Citat:
Ursprungligen postat av
Carl-Emil
Hej!
Kan psykos vara en ledtråd till en större sanning?
Jag är diagnostiserad med schizoaffektivt syndrom och har insjuknat i psykos flera gånger som har lett till inläggning på sjukhus ungefär hälften av gångerna.
Varje gång jag är psykotisk och med skäl till de psykotiska personer som jag har träffat när jag har varit inlagd så är det alltid samma tema. Det är gudar, änglar, himmel och helvete. Även tal om Jesus Kristus.
Personligen är jag varken religiös eller ateist men antagligen en sökare som försöker "koppla ihop" det hela.
Senast jag var på sjukhus träffade jag bland annat en person som förklarade att han var från himlen och han bad fader vår och försökte frälsa mig från ondo. En annan trodde jag var satan och la sig på golvet inne på psyket och blockerade vägen för alla. När det var mat så åt hon inte förrän jag gav kommandot "Ät!", vilket jag aldrig gjorde.
Det här är bara det senaste jag har varit med om. Jag har flertalet andra exempel som är kopplade till samma tema (religiösa grejer). Men jag börjar få allt svårare att minnas allt jag är med om så jag har börjat ta anteckningar.
Psykos är ett brett ämne och jag vet att det kan drabba människor på många olika sätt. Men i mitt fall blir det alltid religiöst och även i många andras.
Men varför? Kan det vara sant?
Jag testar att posta denna under Psykisk hälsa trots att det är mer av en filosofisk diskussion. Mod får givetvis flytta tråden till Filosofi om det anses lämpligare.
/Carl
Japp, du har helt rätt.
Det finns något övernaturligt. Något mer än bara den fysiska världen vi lever i.
Det finns något större än oss själva.
Antagligen är du mottaglig för detta och men kanske inte riktigt redo att ta emot det som sägs till dig och då blir det psykoser.
Fråga sjukvården om de tror på gud
De tror på samtal och piller.
Men du har fått kontakt med något riktigt. Som du inte kan förklara, men som du vet finns där
Ett tips är att prova att be till Gud en gång per dag. Be om något litet som att få en fin dag
Övning ger färdighet.
Sen kan du börja be om att andra du känner som har det svårt kan få en fin dag eller hjälp med det de behöver hjälp med.
Då utför du Guds gärning på jorden.
Kanske kan få dig själv att må bra också i slutändan
Samtidigt lever vi ju här på jorden i den fysiska världen och allt du upplevt går att förklara på andra sätt rent fysiskt.
Endast du personligen vet att det du upplevt faktiskt är på riktigt på ett plan
Så man får ju inte tappa fotfästet helt utan medicin och samtal är nog också viktigt.
Och försöka bli frisk genom att jobba och träna. (Det tar lång tid men det går).
Prova att läsa lite här
http://www.occult-mysteries.org/
Antagligen får du bara fler frågor
Tricket på den sidan verkar vara att man ska tänka goda tankar och utföra goda osjälviska handlingar för andra människor.
För att uppnå högre och högre reinkarnationer och högre nivåer och dimensioner
För att komma närmre och närmre vägen (the PATH) och ljuset
Lycka till nu