• 5
  • 6
2021-06-19, 21:42
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Är de allergiker får de fan ta med egen mat.
Håller med! Gluten och laktos får de hålla på att böga sig med inom sina egna väggar
Citera
2021-06-19, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Fast även i bjudningskulturer så bjuder man till rejält. Men oftast är den med högst social status (rikast) som bjuder och står för notan. För det handlar ju om att hävda sig också.

Problemet i Sverige att om du bjuder så är det sällan att du blir bjuden tillbaka på samma. Att vara givmild fungerar rätt dåligt i Sverige om man förväntar sig att folk ska vara lika givmilda tillbaka. De flesta svenskar är inte så ju. Jag har stått för kalaset och tagit noter för kompisar. Men aldrig blivit bjuden tillbaka på det jag har bjudit i lika stor utsträckning. Känns ju rätt så onödigt då att bjuda folk när de inte gör samma tillbaka. Fungerar ju bättre i länder som har en bjudningskultur i vilka jag själv har bott i förr utomlands.

Kan man kalla det att bjuda om man förväntar sig att få samma sak tillbaka? Är det nollsummespelet man är ute efter är det väl lika bra att betala var för sig?
Citera
2021-06-20, 02:08
Medlem
Jag betalar alltid min del om jag är inbjuden. De är mina vänner och jag är ingen asgam. Ibland vill de stå för notan och då ser jag till att bjuda igen det någon annan gång.
Citera
2021-06-20, 21:39
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ledsenpack
Kan man kalla det att bjuda om man förväntar sig att få samma sak tillbaka? Är det nollsummespelet man är ute efter är det väl lika bra att betala var för sig?

Fast när andra inte bjuder och du bjuder på allt så känns det väl inte så roligt att bjuda eller hur.
Citera
2021-06-23, 12:46
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Hur brukar ni göra när ni firar midsommar med kompisar, går ni ihop och köper mat och delar på kostnaden? Eller har ni knytkalas? Eller är det någon som brukar stå för hela kalaset?

Det beror ju helt på vad man kommer överens om. Bjuder jag in folk så är det självklart jag som står för hela notan, annars heter det inte "bjuda in" att börja ta betalat av folk skulle verkligen vara höjden av snålhet. Kommer man överens om att dela på allt så är det skillnad eller typ ha ett knytis.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in