I mitt eget liv så har jag insett mer och mer att pengar inte är så viktigt. Tänkte förklara lite hur mitt mindset är kring detta och hur jag tänker.
När jag var ung så var pengar det viktigaste av allt, man vill kunna köpa de tuffa bilarna, etc.
Vad jag insett med åren är att rika personer inte har ett mycket bättre liv än medelklassen.
Tänk er själva. En rik person kan köpa en vinterjacka som kostar 50.000 kr och du köper en vinterjacka för 1000 kr. Är den dyra vinterjackan då bättre än den billiga? Nej, den billiga vinterjackan håller värmen minst lika bra som den dyra. Funktionaliteten är densamma.
Om vi tar en bil för 10 Miljoner vs en bil för 300.000 kr så är det samma sak där. Funktionaliteten är densamma, båda bilarna transporterar dig mellan A och B.
Om den rika personen och den fattigare behöver antibiotika. Finns det då ett speciellt antibiotika som är utvecklat bara för rika personer? Nej, den rika personen får samma antibiotika som dig.
Du som medelsvensson kan köpa denna antibiotika som du behöver för säg 500 kr. Den kostar lika mycket för den rika personen. Det finns liksom ingen antibiotika som kostar 1 miljon och som är 10 gånger bättre.
Du kan köpa en iPhone för 1 miljon. Den är då gjord av guld och diamanter, men är funktionaliteten bättre? Nej, det är exakt samma funktionalitet som en vanlig iPhone för 15.000 kr.
Varför är det då så här? Jo, marknaden funkar som så att den producerar saker till den stora massan. Detta eftersom det går att tjäna mest pengar på att sälja billiga saker till så många som möjligt istället för att sälja saker dyrt till ett fåtal rika personer. Att sälja på volym är det som gäller. Titta bara på IKEA till exempel. De är världens största möbelföretag och det är för att de producerar saker till den stora massan, inte till ett fåtal.
Så marknaden överlag producerar saker till den stora massan. Detta gäller allt som vi konsumerar, mediciner, mat, kläder, osv.
Min poäng här är att lyxkonsumtionen inte gör de rika lyckligare, eller deras liv speciellt mycket enklare heller för den delen.
Det enda som en rik person har är mer fri tid då de inte behöver jobba. De kan pensionera sig tidigt och sluta jobba helt. Det är en lyx som vi vanliga svenssons inte kan göra. Dock har även vi allt vi behöver i form av hälsosam billig mat, mediciner, kläder, osv.
Vi har tak över huvudet och klarar oss bra. Nyckeln dock eftersom vi inte kan sluta jobba för att överleva är att vi skaffar oss ett jobb som vi tycker är roligt! Har vi ett jobb vi trivs med så har vi ett bra liv.
Ju äldre man blir ju mer inser man detta och man blir inte lika prylgalen som t.ex. unga personer kan vara. Så har det i all fall varit i mitt liv.
Hoppas jag kunde påverka erat mindset lite och få er att tänka i lite andra banor..
Sen köper jag inte vänsterns mindset, för de är avundsjuka på allt och alla. De tror på riktigt att de rika har det så mycket bättre än vad vi medelsvenssons har det, vilket inte är sant som ni förstår av min förklaring.