2021-06-19, 19:05
Medlem
En fd arbetskamrat fick nyligen 35 miljoner för sin villa på Lidingö
men den var inte ny. Lokalgata mellan hus och vatten. Ingen egen
brygga vad jag vet.
Senast redigerad av Japanskrapan 2021-06-19 kl. 19:07.
Citera
2021-06-19, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Nja din matematik får du nog utveckla.

Gärna. Du har ett hus för 1 miljon. Din ränta är 7%.

1000000x0,07=70000

Din årliga räntekostnad är 70000 kr.

Räntan går ner till 4,5%. Då kan du sälja ditt hur för 2 miljoner kr och han som flyttar in i huset kommer också att betala 70000 kr i räntekostnad per år.

2000000x0,045=70000

Räntan går ner till 2,25%. Då kan du sälja ditt hur för 4 miljoner kr och han som flyttar in i huset kommer också att betala 70000 kr i räntekostnad per år.

4000000x0,0225=70000

Räntan går ner till 1,125%. Då kan du sälja ditt hur för 8 miljoner kr och han som flyttar in i huset kommer också att betala 70000 kr i räntekostnad per år.

8000000x0,01125=70000

Det blir samma med det omvända. Om nu räntan går upp till 7% igen så blir det en räntekostnad om 560 000 kr/år. Det kommer man inte tycka är rimligt för ett boende som tidigare boende har betalat 70000kr/år för. Personen som vill sälja måste sänka priset och kommer dessutom behöva sänka till ett pris som resulterar i förlust för att det finns få som vill dra på sig den kostnaden och risken som det har blivit med att köpa hus. Andra köpare vet att personen är desperat att sälja för att personen inte har råd med räntan och knappast vill dra på sig att behöva betala ränta på räntan. Och vi har en krasch.

8000000x0,07=560000 i årlig räntekostnad. 46666 kr per månad i enbart ränta.

Ju mer priserna går upp desto större är risken. Ju mer priserna går ner, desto mindre är risken.

Det är bara Toronto i hela världen som har en mer övervärderad bostadsmarknad än Sverige.
Citera
2021-06-19, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maria-2021
Mitt hus är mycket mer exklusivt i sitt utförande än mina grannars gamla kojor.

I Nacka finns många hus som anses vara kulturhistoriskt värdefulla byggnader och när sådana kulturhistoriskt mycket värdefulla sekelskiftesvillor har ett toppläge blir det DUBBELBINGO. Men det räknar jag inte med att alla som bor i nybyggda lådor med glasfönster ska kunna förstå.

Däremot är det väl enklare att fatta att desto mer exklusivt läge, ju högre pris.
Är läget tillräckligt attraktivt spelar det ingen roll om det står ett nybygge eller ett gammalt ruckel på marken. Det är läget som avgör.
Citera
2021-06-19, 19:16
Medlem
Citat:
Under de 50 åren så har vi haft 3 feta bostadskrascher där halva värdet på huset har gått upp i rök. På 90-talet skänkte folk bort sitt hus för att slippa räntan som ackumulerade sig så att man fick betala ränta på räntan.

Läs min uträkning här i tråden.

Trams,

Jag har ägt hus sedan snart 40 år och mina föräldrar i dryga 60 år vi har varit helt oberörda oavsett svängningarna på marknaden liksom alla jag känner vill jag påstå.

Det handlar om förnuft och långsiktigt tänkande.
Citera
2021-06-19, 19:16
Medlem
Citat:
Nacka, ja det finns en tillhörande privat brygga

Menar du att det är en sjö- eller strandtomt? Eller finns det en brygga som allmänheten trots allt får ha tillträde till? Det är nämligen skillnad om det handlar om allmän kommunal mark - oavsett vem som smäller upp en brygga där.
Citera
2021-06-19, 19:18
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Plus kallar alla nya ägare till hus för okunniga alternativt efterblivna.

Hade jag varit riktigt förmäten hade jag kallat alla som köper en bil för lätt retarderade.
En bil är en riktigt kass investering i dom flesta fallen, det vet väl alla.
Citera
2021-06-19, 19:22
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Tomten gick på 7 miljoner. Det är ingen stor tomt, men det är ett ganska schysst läge.

Djursholm?
Citera
2021-06-19, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vincit-iustitia
Trams,

Jag har ägt hus sedan snart 40 år och mina föräldrar i dryga 60 år vi har varit helt oberörda oavsett svängningarna på marknaden liksom alla jag känner vill jag påstå.

Det handlar om förnuft och långsiktigt tänkande.

Men tycker du med handen på hjärtat att de som köper nu är förnuftiga? Buda upp hus från 10 miljoner till 13 miljoner. Låter som min avkastning på börsen, men då är det företag som har presterat. Vad har huset presterat?
Citera
2021-06-19, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Djursholm?

Nacka. Nej i Djursholm får man nog pröjsa mer. Såg en sluttning som bestod av ett jävla berg annonseras ut för 13 miljoner på Lidingö. Ett jävla berg. Du kan inte spränga utan att riskera att närliggande hus skadas, sprickbildning osv. Sjukaste
Citera
2021-06-19, 19:31
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Gärna. Du har ett hus för 1 miljon. Din ränta är 7%.

1000000x0,07=70000

Din årliga räntekostnad är 70000 kr.

Räntan går ner till 4,5%. Då kan du sälja ditt hur för 2 miljoner kr och han som flyttar in i huset kommer också att betala 70000 kr i räntekostnad per år.

2000000x0,045=70000

Räntan går ner till 2,25%. Då kan du sälja ditt hur för 4 miljoner kr och han som flyttar in i huset kommer också att betala 70000 kr i räntekostnad per år.

4000000x0,0225=70000

Räntan går ner till 1,125%. Då kan du sälja ditt hur för 8 miljoner kr och han som flyttar in i huset kommer också att betala 70000 kr i räntekostnad per år.

8000000x0,01125=70000

Det blir samma med det omvända. Om nu räntan går upp till 7% igen så blir det en räntekostnad om 560 000 kr/år. Det kommer man inte tycka är rimligt för ett boende som tidigare boende har betalat 70000kr/år för. Personen som vill sälja måste sänka priset och kommer dessutom behöva sänka till ett pris som resulterar i förlust för att det finns få som vill dra på sig den kostnaden och risken som det har blivit med att köpa hus. Andra köpare vet att personen är desperat att sälja för att personen inte har råd med räntan och knappast vill dra på sig att behöva betala ränta på räntan. Och vi har en krasch.

8000000x0,07=560000 i årlig räntekostnad. 46666 kr per månad i enbart ränta.

Ju mer priserna går upp desto större är risken. Ju mer priserna går ner, desto mindre är risken.

Det är bara Toronto i hela världen som har en mer övervärderad bostadsmarknad än Sverige.

Nej men nä😆

Nu räknar du på en liten begränsad del där du aldrig amorterar på lånen och folk är av någon anledning intresserade av att köpa ett enmiljonshus för 8 miljoner bara dom får betala samma ränta.

I evighet.

Nä, bra trollning dock.
Citera
2021-06-19, 19:31
Medlem
Inte en chans att TS kommer få 50 miljoner endast för att huset är nybyggt, och ingen har bott där tidigare. Samt för att det är mer "exklusivt byggt" än grannarnas "kojor". Nu finns det hus som man kan få 50 miljoner för. Men den marknaden är rätt liten, samtidigt som andelen köpare kommer bli rätt få. Det kan alltså ta några år innan huset har blivit sålt, och då är det inte direkt "nybyggt" längre.

Ibland är det inte ens nybyggnation eller exklusivt bygge som är det som påverkar priset mest. Andra faktorer, som storlek på tomten/marken och läget kan vara mer avgörande när det gäller priset. Ibland är det inte ens storleken som är det viktiga. Vad spelar det för roll om man exempelvis har 350 kvm hus (som TS), om det finns fåtal sovrum och det mesta är sociala ytor etc? Som exempel. Vet ingenting om huset som TS äger, förutom storlek och bostadsområde så. Så kan inte riktigt uttala mig.

Men 50 miljoner endast för att det är ett exklusivt nybygge, det är nog inte realistiskt. Man kan ju låta några fastighetsmäklare syssla med en värdering (det brukar gå att ordna en gratis värdering). För att åtminstone få en riktlinje.
Citera
2021-06-19, 19:33
Medlem
Jag håller med om att en låda av trä och betong plus en bit mark inte är värd mer än materialet. Rent krasst resonerat...
Men så har det varit sedan hedenhös och ändå går priset upp över tid och så lär det fortsätta.

Bara att släppa det och leva livet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in