2021-06-19, 19:37
Medlem
RamsesXXs avatar
Köper tomt för 7 miljoner och bygger hus för...ja vafan var det? 3 miljoner? Och sitter på flashback och resonerar som en stolle och visar bristande kunskaper? Nej, tror lika mycket på det som på änglar och demoner. En hus-runkare som drömt ihop något.
Citera
2021-06-19, 19:38
Medlem
haschleifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maria-2021
Tror att du behöver något annat i din mun. Ska jag dra dig i örat till mamsen så hon får tvätta din tunga och lära dig att inte vara avundsjuk eller att känna dig otillräcklig?

Nej men du. Svara nu hellre på min fråga på varför du håller på. Oavsett om du är kortväxt eller inte så behöver du inte hävda dig mot mig. Här försöker jag vara trevlig och hjälpsam och få din imaginära lyxvilla värderad och du bara kastar bajs. Är det sjysst tycker du?
Citera
2021-06-19, 19:39
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Varför förnimmer jag en tydlig avundsjuka. Är jag inte tillräckligt jante?

Avundsjuka?

Ingen mäklare vill sälja något för billigt. Förstår man inte det... osv osv..
Citera
2021-06-19, 19:40
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massey
Det är du som inte förstår ironi.

Ja det stämmer. Är otroligt dålig på uppfatta sånt. Sorry
Citera
2021-06-19, 19:42
Medlem
Citat:

Räntan går ner till 4,5%. Då kan du sälja ditt hur för 2 miljoner kr och han som flyttar in i huset kommer också att betala 70000 kr i räntekostnad per år.

2000000x0,045=70000

.
2 000 000*0,045= 90 000
Dom andra uträkningarna är också fel.
Citera
2021-06-19, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Nej men nä😆

Nu räknar du på en liten begränsad del där du aldrig amorterar på lånen och folk är av någon anledning intresserade av att köpa ett enmiljonshus för 8 miljoner bara dom får betala samma ränta.

I evighet.

Nä, bra trollning dock.

Det var en enkel uträkning för en person som inte förstod mitt ursprungliga meddelande. Om jag skulle börja lägga till amortering så skulle han förmodligen bli helt snurrig i skallen.

Du bör dock betänka att amorteringskrav är ett nytt fenomen. Det finns många där ute som inte amorterar, som enbart betalar ränta och trivs med konsekvenserna som det kan resultera i, eller om det är ytterligare en nivå av efterblivenhet.
Citera
2021-06-19, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Nej men nä😆

Nu räknar du på en liten begränsad del där du aldrig amorterar på lånen och folk är av någon anledning intresserade av att köpa ett enmiljonshus för 8 miljoner bara dom får betala samma ränta.

I evighet.

Nä, bra trollning dock.

Det är ju det som har hänt. Farsan köpte ett hus för 1,7. Mäklaren värderade det nyligen till 12 miljoner. Jag tycker att det är sjukt. Han har ju haft det så länge så inflationen har dessutom ätit upp halva hans lån. Visst har huset fått en kraftig upprustning här och var, men så mycket mer än vad han köpte det för är ju knas. Jag klagar inte. Jag får ju ärva.
Citera
2021-06-19, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RamsesXX
Köper tomt för 7 miljoner och bygger hus för...ja vafan var det? 3 miljoner? Och sitter på flashback och resonerar som en stolle och visar bristande kunskaper? Nej, tror lika mycket på det som på änglar och demoner. En hus-runkare som drömt ihop något.

Med "privat badbrygga" dessutom!
Citera
2021-06-19, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av airsalt
Inte en chans att TS kommer få 50 miljoner endast för att huset är nybyggt, och ingen har bott där tidigare. Samt för att det är mer "exklusivt byggt" än grannarnas "kojor". Nu finns det hus som man kan få 50 miljoner för. Men den marknaden är rätt liten, samtidigt som andelen köpare kommer bli rätt få. Det kan alltså ta några år innan huset har blivit sålt, och då är det inte direkt "nybyggt" längre.

Ibland är det inte ens nybyggnation eller exklusivt bygge som är det som påverkar priset mest. Andra faktorer, som storlek på tomten/marken och läget kan vara mer avgörande när det gäller priset. Ibland är det inte ens storleken som är det viktiga. Vad spelar det för roll om man exempelvis har 350 kvm hus (som TS), om det finns fåtal sovrum och det mesta är sociala ytor etc? Som exempel. Vet ingenting om huset som TS äger, förutom storlek och bostadsområde så. Så kan inte riktigt uttala mig.

Men 50 miljoner endast för att det är ett exklusivt nybygge, det är nog inte realistiskt. Man kan ju låta några fastighetsmäklare syssla med en värdering (det brukar gå att ordna en gratis värdering). För att åtminstone få en riktlinje.

Det är bara att kika på ett antal bolag som bygger hus så får du se det själv. Det är som två olika världar mellan de som köper gammalt och de som bygger nytt och fräscht

Mitt är otroligt fräscht med stora öppna ytor, stora fönsterpartier som träcker sig 9 meter upp till tak. Även några glaspartier i taket. Inomhuspool 2 ventilationssystem.
Citera
2021-06-19, 20:02
Medlem
Citat:
Det är bara att kika på ett antal bolag som bygger hus så får du se det själv. Det är som två olika världar mellan de som köper gammalt och de som bygger nytt och fräscht

Mitt är otroligt fräscht med stora öppna ytor, stora fönsterpartier som träcker sig 9 meter upp till tak. Även några glaspartier i taket. Inomhuspool 2 ventilationssystem.

En del vill faktiskt köpa gamla bostäder. Det finns exempelvis folk som gillar sekelskiftesvillor. Det är en av de mest populära hustyperna faktiskt, trots att villorna har drygt 100 år på nacken. Somliga uppskattar även originaldetaljerna (som kakelugnar), som ofta finns kvar trots renoveringar. Men det brukar vara omsorgsfulla renoveringar i sådana fall. Det finns till och med folk som hämtar inspiration från sekelskiftesvillor när de bygger nytt.

Du verkar dock se ner på äldre hus. Det är väl helt enkelt inte din typ av hus, och de köpare som vill ha sådana hus kommer nog inte vara överdrivet förtjusta och intresserade av just ditt hus.

Jag tror fortfarande inte att ditt hus automatiskt kommer vara värt 25 miljoner mer än grannarnas begagnade hus, bara för att det är ett exklusivt nybygge.
Citera
2021-06-19, 20:03
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:

Som jag skrev i din andra troll tråd så sitter jag här med min syster som är chefsarkitekt hos Akelius fastigheter samt tidigare hos Gert Wingårdh. Hon undrar vart du köpt dina nio meter fönster partier, vilken arkitektbyrå du använt, hur är din färdigställandeförsäkring utformad? Med vilka har du haft tekniskt samråd ang. konstruktionsritningarna? När och hur fick du startbesked för markarbete? Vad fick du för besked från stadsbyggnadskontoret med tanke på att dina grannar enligt dig bor i utdaterade kojor och dom har rätt at yttra sig över ditt bygge?

Vill du ha mer frågor?
Citera
2021-06-19, 20:14
Medlem
Vill ts ha 50 mille så är det ju klart att ts ska få det. Släng in 10 mille till för Hollywood-känslan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in