• 1
  • 2
2021-06-18, 21:27
Medlem
takeitchills avatar
Hur brukar ni göra när ni firar midsommar med kompisar, går ni ihop och köper mat och delar på kostnaden? Eller har ni knytkalas? Eller är det någon som brukar stå för hela kalaset?
Citera
2021-06-18, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Hur brukar ni göra när ni firar midsommar med kompisar, går ni ihop och köper mat och delar på kostnaden? Eller har ni knytkalas? Eller är det någon som brukar stå för hela kalaset?

Det beror mycket på vilken relation man har med de man träffar.

Inom släkt är det inte ovanligt med att firandet "går runt" mellan släktingar eller att man alltid samlas hos någon i den äldre generationen och då brukar det bjudas på mat och dryck men man frågar om man ska ta med någonting och tar ofta med egen dryck oavsett vad som sägs.

Bland vänner så frågar man helt enkelt, inget ofint i det. "Ska vi ha knytis?" är en bra start på en sådan fråga.

Det jag skrivit ovan gäller såklart inte om det är en "riktig inbjudan", dvs att det tydligt framgår av en inbjudan att värden/värdparet bjuder på allt.
Citera
2021-06-18, 21:43
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disputator
Det beror mycket på vilken relation man har med de man träffar.

Inom släkt är det inte ovanligt med att firandet "går runt" mellan släktingar eller att man alltid samlas hos någon i den äldre generationen och då brukar det bjudas på mat och dryck men man frågar om man ska ta med någonting och tar ofta med egen dryck oavsett vad som sägs.

Bland vänner så frågar man helt enkelt, inget ofint i det. "Ska vi ha knytis?" är en bra start på en sådan fråga.

Det jag skrivit ovan gäller såklart inte om det är en "riktig inbjudan", dvs att det tydligt framgår av en inbjudan att värden/värdparet bjuder på allt.

Nu tänker jag mer informellt med kompisar.

När det handlar om familj så brukar väl alltid någon bjuda. Men det är väl en annan sak med kompisar.
Citera
2021-06-18, 21:54
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Nu tänker jag mer informellt med kompisar.

När det handlar om familj så brukar väl alltid någon bjuda. Men det är väl en annan sak med kompisar.

Om jag bjuder över polarn så står jag för mat och öl. Vill de ha sprit får de ta med eget.
Citera
2021-06-18, 21:56
Medlem
VoktorDodkas avatar
Planerar man midsommarfirandet går man ihop och delar det väsentliga, plats gemensam mat osv. Sen tar alla med sig det man själv vill, alla bjuder alla typ.

Varför "hur gör svenskar"? Firas midsommar någon annanstans? Det är något av det svenskaste som finns.
Citera
2021-06-18, 21:58
Moderator
pbos avatar
Relationer och samlevnad: allmänt --> Privatekonomi
/Moderator
Citera
2021-06-18, 22:00
Medlem
Alla får till uppgift att fixa någonting, mat, sprit, snacks eller vad som.
Allt räknas ihop och fördelas per person.
En del får betala lite till medans en del får tillbaka..(oftast den som köpt in spriten..)
Citera
2021-06-18, 22:01
Medlem
triptykens avatar
Citat:

Knytkalas förr när det hände. Numera firar jag midsommar på det sättet jag vill. Midsommarafton vill jag vara i skogen med min bättre hälft, inte nojja eller stressa.
Problemet är med alla högtider, jul, som nyår och midsommar - är att alla har olika syn på vad som förväntas och ofta ska dom sakerna göras av alla involverade. Det kan liksom inte vara bara en med en midsommarkrona, alla ska ha. Alla ska ha nåt form av bord med mat, alla ska ha nubbe - hatar det.
Slutar alltid med att alla involverade är besvikna och sura.

Jag firar som min familj alltid gjort. Så skiter i andra just då.
Citera
2021-06-18, 22:06
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Beror på allas olika ekonomi

Jag umgås med vänner som har allt från 20k till 50k i månaden.
Så man bidrar med det man kan i matväg och dryckesväg.

Och ingen klagar över att de fick "ge" för mer än vad andra bidrog med.
Man är vänner, och man ska ha trevligt.

Men finns det fistråkiga snåljopar som är petnoga med kvitton, undrar jag om man verkligen är vänner.
Midsommar är en gång per år
Citera
2021-06-18, 22:37
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Den som är värd köper in allt sen delar vi lika på kostnaden. Värden slipper betala som tack för inköpsslitet och för att hen upplåter fest- och sovplats. Vill man ha nåt särskilt i mat- eller dryckesväg tar man med det själv.

Inget knusslande om att "jag åt ju inte X eller Pelle drack ju mer av Y". Har funnits vissa snåljåpar genom åren men de får ingen inbjudan nästföljande år.
Senast redigerad av CaptainInsane-o 2021-06-18 kl. 22:41.
Citera
2021-06-18, 23:24
Medlem
Elikos avatar
Blir man bjuden på fest tar man med sig en gåva om inget annat förmedlas innan. Kan inte förstå att detta är en evig fråga på FB..
Citera
2021-06-18, 23:27
Medlem
Asmodeusvults avatar
Jag brukar stå för alla fioler tidigare, om jag anordnar, men min flickvän hävdade bestämt att det denna gång ska vara ”knytis” så det blir någon underlig blandning, eftersom jag ändå kommer se till att vi har allt som brukar finnas på bordet inklusive snaps.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in