• 1
  • 2
2021-06-23, 22:02
Medlem
ReasoningIsTheKeys avatar
I mitt eget liv så har jag insett mer och mer att pengar inte är så viktigt. Tänkte förklara lite hur mitt mindset är kring detta och hur jag tänker.

När jag var ung så var pengar det viktigaste av allt, man vill kunna köpa de tuffa bilarna, etc.

Vad jag insett med åren är att rika personer inte har ett mycket bättre liv än medelklassen.

Tänk er själva. En rik person kan köpa en vinterjacka som kostar 50.000 kr och du köper en vinterjacka för 1000 kr. Är den dyra vinterjackan då bättre än den billiga? Nej, den billiga vinterjackan håller värmen minst lika bra som den dyra. Funktionaliteten är densamma.

Om vi tar en bil för 10 Miljoner vs en bil för 300.000 kr så är det samma sak där. Funktionaliteten är densamma, båda bilarna transporterar dig mellan A och B.

Om den rika personen och den fattigare behöver antibiotika. Finns det då ett speciellt antibiotika som är utvecklat bara för rika personer? Nej, den rika personen får samma antibiotika som dig.

Du som medelsvensson kan köpa denna antibiotika som du behöver för säg 500 kr. Den kostar lika mycket för den rika personen. Det finns liksom ingen antibiotika som kostar 1 miljon och som är 10 gånger bättre.

Du kan köpa en iPhone för 1 miljon. Den är då gjord av guld och diamanter, men är funktionaliteten bättre? Nej, det är exakt samma funktionalitet som en vanlig iPhone för 15.000 kr.

Varför är det då så här? Jo, marknaden funkar som så att den producerar saker till den stora massan. Detta eftersom det går att tjäna mest pengar på att sälja billiga saker till så många som möjligt istället för att sälja saker dyrt till ett fåtal rika personer. Att sälja på volym är det som gäller. Titta bara på IKEA till exempel. De är världens största möbelföretag och det är för att de producerar saker till den stora massan, inte till ett fåtal.

Så marknaden överlag producerar saker till den stora massan. Detta gäller allt som vi konsumerar, mediciner, mat, kläder, osv.

Min poäng här är att lyxkonsumtionen inte gör de rika lyckligare, eller deras liv speciellt mycket enklare heller för den delen.

Det enda som en rik person har är mer fri tid då de inte behöver jobba. De kan pensionera sig tidigt och sluta jobba helt. Det är en lyx som vi vanliga svenssons inte kan göra. Dock har även vi allt vi behöver i form av hälsosam billig mat, mediciner, kläder, osv.

Vi har tak över huvudet och klarar oss bra. Nyckeln dock eftersom vi inte kan sluta jobba för att överleva är att vi skaffar oss ett jobb som vi tycker är roligt! Har vi ett jobb vi trivs med så har vi ett bra liv.

Ju äldre man blir ju mer inser man detta och man blir inte lika prylgalen som t.ex. unga personer kan vara. Så har det i all fall varit i mitt liv.

Hoppas jag kunde påverka erat mindset lite och få er att tänka i lite andra banor..

Sen köper jag inte vänsterns mindset, för de är avundsjuka på allt och alla. De tror på riktigt att de rika har det så mycket bättre än vad vi medelsvenssons har det, vilket inte är sant som ni förstår av min förklaring.
Senast redigerad av ReasoningIsTheKey 2021-06-23 kl. 22:51.
2021-06-23, 22:05
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReasoningIsTheKey
I mitt eget liv så har jag insett mer och mer att pengar inte är så viktigt. Tänkte förklara lite hur mitt mindset är kring detta och hur jag tänker.

När jag var ung så var pengar det viktigaste av allt, man vill kunna köpa de tuffa bilarna, etc.

Vad jag insett med åren är att rika personer inte har ett mycket bättre liv än medelklassen.

Tänk er själva. En rik person kan köper en vinterjacka som kostar 50.000 kr och du köper en vinterjacka för 1000 kr. Är den dyra vinterjackan då bättre än den billiga? Nej, den billiga vinterjackan håller värmen minst lika bra som den dyra. Funktionaliteten är densamma.

Om vi tar en bil för 10 Miljoner vs en bil för 300.000 kr så är det samma sak där. Funktionaliteten är densamma, båda bilarna transporterar dig mellan A och B.

Om den rika personen och den fattigare behöver antibiotika. Finns det då ett speciellt antibiotika som är utvecklat bara för rika personer? Nej, den rika personen får samma antibiotika som dig.

Du som medelsvensson kan köpa denna antibiotika som du behöver för säg 500 kr. Den kostar lika mycket för den rika personen. Det finns liksom ingen antibiotika som kostar 1 miljon och som är 10 gånger bättre.

Du kan köpa en iPhone för 1 miljon. Den är då gjord av guld och diamanter, men är funktionaliteten bättre? Nej, det är exakt samma funktionalitet.

Varför är det då så här? Jo, marknaden funkar som så att den producerar saker till den stora massan. Detta eftersom det går att tjäna mest pengar på att sälja billiga saker till så många som möjligt istället för att sälja saker dyrt till ett fåtal rika personer. Att sälja på volym är det som gäller. Titta bara på IKEA till exempel. De är världens största möbelföretag och det är för att de producerar saker till den stora massan, inte till ett fåtal.

Så marknaden överlag producerar saker till den stora massan. Detta gäller allt som vi konsumerar, mediciner, mat, kläder, osv.

Min poäng här är att lyxkonsumtionen inte gör de rika lyckligare, eller deras liv speciellt mycket enklare heller för den delen.

Det enda som en rik person har är mer fri tid då de inte behöver jobba. De kan pensionera sig tidigt och sluta jobba helt. Det är en lyx som vi vanliga svenssons inte kan göra. Dock har även vi allt vi behöver i form av hälsosam billig mat, mediciner, kläder, osv.

Vi har tak över huvudet och klara oss bra. Nyckeln dock eftersom vi inte kan sluta jobba för att överleva är att vi skaffar oss ett jobb som vi tycker är roligt!

Ju äldre man blir ju mer inser man detta och man blir inte lika prylgalen som t.ex. unga personer kan vara. Så har det i all fall varit i mitt liv.

Hoppas jag kunde påverka erat mindset lite och få er att tänka i lite andra banor..

Sen köper jag inte vänsterns mindset, för de är avundsjuka på allt och alla. De tror på riktigt att de rika har det så mycket bättre än vad vi medelsvenssons har det, vilket inte är sant.

Inget nytt under solen.
2021-06-23, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Inget nytt under solen.

Inte för dig kanske, men för vissa andra som inte tänker på det här sättet. Speciellt om man är vänster..
2021-06-23, 22:10
Medlem
Arsenaln1clubs avatar
"Det enda som en rik person har är mer fri tid då de inte behöver jobba. De kan pensionera sig tidigt och sluta jobba helt. Det är en lyx som vi vanliga svenssons inte kan göra. "

Bara den biten är ju mer värd mer än nästan allt man kan tänka sig. Solklart bevis för att det är nyttigt att törsta efter cash!

Dessutom är det lättare att ragga brudar med gott om pengar. Som att rulla tunga stenar i nedförsbacke istället för uppförsbacke.
2021-06-23, 22:17
Medlem
Scapulas avatar
Det låter som att dina råd kanske kan vara till hjälp för en 19-åring, men knappast någon som är vuxen. Det är bostäder, resor, båtar och fritid som man suktar efter i vuxen ålder och det är inte alls samma sak att åka till Polkagrisfabriken i Gränna som det är att åka en månad till Maldiverna. Inte heller att bo i en villa utan lån i en fin stadsdel jämfört med att hyra en lägenhet i någon sunkig förort.

Edit: Jag jämför nog mer låginkomsttagare medan du riktat in dig på medelsvensson. Medelsvensson kan absolut leva ett gott liv och tror att de gör det, snarare än att jaga pengar.
2021-06-23, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arsenaln1club
"Det enda som en rik person har är mer fri tid då de inte behöver jobba. De kan pensionera sig tidigt och sluta jobba helt. Det är en lyx som vi vanliga svenssons inte kan göra. "

Bara den biten är ju mer värd mer än nästan allt man kan tänka sig. Solklart bevis för att det är nyttigt att törsta efter cash!

Dessutom är det lättare att ragga brudar med gott om pengar. Som att rulla tunga stenar i nedförsbacke istället för uppförsbacke.

Jag håller med att det är en stor del till att vilja tjäna mycket pengar. Men tänk så här, om du aldrig kommer tjäna mycket pengar då? Om du aldrig kommer lyckas och bara ha ett vanligt svenssonjobb tills det att du går i pension. Är det då hela världen?

Nej, för du har allt det som människor i fattiga länder inte har. I Afrika till exempel. Du har mat, medicin, kläder, internet, iPhone, etc. Visst, du har inte 100% ledig tid, men du är ledig på kvällarna och på helgerna, samt att du har semester.

Så jag menar, du överlever ganska hyggligt. Fatta att inte ha mat och vatten, att bo i Afrika, dö av Ebola, hjärnhinneinflammation, lunginflammation, aids, eller nån annan skit sjukdom när du är 20 år gammal typ. Det kommer du i alla fall att slippa.

Sen vad det gäller brudar, det kommer att gå över när du blir äldre. Tro mig, du tappar bara mer och mer lust för varje år som går. Om ett tag kommer du inte ens tycka brudar är viktigt.
2021-06-23, 22:22
Medlem
Germanofils avatar
Ja du har rätt. Om man tjänar typ 50k i månaden så har man den levnadsstandard man behöver för att "maximera lycka". Självklart en sanning med modifikation beroende på hur dyrt livet är på den plats man bor men för de flesta i Sverige/Europa stämmer det.
2021-06-23, 22:24
Medlem
revodnebs avatar
Skillnaden mellan en rik och en fattig är att den rika kan köpa vad den vill när den vill, det kan inte den fattiga. Jo eventuellt via lån som gör den ännu fattigare.
2021-06-23, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scapula
Det låter som att dina råd kanske kan vara till hjälp för en 19-åring, men knappast någon som är vuxen. Det är bostäder, resor, båtar och fritid som man suktar efter i vuxen ålder och det är inte alls samma sak att åka till Polkagrisfabriken i Gränna som det är att åka en månad till Maldiverna. Inte heller att bo i en villa utan lån i en fin stadsdel jämfört med att hyra en lägenhet i någon sunkig förort.

Edit: Jag jämför nog mer låginkomsttagare medan du riktat in dig på medelsvensson. Medelsvensson kan absolut leva ett gott liv och tror att de gör det, snarare än att jaga pengar.

Polkagrisfabriken! Vad är det för fel på den.. Skämt och sido..

Men om vi säger så här, en stor del av min poäng med inlägget och som jag ser att du fattat är att skillnaden mellan medelklassen och de som är rika inte är så stor.

Den största skillnaden är mellan de som är riktigt fattiga och medelklassen. Där kan vi snacka skillnad, för då har du inte ens råd att köpa mat, kläder, osv.

Nu är det inte många som är fattiga i Sverige tack och lov. Det är också därför jag inte pratar om de fattiga vs medelklassen, utan istället valt att prata om medelklassen vs rika.
2021-06-23, 22:27
Medlem
Pratar man om just bilen i ditt exempel som kostar 10 millar vs 300 kkr så får man (enligt mig) en mer funktionell och hållbar bil för 300 kkr. Den extremt dyra bilen kommer inte att gå att köra i 30000 mil utan krångel. Den är opraktisk, man får inte vara anonym, man är rädd att den ska bli stulen eller repad etc etc.

men....

Hade jag haft råd med den dyra så hade jag haft en "vanlig" bekväm/hållbar/tråkig bil i 300 kkr klassen också (eller flera stycken).

Annars köper jag dina argument i att det inte per automatik gör någon lycklig att vara snorrik. Tiger Woods är väl ett exempel på en kille som trots att han var gift med en jävligt fräsch fru, reste världen runt och glassade på lyxhotell, var en av världens främsta idrottsmän och drog in enorma pengar...ändå lyckades fucka upp allt !
2021-06-23, 22:28
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReasoningIsTheKey

Tänk er själva. En rik person kan köper en vinterjacka som kostar 50.000 kr och du köper en vinterjacka för 1000 kr. Är den dyra vinterjackan då bättre än den billiga? Nej, den billiga vinterjackan håller värmen minst lika bra som den dyra. Funktionaliteten är densamma.

Du kan köpa en iPhone för 1 miljon. Den är då gjord av guld och diamanter, men är funktionaliteten bättre? Nej, det är exakt samma funktionalitet som en vanlig iPhone för 15.000 kr.

Vi har tak över huvudet och klarar oss bra. Nyckeln dock eftersom vi inte kan sluta jobba för att överleva är att vi skaffar oss ett jobb som vi tycker är roligt! Har vi ett jobb vi trivs med så har vi ett bra liv.

Sen köper jag inte vänsterns mindset, för de är avundsjuka på allt och alla. De tror på riktigt att de rika har det så mycket bättre än vad vi medelsvenssons har det, vilket inte är sant som ni förstår av min förklaring.

Du har rätt i mycket men riktigt rika som du beskriver arbetar oftast väldigt mycket, sällan under 40 timmar i veckan så de har inte mer ledigjet och de går inte i pension före 65 oftare än andra.

Man lever helt klart ett lättare och enklare liv om man har 120k än 20k i månaden att röra sig med men nyttan och glädjen av att ha "mycket pengar" planar ut rätt fort med den ökande förmögenheten.

Vad gäller dina tankar kring hälsa så är rika personer friskare och lever längre än de som inte är rika.
2021-06-23, 22:30
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arsenaln1club

En överväldigande majoritet av alla "rika" och "mycket rika" arbetar mer än vanliga knegare.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in