2021-06-19, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Som jag skrev i din andra troll tråd så sitter jag här med min syster som är chefsarkitekt hos Akelius fastigheter samt tidigare hos Gert Wingårdh. Hon undrar vart du köpt dina nio meter fönster partier, vilken arkitektbyrå du använt, hur är din färdigställandeförsäkring utformad? Med vilka har du haft tekniskt samråd ang. konstruktionsritningarna? När och hur fick du startbesked för markarbete? Vad fick du för besked från stadsbyggnadskontoret med tanke på att dina grannar enligt dig bor i utdaterade kojor och dom har rätt at yttra sig över ditt bygge?

Vill du ha mer frågor?

Det är en totalentreprenad. Jag har inte lagt mig i så mycket faktiskt. Vet att sweco var inblandad i poolsystemet, men om det var ventilationen eller om det hade med att vattnet renas med UV-ljud vet jag inte. Fönstren är något special. Tog skitlång tid att få nytt när en av delarna gick sönder vid frakten.

Det har varit en massa trassel med byggnämnder och bygglov och hit och dit. Jag har inte brytt mig mer än att det ska vara ett snyggare hus än jag sett någon annan ha tidigare
Citera
2021-06-19, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Vill ts ha 50 mille så är det ju klart att ts ska få det. Släng in 10 mille till för Hollywood-känslan.

Okej ska lyda dig och begära 60 miljoner istället. Då har jag tillräckligt för att bygga en billig replika av kungliga slottet i 1:1 skala. Ska slänga in ett eget Rosenbad som egen yta till frugan? Svennarna gillar ju att kalla frugan för regeringen så en sån yta skulle ju reta gallfeber på jante.
Citera
2021-06-19, 20:33
Medlem
16kkr/kvm låter inte som ett exklusivt hus
Citera
2021-06-19, 21:24
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maria-2021
Max 500 000

1. Byggmaterial till ett hus i den prisklassen kostar mer än 500 000 kr.
2. Lejonparten av budgeten i ett husbygge är arbetstiden.
Citera
2021-06-19, 21:33
Medlem
Peripheryys avatar
Citat:
Tomten gick på 7 miljoner. Det är ingen stor tomt, men det är ett ganska schysst läge.
Vad menar du med "schysst läge"? Enligt dig ett schysst läge eller vad marknaden tycker. Spelar ju mycket roll vad man får för sitt hus beroende på utsikt m.m. En sjönära tomt med dyrt hus går säkert för en del.
Citera
2021-06-19, 22:12
Medlem
Phil.Hs avatar
Citat:
Det är en totalentreprenad. Jag har inte lagt mig i så mycket faktiskt. Vet att sweco var inblandad i poolsystemet, men om det var ventilationen eller om det hade med att vattnet renas med UV-ljud vet jag inte. Fönstren är något special. Tog skitlång tid att få nytt när en av delarna gick sönder vid frakten.

Det har varit en massa trassel med byggnämnder och bygglov och hit och dit. Jag har inte brytt mig mer än att det ska vara ett snyggare hus än jag sett någon annan ha tidigare
Du har alltså byggt en hypermodern lyxvilla på 350 kvadratmeter, full entreprenad och det kostade bara 3 miljoner? Jag vet inte vilka slavar du anlitade, men gärna pm'a så jag kan använda dom.

Sweco gör inte pooler till privatpersoner, särskilt inte om din budget är 3 miljoner..
Citera
2021-06-19, 22:25
Medlem
Frontlinjens avatar
Om jag gissar rätt och ditt nybygge ligger på Solsidan så tippar jag på 25-30 miljoner givet vad Booli värderar grannhusen till.
Citera
2021-06-19, 22:37
Medlem
shbous avatar
Mitt hus på 195 m2 kostade strax över 3 mkr i byggkostnader, fint men inget spektakulärt. Du får inget extravagant hus på 350m2 för de pengarna. Fasen bara badrummen gick på 650k. Ändå gjort mycket själv. Kontakta mäklare istället vetja, eller lägg upp lite bilder

Och pool i det priset? Pma mig
Senast redigerad av shbou 2021-06-19 kl. 22:42.
Citera
2021-06-19, 23:53
Medlem
Citat:
...

Historiskt sett så har husköp alltid setts som en dålig investering och endast en nödvändighet. Man fick vara överlycklig om man lyckades sälja huset till samma pris som man köpt det för eller åtminstone fått betalt för byggmaterialet.
...
.

Vem har påstått det?

Fastigheter har givit en mycket bra real avkastning de senaste 150 åren åtminstone. Håller sig man till det senaste halvseklet så har fastigheter gått sämre än aktier men det har varit helt OK ändå.
https://academic.oup.com/qje/article...338/qjz012.pdf

Precis som med aktier så kan man torska rejält om man går all in före en krasch men inte fan har det varit dåligt i genomsnitt.
Citera
2021-06-19, 23:53
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Bräcker du tattaren Leif-Ivan Karlssons hus?

https://www.hemnet.se/bostad/villa-2...nd-32-16864607

Det har legat ute länge nu. Ingen tycks uppskatta interiörbilder på ryska guldstolar. Ingen som kan pröjsa 43 millar i alla fall. Eller vill utstå med hånet om att bo i tattarkungens hus.

Men han sänker inte priset. Han vill ha detta pris.

Är ditt hus och läget bättre en Leif-Ivans?
Senast redigerad av TyrgilScramasax 2021-06-19 kl. 23:57.
Citera
2021-06-20, 00:50
Medlem
Citat:
Gärna. Du har ett hus för 1 miljon. Din ränta är 7%.

1000000x0,07=70000

Din årliga räntekostnad är 70000 kr.

Räntan går ner till 4,5%. Då kan du sälja ditt hur för 2 miljoner kr och han som flyttar in i huset kommer också att betala 70000 kr i räntekostnad per år.

2000000x0,045=70000

Räntan går ner till 2,25%. Då kan du sälja ditt hur för 4 miljoner kr och han som flyttar in i huset kommer också att betala 70000 kr i räntekostnad per år.

4000000x0,0225=70000

Räntan går ner till 1,125%. Då kan du sälja ditt hur för 8 miljoner kr och han som flyttar in i huset kommer också att betala 70000 kr i räntekostnad per år.

8000000x0,01125=70000

Det blir samma med det omvända. Om nu räntan går upp till 7% igen så blir det en räntekostnad om 560 000 kr/år. Det kommer man inte tycka är rimligt för ett boende som tidigare boende har betalat 70000kr/år för. Personen som vill sälja måste sänka priset och kommer dessutom behöva sänka till ett pris som resulterar i förlust för att det finns få som vill dra på sig den kostnaden och risken som det har blivit med att köpa hus. Andra köpare vet att personen är desperat att sälja för att personen inte har råd med räntan och knappast vill dra på sig att behöva betala ränta på räntan. Och vi har en krasch.

8000000x0,07=560000 i årlig räntekostnad. 46666 kr per månad i enbart ränta.

Ju mer priserna går upp desto större är risken. Ju mer priserna går ner, desto mindre är risken.

Det är bara Toronto i hela världen som har en mer övervärderad bostadsmarknad än Sverige.

Det är förmodligen lika stor chans att du får 50 miljoner för huset som om 7/2 = 4,5... Ditt stolpskott.
Citera
2021-06-20, 01:06
Medlem
Citat:
Nacka, ja det finns en tillhörande privat brygga

Sjotomt i Nacka for 7mil.....hur fan fick du plats med huset pa vad du far for den summan....nastan.
Kan inte vara mycket mer an 500m2 tomt.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in