2021-06-20, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Nackdelen med hus är att man inte kan ta med dem när man flyttar.

Priset baseras inte på huset utan på dess läge. En villa i en Jämtländsk tätort får du för några hundra tusen. Stog samma villa i Täby, Danderyd eller Bromma så är priset ett annat.

Det handlar bara om lokation, lokation, lokation.

Den andra faktorn (som svensken ännu inte fattat) är det man i US sammanfattat med ”There Goes the Neighborhood”. När slummens folk kommer närmare så gäller det att sälja innan priserna faller de man inte vill ha som grannar flyttar in.

Men har man lagt 7 mil på tomt, o sex på att sätta dit hatten. Så är väl 25-30 helt rimlig kaka.

Mitt hus är ganska likt det här huset: https://www.youtube.com/watch?v=tFD1IlzRCx8
Citera
2021-06-20, 17:21
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maria-2021
Mitt hus är ganska likt det här huset: https://www.youtube.com/watch?v=tFD1IlzRCx8

Ligger den nära slummen så blir priset lägre. Har du film og popstjärnor samt finnansgenier som grannar så blir priset betydligt högre än om det står på en åker i Botkyrka.
Senast redigerad av Sam.Boyd 2021-06-20 kl. 17:29.
Citera
2021-06-20, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massey
2 000 000*0,045= 90 000
Dom andra uträkningarna är också fel.

Ja det stämmer, ville kolla om den kognitiva biasen att man inte vill kännas vid det som inte är i enlighet med ens egna uppfattning stämmer överens med de som läser detta. Ingen förutom du kollade på uträkningen, annars hade ju fler folk påpekat detta. Resten ville inte kännas vid att jag har rätt.
Citera
2021-06-20, 17:33
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:

Man bygger inte ett dyligt hus ”lyxigt” för 6 mille...

Så dröm vidare. Dessutom så är segmentet o kunderna för boende i 50 miljonersklassen i Sverige begränsat o väldigt platsspecifikt.
Citera
2021-06-20, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Nackdelen med hus är att man inte kan ta med dem när man flyttar.

Priset baseras inte på huset utan på dess läge. En villa i en Jämtländsk tätort får du för några hundra tusen. Stog samma villa i Täby, Danderyd eller Bromma så är priset ett annat.

Det handlar bara om lokation, lokation, lokation.

Den andra faktorn (som svensken ännu inte fattat) är det man i US sammanfattat med ”There Goes the Neighborhood”. När slummens folk kommer närmare så gäller det att sälja innan priserna faller de man inte vill ha som grannar flyttar in.

Men har man lagt 7 mil på tomt, o sex på att sätta dit hatten. Så är väl 25-30 helt rimlig kaka.

Det handlar väl inte bara om läget? Eller ens grannarna. Det handlar väl också väldigt mycket om vad man får för pengarna.

Jag kollade upp de dyraste bostäderna till salu på Hemnet. Det finns bland annat en travträningsanläggning till salu. Sägs vara i världsklass. I Heby kommun, Uppsala län. Nu får man inte bara själva träningsanläggningen utan även 112 hektar mark. Dessutom ingår sådant som stall, ridhus, olika fastigheter, olika ridbanor. Till salu för 70 miljoner. Just nu den tredje dyraste till salu på Hemnet.

En bostad till salu i Vetlanda kommun (Småland), 46 miljoner. Själva huset är inget speciellt. Men så får man en egen badsjö som har badbrygga och sandstrand, och strandlinjer som ligger vid två bergssjöar. Samt 227 hektar mark. Det mesta är skog, men en del är åkermark och betesmark. Lägg till jaktstuga, maskinhall och ekonomibyggnad.

Skulle man vilja ha en "vanlig" hästgård (oavsett läget), så skulle man komma betydligt billigare undan. Och vill man ha en villa på landsbygden (oavsett om det är i Småland eller någon annanstans) så skulle man också oftast komma betydligt billigare undan. Men nu får man mycket mark och annat "på köpet", och det är det som driver upp priserna.

Skulle exempelvis den där villan i Jämtland som du nämnde (oavsett om den existerar eller bara används som exempel) också ha en massa mark etc, så skulle det också kunna öka värdet. Men har det huset "bara" en vanlig trädgårdstomt (säg max 1500 kvm), och inget annat särskilt, så skulle det huset inte kosta särskilt mycket nej. I regel.
Senast redigerad av airsalt 2021-06-20 kl. 17:41.
Citera
2021-06-20, 17:36
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Snålt kök (IKEA?), billig spiraltrappa, klen uteplats utan utsikt. 12-14mkr om den ligger i fint läge i Nacka. I Uppsala gick den för 10 mkr

Jag har själv precis sålt en 16mkr-villa. Köpare på den nivån har extremt högt ställda krav på ett hus och måste ha minst 5-10 mkr kontant, så de är otroligt sällsynta och allt måste stämma. 25mkr kan jag knappt tänka mig, då pratar vi jetset-VD på ett globalt företag. Jag är ledsen.
Senast redigerad av Paris24 2021-06-20 kl. 17:42.
Citera
2021-06-20, 17:46
Medlem
Diablo1118s avatar
Flera meddelande raderade och varningar utdelade.
Svara på Ts frågeställning och rapportera trams och OT istället för att själv gå Off topic och tramsa / Moderator
Citera
2021-06-20, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Nej, du kommer inte få 50 mill för ett hus som kostade sex miljoner att smälla upp, om det inte är en helt unik tomt som obebyggd hade kostat minst 30-40 miljoner.

Du har inget "Hollywood Hills-hus" när det kostade sex mill att bygga..

Om grannhusen kostar runt 25 i samma storlek fattar jag inte varför du svamlar om 50 miljoner. Öppna hemnet, nya husen har ingen premie på 100 % direkt...
Jo det kan nog räkans som ett "hollywoodhus". Amerikansk byggstandard är fruktansvärt låg i jämförelse med svensk dito - många villor i hollywood är nog inte dyrare än så egentligen. Men tomterna är rätt dyra och de ofta extremt vulgära och extremt överprisade pastischerna på europeiska rokokomöbler drar upp prislappen.

Men åter till ämnet. Ingen betalar 50 miljoner för ett så litet hus om inte adressen är extremt attraktiv. Gissar 7-12 miljoner är mer rimligt.
Citera
2021-06-20, 21:55
Medlem
Uppdatera gärna med hemnetlänk sen så vi får se spektaklet!
Citera
2021-06-21, 16:55
Medlem
Citat:
Byggde en 350 kvadratmeters lyxvilla i lite Hollywood Hills-stuk. Byggmaterialet gick på 3 miljoner och byggkostnaden på ungerfär lika mycket. Den här typen av storlekar på villor säljs begangnat för ca 25 miljoner plus i mitt område

Vad tror ni att jag kan få med tanke på att det inte är ett begagnat och avdankat hus utan ett sprillans nytt och fräscht.

Köpa begagnade hus när man kan bygga ett nytt mycket billigare är ju höjden av efterblivenhet tänker jag. Att folk just nu kan prata om hus som om det vore en investering. hahaha

Historiskt sett så har husköp alltid setts som en dålig investering och endast en nödvändighet. Man fick vara överlycklig om man lyckades sälja huset till samma pris som man köpt det för eller åtminstone fått betalt för byggmaterialet.

Det är räntorna som pressat upp priserna för det har gjort att folk har kunnat låna billigt. När det snart blir dyrt att låna så går huspriserna ner.

När räntorna är dubbelt så höga jämfört idag så kan du sälja ditt hus för halva priset. När räntorna dubblas ytterligare en gång så kan du sälja ditt hur 25% av ditt inköpspris, enkel matematik och då är det sen bara lite högre räntor som krävs för att räntorna ska vara tillbaka på historiskt normala nivåer.

Jag kommer se på köparen av mitt hus som efterbliven som köper på toppen. Frågan är... kommer han vara tvungen att sälja på botten. Säg att jag säljer för 25 000 000 kr som mina grannar och köparen lånar 17 500 000 kr. När räntorna sen är tillbaka kring 7% på bolån då kommer den årliga räntekostnaden ligga på 1,2 miljoner.

Man är från vettet eller okunnig om man köper bostäder idag. Man låser in sitt kapital i en enorm risk. Det är mer idiotiskt än att köpa en enda företags aktier.

Ytterligare en intressant aspekt är det som händer o i ett sånt läge med 7% i ränta på bolån. Om man inte har råd att betala räntan, då ackumuleras räntan till lånet, så att man får betala ränta på räntan. Då kan man snabbt hamna på en årlig räntekostnad på över en miljon. även för ett normalt hus.

Men i dagens efterblivna fastighetsmarknadsklimat så borde jag ju kunna få 50 miljoner, eftersom att det är nytt och inte ett hus som någon annan har slaskat omkring i? Grannarna som sålt för 25 miljoner har ju sålt återvända begagnade gamla hus. Det är ju inte alls lika trevligt som att få vara först med att tillföra slitage.

Ernstbergers villa ligger i lä jämförelsevis.

Grattis till husbygget!

Problemet med värderingar av hus i den prisklassen är att marknaden är väldigt liten och alla objekt är unika.
Det är lätt att göra en värdering på ett kedjehus i ett område där det sålts 10 likadana senaste året.
Ditt hus är unikt och troligtvis är även tomten unik, så det är svårt att jämföra rakt av med grannarna.

En annan aspekt är att marknaden är smal och köparna få och kräsna. Eftersom lönespridningen är liten i Sverige så blir köparna allt färre i de högre segmenten. Så tyvärr blir ett dubbelt så fint hus inte värt dubbelt så mycket på marknaden, helt enkelt för att det är svårt att hitta någon som har tillräckligt med medel för att köpa det.

Om grannarnas hus går för 25mkr och deras tomter är ungefär likvärdiga med din skulle jag räkna såhär:
- Tomten bör vara värd runt 10mkr eftersom du köpte den för 7mkr för en tid sedan.
- Det innebär att grannarnas hus är värda 15mkr + tomten.
- Säg att ditt hus är 50% större och har en mycket högre standard. Då kanske det kan vara värt 25mkr + tomten.
- Det innebär att du skulle kunna få någonstans kring 35mkr för ditt hus enligt detta sätt att räkna.

Det finns en ganska stark "utjämningsfaktor" som gör att spridningen på priset i ett bostadsområde är begränsad. Det spelar ingen roll hur fint du bygger om inte omgivande hus håller liknande standard, ditt hus "dras med" i områdets bedömning. Därför är det sällan ett fint hus är särskilt dyrt om det ligger i ett område med billigare hus, och även tvärtom.
Citera
2021-06-23, 11:27
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Byggde en 350 kvadratmeters lyxvilla i lite Hollywood Hills-stuk. Byggmaterialet gick på 3 miljoner och byggkostnaden på ungerfär lika mycket. Den här typen av storlekar på villor säljs begangnat för ca 25 miljoner plus i mitt område

Vad tror ni att jag kan få med tanke på att det inte är ett begagnat och avdankat hus utan ett sprillans nytt och fräscht.

Köpa begagnade hus när man kan bygga ett nytt mycket billigare är ju höjden av efterblivenhet tänker jag. Att folk just nu kan prata om hus som om det vore en investering. hahaha

Historiskt sett så har husköp alltid setts som en dålig investering och endast en nödvändighet. Man fick vara överlycklig om man lyckades sälja huset till samma pris som man köpt det för eller åtminstone fått betalt för byggmaterialet.

Det är räntorna som pressat upp priserna för det har gjort att folk har kunnat låna billigt. När det snart blir dyrt att låna så går huspriserna ner.

När räntorna är dubbelt så höga jämfört idag så kan du sälja ditt hus för halva priset. När räntorna dubblas ytterligare en gång så kan du sälja ditt hur 25% av ditt inköpspris, enkel matematik och då är det sen bara lite högre räntor som krävs för att räntorna ska vara tillbaka på historiskt normala nivåer.

Jag kommer se på köparen av mitt hus som efterbliven som köper på toppen. Frågan är... kommer han vara tvungen att sälja på botten. Säg att jag säljer för 25 000 000 kr som mina grannar och köparen lånar 17 500 000 kr. När räntorna sen är tillbaka kring 7% på bolån då kommer den årliga räntekostnaden ligga på 1,2 miljoner.

Man är från vettet eller okunnig om man köper bostäder idag. Man låser in sitt kapital i en enorm risk. Det är mer idiotiskt än att köpa en enda företags aktier.

Ytterligare en intressant aspekt är det som händer o i ett sånt läge med 7% i ränta på bolån. Om man inte har råd att betala räntan, då ackumuleras räntan till lånet, så att man får betala ränta på räntan. Då kan man snabbt hamna på en årlig räntekostnad på över en miljon. även för ett normalt hus.

Men i dagens efterblivna fastighetsmarknadsklimat så borde jag ju kunna få 50 miljoner, eftersom att det är nytt och inte ett hus som någon annan har slaskat omkring i? Grannarna som sålt för 25 miljoner har ju sålt återvända begagnade gamla hus. Det är ju inte alls lika trevligt som att få vara först med att tillföra slitage.

Ernstbergers villa ligger i lä jämförelsevis.

Du får det köparen är beredd att betala för ditt hus. Sen om du godtar det är upp till dig själv.
Citera
2021-06-23, 11:45
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Snålt kök (IKEA?), billig spiraltrappa, klen uteplats utan utsikt. 12-14mkr om den ligger i fint läge i Nacka. I Uppsala gick den för 10 mkr

Jag har själv precis sålt en 16mkr-villa. Köpare på den nivån har extremt högt ställda krav på ett hus och måste ha minst 5-10 mkr kontant, så de är otroligt sällsynta och allt måste stämma. 25mkr kan jag knappt tänka mig, då pratar vi jetset-VD på ett globalt företag. Jag är ledsen.

Det finns mängder av (små)företagare som kan köpa hus för 25 millar. Det behöver knappast vara någon "jetset-VD på ett global företag".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in