• 1
  • 2
2021-06-17, 11:57
Medlem
Någon som är anställd av ett USA baserat företag? Hur funkar det med skatter etc? Är det smidigaste att helt enkelt ha enskild firma och fakturera som konsult?

Blivit erbjuden jobb (tech) och eftersom USA inte är ett jäkla sosse-land så skulle netto-"lönen" om jag körde som konsult mot dem vara cirka 3x högre än motsvarande jobb som anställd i Sverige.
Citera
2021-06-17, 12:02
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhuketBatman
Någon som är anställd av ett USA baserat företag? Hur funkar det med skatter etc? Är det smidigaste att helt enkelt ha enskild firma och fakturera som konsult?

Blivit erbjuden jobb (tech) och eftersom USA inte är ett jäkla sosse-land så skulle netto-"lönen" om jag körde som konsult mot dem vara cirka 3x högre än motsvarande jobb som anställd i Sverige.

Från och med 1 januari 2021 ska utlänska arbetsgivare utan fast driftställe i Sverige göra skatteavdrag för svensk preliminärskatt om de har anställd i Sverige. Om det amerikanska företaget som vill anställa dig inte har andra anställda i Sverige är de nog inte särskilt intresserade av denna administrationen för en anställd. Då blir du hänvisad till att köra egen låda, som konsult.

Varför din nettolön skulle påverkas av att dina konsultfakturor betalas av ett amerikanskt, istället för ett svenskt, företag går inte att förstå. Jag antar att du menar att det amerikanska bolaget erbjuder högre timersättning än svenska företag?
Citera
2021-06-17, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Från och med 1 januari 2021 ska utlänska arbetsgivare utan fast driftställe i Sverige göra skatteavdrag för svensk preliminärskatt om de har anställd i Sverige. Om det amerikanska företaget som vill anställa dig inte har andra anställda i Sverige är de nog inte särskilt intresserade av denna administrationen för en anställd. Då blir du hänvisad till att köra egen låda, som konsult.

Varför din nettolön skulle påverkas av att dina konsultfakturor betalas av ett amerikanskt, istället för ett svenskt, företag går inte att förstå. Jag antar att du menar att det amerikanska bolaget erbjuder högre timersättning än svenska företag?

Ok tack för infon.

Jag menar såklart att som anställd (eller egen låda som konsult) skulle tjäna cirka 3x mer netto än för motsvarande jobb som anställd i Sverige.
Citera
2021-06-17, 12:11
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ok tack för infon.

Jag menar såklart att som anställd (eller egen låda som konsult) skulle tjäna cirka 3x mer netto än för motsvarande jobb som anställd i Sverige.

På grund av högre ersättning då eller? För skatten är ju samma.
Citera
2021-06-17, 12:20
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:

3xhögre nettolön?
På grund av svenskt skattesystem?
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ----------
Bruttolön S 50k/m
Nettolön S 35k/m
Hur kan man få 105.000 i nettolön i USA på en bruttolön på 50.000?
Citera
2021-06-17, 12:20
Medlem
Citat:
På grund av högre ersättning då eller? För skatten är ju samma.

Jobbet i USA: $200k/år ~50% skatter = 850,000kr/år netto.

Motsvarande jobb i Sverige som anställd: 550,000kr/år brutto.
Citera
2021-06-17, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
3xhögre nettolön?
På grund av svenskt skattesystem?
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ----------
Bruttolön S 50k/m
Nettolön S 35k/m
Hur kan man få 105.000 i nettolön i USA på en bruttolön på 50.000?

Är du autistisk eller försöker du vara rolig? Du förstår nog precis vad jag menar.
Citera
2021-06-17, 12:25
Medlem
416.5hps avatar
Håll oss uppdaterade om hur du löser detta. Jag hade på gång att fakturera ett företag i USA för lite arbete som vi skulle göra i Sverige. Det visade sig vara krångligare än jag först trott. Sen blev det hur som helst nej tack från deras sida.

Vidare: Hur kom du i kontakt med detta USA-företag?
Citera
2021-06-17, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 416.5hp
Vidare: Hur kom du i kontakt med detta USA-företag?

Har gjort en del arbete åt dem tidigare som frilans/konsult.
Citera
2021-06-17, 12:30
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Jobbet i USA: $200k/år ~50% skatter = 850,000kr/år netto.

Motsvarande jobb i Sverige som anställd: 550,000kr/år brutto.

Och detta är båda ersättningar som anställd? Du jämför inte att fakturera (USA) mot att vara anställd (Sverige)?

Det låter ju ganska häpnadsväckande att en tjänst som då ska vara värd 142 500 kr per månad i USA endast betalas med 45 830 kr per månad i Sverige. Men i den amerikanska lönen lär svenska arbetsgivaravgifter inte ingå..
Citera
2021-06-17, 12:32
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Är du autistisk eller försöker du vara rolig? Du förstår nog precis vad jag menar.
Nä inte utifrån vad du skriver. Det du skriver är struntprat. Skriv det du menar istället för massa felaktiga floskler.
Rena rama skiten.
Citera
2021-06-17, 12:39
Medlem
Citat:
Och detta är båda ersättningar som anställd? Du jämför inte att fakturera (USA) mot att vara anställd (Sverige)?

Det låter ju ganska häpnadsväckande att en tjänst som då ska vara värd 142 500 kr per månad i USA endast betalas med 45 830 kr per månad i Sverige. Men i den amerikanska lönen lär svenska arbetsgivaravgifter inte ingå..

$200k/år är det jag blivit erbjuden som anställd. Sen om det blir som anställd eller om vi helt enkelt får köra konsult-routen får vi se. Men då kommer även ersättningen gå upp eftersom kostnaderna går ner för företaget men upp för mig.

Och ja mellan 45-50k per månad ger motsvarande jobb i Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in