Citat:
Ursprungligen postat av
Doktor.D
Varför tror du att det skulle finnas studier på ”muskimols biotillgänglighet i vaporiserad form”?

Jag träffade en hippie en gång som stod och rökte torkad flugsvamp i en pipa. Han påstod att han mycket riktigt fick effekt och beskrev hur saker ändrade i storlek. Om han talade sanning vet jag inte.
Ja, du skulle väl flytta till Norrland om samma hippie sa att denne såg jultomten i Kiruna.
Rörande din fråga så pågår det alltmer intensiv forskning kring Muskimol.
Kollar man Wikipedia sidan så refererar den till flertalet studier som är daterade för 2024.
Det är inte osannolikt att det skulle dyka upp studier kring biotillgängligheten kring olika administrationssätt i framtiden
Jag vet dock inte, och har inte hittat några anekdotiska historier om folk som fått effekt av det i vaporiserad form.
Givet att ett amanita-extrakt blev godkänt i USA av bolaget Psyched Wellness (GRAS-status), som ett kosttillskott i USA för inte så länge sedan så kommer många försäljare blanda muskimol med andra substanser. Nedanför har du ett sådant case.
https://www.fda.gov/food/outbreaks-f...mies-june-2024
Ovanför har du rapporter daterade från 27e juni i år där FDA fått in alarm om produkter där man blandat Muskimol i med andra ämnen. Där har man bl.a. identifierat 4-ACO-DMT.
Jag har slö-läst denna tråd under sommaren och vissa användare har snackat om att vissa "shroom" produkter är fake och inte innehåller något Muskimol, utan snarare har 4-ACO-DMT i sig men även kratom-alkaloider (opiater). I länken har vi bevis för att detta förekommit i USA.
Det är inte osannolikt, att detta skulle kunnat ske i Sverige och svenska shoppar.
Många av dem köper ju in produkter från USA alternativt återförsäljare i Europa som köper in det från i USA i bulk.
Poängen är att när du har ett landskap, som är såpass nytt och outforskat kring Muskimol, ska man vara försiktig och skeptisk när man ser säljare plötsligt sälja Muskimol blandat med andra ämnen parallellt, särskilt när det är i en vape.
Det är lite vilda västern, och nedanför har man en mycket uttömmande artikel om hur skrupellösa försäljare i USA marknadsför diverse kopior med blandningar.
https://health.wusf.usf.edu/health-n...afety-concerns
Det är ganska enkelt att slänga ihop en låtsas vape med lite strö cannabinoider och marknadsföra den till naiva konsumenter.