• 5
  • 6
2021-06-27, 11:07
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234

Jag tror som du att det är svårt att slå fast allmängiltiga moralregler. Moral verkar vara ett system som utvecklats under människans långa historia av att leva i mindre grupper. Där uppstod förmodligen inte liknande konflikter. Hade det funnits ett sånt selektionstryck hade vi förmodligen utvecklat ett moralsystem där det hade känts rätt att offra en för att rädda fem.

Vi har selektionstryck som gör det rätt att offra oss själva för att rädda fem, men det beror på förhållandet mellan den som offras och de fem som räddas, som jag redan varit inne på här:

Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Dawkins själviska gen variant:

1 syskon har 50% av dina gener.

Du offrar därmed dig själv till över 2 syskon, men inte en.

En kusin har bara 12,5% av dina gener. Därmed offrar du din bror enbart åt över 4 kusiner.

Har du en tvilling, så har han 100% av dina gener, och är därmed värd över 2 syskon för att offras, eller över 8 kusiner.

Din moder och fader har 50% av dina gener, men du offrar dig inte för deras skull då det inte är troligt att de sprider sina gener vidare, du föredrar troligen att rädda enbart en ung broder och låta dina två föräldrar dö.

Likaså kan du justera att bröder som av någon anledning känns som genetiska förlorare (incels, förståndhandikappad, etc,) inte får samma värde, då det icke är troligt att deras genetiska kod överlever deras döende kropp.

Detta beteende observeras på alla slags djur (exempelvis lejonhanar som är beredda att kämpa intill döden för att skydda sina bröders ungar, men dödar gärna okända hanars ungar). Exemplet myror är intressant: av någon anledning så får myror 75% av samma gener som deras systrar i myrkolonier, därmed så är deras genetiska vilja att de ska skydda sin drottning med alla medel, så att att det produceras närmast kopior av de själva, snarare än att själva producera barn, som trots allt bara kommer få 50% av deras genetik.

I regel skulle de flesta av oss offra 500 okända människor för att skydda enbart 1 av våra barn. Jag skulle gå så långt att tro att några skulle offra en hel afrikansk nation, med genetiskt ganska avlägsna folkslag, bara för att rädda sitt barn. Detta gäller oavsett ifall du är någonslags ideologisk vänsterdåre, kristen medlem av livets ord eller någon nazistdåre; sådana tanke-experiment tvingar oss att erkänna vilka vi egentligen är heltenkelt, bortom de fina maskerna som vi bär på utåt.

Sådan är naturen.

Det historiska selektionstrycket gör så att genetiska sambandet är av yttersta vikt för hur människor offrar sig själv.

Detta kan vi se i hela djurvärlden, människan är inget undantag. Kants allmänna naturlagar är inte relevanta när saker sätts till sin spets.

Vi måste just sättas mot svåra dilemman för att synliggöra vilka vi egentligen är, fantasier om att vara något annat är farliga.
Citera
2021-06-27, 11:16
Medlem
Elyons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Tycker du inte mitt resonemang håller får du gärna säga det och motivera varför. Att bara skriva: ”Alls icke”, ”Du vet inte vad du talar om”, ”Du verkar inte ha läst moralfilosofi” etc är inget jag kommer att besvara om det inte också motiveras med ett argument

Det går tyvärr inte att förstå ditt "resonemang". Du är tyvärr inte ens språkligt begriplig.
Citera
2021-06-27, 14:37
Medlem
Frågan är vem det var som fick trolleyn att skena och varför? Då går moralfrågan att studera närmare. Berodde det på trötthet, inkompetens, konstruktionsfel eller någon obehörig? Det vore knappast rimligt att kräva ansvar från den som står vid spaken (om spaken vore det enda "alternativet") när den oundvikliga utgången är att människor kommer att dö oavsett. Var spaken det enda alternativet dock? Kunde den som stod vid spaken maka sig därifrån och göra något annat för att få stopp på trolleyn? Varför gjorde han inte det i så fall? För att det skulle gå emot "problemuppställningen"? Så jag tycker nog inte att trolleyproblemet är ett äkta moralproblem. Bara någon som, antar jag, försöker vara fyndig men slösar bort andras tid.
Senast redigerad av Heliarchos 2021-06-27 kl. 15:00.
Citera
2021-06-27, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heliarchos
Frågan är vem det var som fick trolleyn att skena och varför? Då går moralfrågan att studera närmare. Berodde det på trötthet, inkompetens, konstruktionsfel eller någon obehörig? Det vore knappast rimligt att kräva ansvar från den som står vid spaken (om spaken vore det enda "alternativet") när den oundvikliga utgången är att människor kommer att dö oavsett. Var spaken det enda alternativet dock? Kunde den som stod vid spaken maka sig därifrån och göra något annat för att få stopp på trolleyn? Varför gjorde han inte det i så fall? För att det skulle gå emot "problemuppställningen"? Så jag tycker nog inte att trolleyproblemet är ett äkta moralproblem. Bara någon som, antar jag, försöker vara fyndig men slösar bort andras tid.
Hur trolleyn började skena och varför har ingen betydelse för problemet. Problemet är uppställt så att det bara fanns en spak. Egentligen kan väl samma invändning om att slösa med andras tid riktas mot alla tankenötter och dilemman. Tycker man det är slöseri med tid är det ju bara att strunta i dem. Personligen tycker jag inte de är slöseri med tid. Det kan vara bra att veta varför vissa saker känns som dilemman.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in