2021-06-23, 07:30
Medlem
Haha...
har varit med om typ exakt samma.
Han dog med allting utan att göra ett skit.

Jag skulle definitivt säga att det är en form av sjukdom. Eller någon form av psykisk störning.

Man kan vara sparsam men inte sjukligt snål.
Citera
2021-06-23, 07:36
Medlem
Förmodligen bara trött på alla tattare som tror att deras pengar är en del av socialens budget. Låter som att han har gått till extrema längder för att ingen ska klura ut hur hans kassa ser ut. De enda rika jag vet om som köper dyra grejer är de som har mer än vad de kan spendera på århundraden. Annars är det bara fattigt folk som försöker ge ett sken av att dem är rika som köper sånt meningslöst skit. Samma sak med piss-sporten golf. Spelas av de extremt rika, eller de som försöker ge ett sken av att de är extremt rika (vilka även här är i majoritet)
Senast redigerad av Selor 2021-06-23 kl. 07:39.
Citera
2021-06-23, 07:52
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanStatyn
6 miljoner på kontot lön på 55 000 men ser utåt ut som 4 000 och lön på 13 000. Ålder är runt 58 personen har två vuxna barn som har bra jobb och klarar sig galant utan hjälp .

Man väljer att bo i en 2a i förorten köra en bil för 50 000kr och väljer mestadels att prata om pengar med anhöriga. Barnen bor bla i Bromma och Kåbo(Uppsala).

Köper aldrig något till barnbarn. Handlar oftast billigaste kläderna till sig. I sin lägenhet har personen det inrett som om hen just gått ut gymnasiet.

Vad tror ni personen i fråga sparar pengar till och varför? Han lever mycket enkelt som om han vore på bidrag...

Verkar upplevas mycket olycklig (frun är sjuk och bor på boende)

Dushar en gång i veckan går i slitna skor och har det allmänt skitigt i sin förortslägenhet. Barnen har försökt hjälpa honom men utan resultat . Har en gammal lcd tv en laptop som e skitseg med flera år på nacken och någon budget samsung telefon.

Handlar bara billigaste maten, köper aldrig något till barn eller barnbarn. Vad kan allt detta bero på ??

Alltså låter som en rätt så vettig person. Du har säkert aldrig känt på att ha några större summor i överflöd på kontot...Första gången jag hade det efter en 10 årig värdeökning på en bostad så stod jag där skuldfri med över en miljon på sparkontot utöver lönekontot och noll skulder. när man har pengar tenderar de att rinna en ur fingrarna som sand ... helt ofattbart men efter mindre än 3 år var det 0:- kvar .... och har egentligen inget vettigt att visa upp. inga sparfonder och inga aktier att tala om ... visst nästan 400k försvann ju rakt av i skatt men ändå det började med att jag helt slutade titta på prislappar och köpte FINA livsmedel....och restaurangbesök och utekvällar och en sjuhelvetes massa alkohol och droger satte sprätt på allting...

den ångesten när det har försvunnit 600k på egentligen ingenting och man förlorat jobb och värdigthet och en ovan känsla av finansiell stress infinner sig och man ligger sömnlös efter att man kikat på bankappen (nåt jag slutade med, för ärligt talat det kändes som att kosingen aldrig skulle ta slut) och ser att man endast har 30k kvar .... ej att rekommendera

Nu är jag på grön kvist igen...sedan i december då det blev en liten julklapp till mig själv har jag inte spenderat på mig själv utöver livsmedel, och inte dyr färsk älgkorv och annat trevligt utan ... det har blivit kassler och vita bönor i tomatsås. ätit ute en gång då jag bjöd farsan på spis ute häromveckan. Jag har alltså inte konsumerat för att försöka höja min livsdglädje, det går ändå inte.....inga fräscha jackor, skor, eller skjortor för tusentals kr inköpta på flera år. inga "leksaker" som hör till mina intressen men som egentligen är onödiga...

så jag är väl som personen du beskriver i ts ... pengar "sparas" men inte för sparandets skull, utan det är mer en effekt av att slöseriet stryps och ny syn på vad som är nödvändigt och vad som behövs... onödig skit köps inte. . .

snålt hade säkert vissa sagt men ... det är ett uppvaknande i mitt universum för mig ... att hålla i slantarna lite nogrannare är väl inte snålt?

är du avundsjuk för att du själv inte har nån större valutadepå?
Citera
2021-06-23, 08:16
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Låter som att personen växt upp under fattiga förhållanden, blir lätt att man lever kvar i det även om man tjänar mycket senare i livet.

Jag tror detta absolut kan spela in. Jag känner själv en herre som är något helt ofantligt snål mot alla inklusive sig själv. Jag vet inte vad han har på kontot men det är förmodligen en hel del, plus en massa skuldfri egendom, rejäl pension och passiva intäkter från hyresgäster. Ändå kan han inte unna sig något. Köper kläder på second hand och gärna livsmedel som är på väg att gå ut med röda lappar. I princip inget till barnen, inget till barnbarnen.

Grejen var att han växte upp riktigt fattigt själv. Typ sista generationen av gamla bondesverige där det var fest på söndagen då de nackade en höna eller kanin de själv fött upp, alla andra dagar var det bröd och potatis.

Han gör så klart som han vill men det känns ändå lite tragiskt att han kommer ha snålat sig igenom precis hela livet bara för att dö värd en massa miljoner.
Citera
2021-06-23, 08:28
Medlem
nja..det är en sjukdom....sparfällan... en kompis är likadan...pensionär nu å inga barn...huset betalt å inga skulder. flera mille på banken,å hans fru likaså..de köper inget alls..vet inte hur dom tänker..dom kommer ju få ge bort alltihop när dom dör.....mitt mål är ju å ha noll på kontot när jag dör...helst skulder.....Pavarotti hade 20 miljoner dollar i skuld vid sin död......en vinnare......förr sa man liksom....han dog utfattig......???????? men va fan det är väl meningen.
Citera
2021-06-23, 08:33
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Haha fuck honom egentligen stackaren. Verkar vara som om han inte vet hur man ska bete sig liksom . Man behöver inte vara helt jävla snål mot sig själv. Fan kom igen köp nå sjysst kläder inred din jävla lägenhet lite och köp en ny laptop . Pengarna följer inte med in i graven
Jag tror jag förstår varför. Det är vana. När du också blir äldre, vilket du onekligen kommer bli, kommer du inse att du inte blir lycklig av en nyrenoverad lägenhet, eller ny konst. Det blir så att säga inte där lyckan sitter och därför skiter man i åtgärden. Jag har tyvärr också kommit till den punkten fast jag bara nått medelåldern. Det blir nästan värre om man gör åtgärden än om man inte gör den.
Ska jag vara ärlig kanske han är olycklig för att hans fru blev sjuk och nu bor på vårdhem. Kanske han skulle behöva en ny fru, men det vill han inte heller han kanske är kär i den gamla eller för lojal.

Okej jag är djup, så dyker vi in. Du tänker dig att du bor i en sliten 60-tals lägenhet med 60-tals inredning, du är van vid lägenheten, älskade att bo där en gång och den kom till när du var lycklig med din fru. Visst nu är den bara fett sliten. Tänk nu om du eller någon annan köpte en nutida renovering av lägenheten för 1mille, de fixar elen, spacklar & målar hela lägenheten, byter badrum etc, så hade du kommit in i lägenheten, allt är vitt och dessutom känslan av dålig kvalité på färgen, och den luktar lite som ny färg brukar lukta. Du är inte van vi den. Det känns inte som din lägenhet, det känns bara fel.
Har sett det hos flera andra. En kvinna som bytte ut sitt kök (genom att en gemensam vän propsade på) till nytt kök, blev väldigt besviken, hon saknade sitt gamla kök. Det nya köket kändes plastigt och själlöst. Det gamla köket var slitet men hade sin charm. Resultatet är ändå att betrakta som fiasko.
Citera
2021-06-23, 08:52
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Verkar upplevas mycket olycklig (frun är sjuk och bor på boende) [...] Vad kan allt detta bero på ??
Han är deprimerad och världsliga ting betyder ingenting för honom. VAD kan det bero på? Stort jävla mysterium där.
Citera
2021-06-23, 09:17
Medlem
Juggernawts avatar
Kanske sparar till en tidig pension i främmande land? Då känns det jävligt onödigt att köpa på sig massa skräp när det man har duger. Vägrar man dessutom konsumtionsvansinnet som råder i samhället och fullständigt skiter i vad andra tycker så sparar man massor av deg.
Smart snubbe, tycker jag.
Citera
2021-06-23, 09:55
Medlem
Citat:
Nee jag har inte ens 60 000 men lever bra mycket lyxigare än vad han gör med 6 000 000 kr.

...Och det där är förklaringen till att han har 6 miljoner och du har 60000

Folk älskar att blåsa pengar mer än de älskar pengar/framtidsinvesteringar, därför blir de fattiga

Gubben kanske borde tänka på hygienen som du säger, några duschar extra i veckan och en Nivea deo = case solved (Upplysning: kostar inte 6 miljoner)
Citera
2021-06-23, 10:00
Medlem
Cameltotems avatar
Och hur många Svenskar har 6 miljoner på kontot.. Där har du ditt svar.

Finns självklart en balans mellan att investera hårt och leva som en luffare.
Citera
2021-06-23, 10:04
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Mina föräldrar är likadana, tjänar jävligt bra men jag har aldrig fått en krona av dem. Har ingen kontakt med de idag som tur är, var deprimerande att se mina vänner få pengar till insats för lägenhet även fast deras föräldrar tjänade mindre än hälften av vad mina gjorde.

Mina päronen tjänar bra, fick dock 50k när jag blev 20. Är väldigt tacksam men man blir så vansinnigt förbannad när man fick reda på att dessa 50k har sparats på ett vanligt sparkonto.

Hade nog haft 6-900k om de hade investerats istället.

MEN så är det.
Citera
2021-06-23, 10:05
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
köra en bil för 50 000kr
Vidlyftigt värre. Spenderbralla de Luxe. En för tie tover funkar lika bra men Mede klassen tror Dyr Bil ger Ligga.
Citat:
Vad tror ni personen i fråga sparar pengar till och varför?
Många Rika skänker sitt Tionde till B L M och till E X P O varje månad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in