något riktigt. Som du inte kan förklara, men som du vet finns där

Ett tips är att prova att be till Gud en gång per dag. Be om något litet som att få en fin dag

Övning ger färdighet.

Sen kan du börja be om att andra du känner som har det svårt kan få en fin dag eller hjälp med det de behöver hjälp med.

Då utför du Guds gärning på jorden.
Kanske kan få dig själv att må bra också i slutändan

Samtidigt lever vi ju här på jorden i den fysiska världen och allt du upplevt går att förklara på andra sätt rent fysiskt.

Endast du personligen vet att det du upplevt faktiskt är på riktigt på ett plan

Så man får ju inte tappa fotfästet helt utan medicin och samtal är nog också viktigt.

Och försöka bli frisk genom att jobba och träna. (Det tar lång tid men det går).

Prova att läsa lite här

http://www.occult-mysteries.org/

Antagligen får du bara fler frågor

Tricket på den sidan verkar vara att man ska tänka goda tankar och utföra goda osjälviska handlingar för andra människor.

För att uppnå högre och högre reinkarnationer och högre nivåer och dimensioner

För att komma närmre och närmre vägen (the PATH) och ljuset

Lycka till nu
Senast redigerad av FlyboySeven 2021-07-14 kl. 04:45.
Citera
2021-07-14, 04:41
Medlem
layvares avatar
Citat:
Hej!

Jag är diagnostiserad med schizoaffektivt syndrom och har insjuknat i psykos flera gånger som har lett till inläggning på sjukhus ungefär hälften av gångerna.

Varje gång jag är psykotisk och med skäl till de psykotiska personer som jag har träffat när jag har varit inlagd så är det alltid samma tema. Det är gudar, änglar, himmel och helvete. Även tal om Jesus Kristus.

Personligen är jag varken religiös eller ateist men antagligen en sökare som försöker "koppla ihop" det hela.

Senast jag var på sjukhus träffade jag bland annat en person som förklarade att han var från himlen och han bad fader vår och försökte frälsa mig från ondo. En annan trodde jag var satan och la sig på golvet inne på psyket och blockerade vägen för alla. När det var mat så åt hon inte förrän jag gav kommandot "Ät!", vilket jag aldrig gjorde.

Det här är bara det senaste jag har varit med om. Jag har flertalet andra exempel som är kopplade till samma tema (religiösa grejer). Men jag börjar få allt svårare att minnas allt jag är med om så jag har börjat ta anteckningar.

Psykos är ett brett ämne och jag vet att det kan drabba människor på många olika sätt. Men i mitt fall blir det alltid religiöst och även i många andras.

Men varför? Kan det vara sant?

Jag testar att posta denna under Psykisk hälsa trots att det är mer av en filosofisk diskussion. Mod får givetvis flytta tråden till Filosofi om det anses lämpligare.

/Carl

Hur uppstod dina psykoser tror du?
Citera
2021-07-15, 19:22
Medlem
Carl-Emils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maagiskt
Mycket intressant tråd!

Har också fått diagnosen schizoaffektivt syndrom.
Insjuknade första gången 2011 och har varit inlagd på sjukhus 1 gång per år sedan dess (10 gånger).

Hade aldrig ens reflekterat över Gud innan jag fick min första psykos.
Men precis som för dig har det verkligen hänt märkliga grejer i mina psykoser.

Jag äter mycket medicin, för tidigare har jag slutat och då har läkarna haft lätt att säga att det är på grund av det jag fått en ny psykos.
Vill så klart inte äta piller hela livet.. men det vill dom att jag ska göra!

Om det är någon sanning vi ser i våra psykoser är svårt att säga.

Antar att du också får en del tankar om ditt eget liv, din barndom osv?

Jag får upp en massa minnen av hemska saker som ska ha skett, men det är bara inbillningar...

Gud och Djävulen spelar verkligen huvudrollen på psyket och det tycker jag ändå är lite märkligt att folk har så liknande funderingar och upplevelser.

Jag får tankar om mitt framtida jag.

Jag får även kommentarer om vad jag är.

Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Högst sannolikt inte då den ofta bygger på tydlig självupptagenhet. Den psykotiske är oförmögen till självdistans utan ser sig själv det centrum som hela universum cirkulerar kring. Man förlorar sina ankare till den externa verkligheten.

Bristen på självinsikt är väl det som är typiskt för en psykos skulle jag påstå.

Jag kan tänka mig att det går att koppla psykos till självupptagenhet.

Citat:
Ursprungligen postat av FlyboySeven
Japp, du har helt rätt.

Det finns något övernaturligt. Något mer än bara den fysiska världen vi lever i.

Det finns något större än oss själva.

Antagligen är du mottaglig för detta och men kanske inte riktigt redo att ta emot det som sägs till dig och då blir det psykoser.

Fråga sjukvården om de tror på gud

De tror på samtal och piller.

Men du har fått kontakt med något riktigt. Som du inte kan förklara, men som du vet finns där

Ett tips är att prova att be till Gud en gång per dag. Be om något litet som att få en fin dag

Övning ger färdighet.

Sen kan du börja be om att andra du känner som har det svårt kan få en fin dag eller hjälp med det de behöver hjälp med.

Då utför du Guds gärning på jorden.
Kanske kan få dig själv att må bra också i slutändan

Samtidigt lever vi ju här på jorden i den fysiska världen och allt du upplevt går att förklara på andra sätt rent fysiskt.

Endast du personligen vet att det du upplevt faktiskt är på riktigt på ett plan

Så man får ju inte tappa fotfästet helt utan medicin och samtal är nog också viktigt.

Och försöka bli frisk genom att jobba och träna. (Det tar lång tid men det går).

Prova att läsa lite här

http://www.occult-mysteries.org/

Antagligen får du bara fler frågor

Tricket på den sidan verkar vara att man ska tänka goda tankar och utföra goda osjälviska handlingar för andra människor.

För att uppnå högre och högre reinkarnationer och högre nivåer och dimensioner

För att komma närmre och närmre vägen (the PATH) och ljuset

Lycka till nu

Nej jag tänker aldrig be.

Citat:
Ursprungligen postat av layvare
Hur uppstod dina psykoser tror du?

Hur de uppstår är en filosofisk diskussion.

Jag kan tänka mig att alla är mer eller mindre psykotiska.
Citera
2021-07-15, 22:06
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Jag får tankar om mitt framtida jag.

Jag får även kommentarer om vad jag är.

Jag kan tänka mig att det går att koppla psykos till självupptagenhet.

Nej jag tänker aldrig be.

Hur de uppstår är en filosofisk diskussion.

Jag kan tänka mig att alla är mer eller mindre psykotiska.

Ok det är lungt du behöver inte be om du tycker det känns läskigt

Men kom ihåg, tro kan flytta berg

Men var det inte det du sade, att du verkar ha fått se syner eller höra sanningar om Gud och Djävulen?

Vill du inte ta reda på om det är sant nudå?

Egentligen behöver man inte be till Gud, egentligen handlar det nog om att försöka leva sitt liv till fullo, njuta så mycket som det bara går och lära sig så mycket som möjligt.

Men att utveckla en tro på vägen, på vad du än vill tro på, kan hjälpa dig enormt på traven, om du bara är öppen för det.

Som sagt, du får tro på precis vad du vill, men tro kan flytta berg

Lycka till nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in