• 1
  • 2
2021-06-17, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Nä inte utifrån vad du skriver. Det du skriver är struntprat. Skriv det du menar istället för massa felaktiga floskler.
Rena rama skiten.

$200k/år som anställd i USA.
45-50k/mån som anställd med likvärdigt jobb i Sverige.

Vad är det du inte fattar idiot?!.
Citera
2021-06-17, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Och detta är båda ersättningar som anställd? Du jämför inte att fakturera (USA) mot att vara anställd (Sverige)?

Det låter ju ganska häpnadsväckande att en tjänst som då ska vara värd 142 500 kr per månad i USA endast betalas med 45 830 kr per månad i Sverige. Men i den amerikanska lönen lär svenska arbetsgivaravgifter inte ingå..

Inte särskilt häpnadsväckande. Löner för högutbildade i Sverige är generellt låga i Sverige jmf med här i USA. Tjänar själv säkert 4-5 gånger mer netto här än mina gamla kollegor i Sverige.

Ingångslönen för nyutexaminerade jurister på toppbyråer på Manhattan höjdes just till $200k per år. Vad är ingångslönen på Vinge?
Citera
2021-06-17, 12:55
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Inte särskilt häpnadsväckande. Löner för högutbildade i Sverige är generellt låga i Sverige jmf med här i USA. Tjänar själv säkert 4-5 gånger mer netto här än mina gamla kollegor i Sverige.

Ingångslönen för nyutexaminerade jurister på toppbyråer på Manhattan höjdes just till $200k per år. Vad är ingångslönen på Vinge?

Visst är det så, men 45,8 tkr är inte inom 90e percentilen i Sverige, och långt ifrån 90e percentilen om man kollar på privata tjänstemän. 200k/USD är däremot inom 90e percentilen i USA.
Citera
2021-06-17, 13:13
Medlem
Citat:
Visst är det så, men 45,8 tkr är inte inom 90e percentilen i Sverige, och långt ifrån 90e percentilen om man kollar på privata tjänstemän. 200k/USD är däremot inom 90e percentilen i USA.

Hur mycket ligger den på i Sverige?
Citera
2021-06-17, 13:15
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z3r
Hur mycket ligger den på i Sverige?

Här har du, visserligen 2019, men det är ju inga dramatiska förändringar från ett år till nästa: https://www.scb.se/hitta-statistik/s...ektor-och-kon/
Citera
2021-06-17, 13:15
Medlem
george.sthlms avatar
Jag har jobbat som underkonsult till amerikanskt bolag.
Dom hade egen verksamhet i sverige men inte inom mitt verksamhetsområde.
Jag fakturerade i USD, månadsfaktura. Beräkningsmodellen var då:

tex 100.000 sek / mån + 32 % arbetsgivaravgift + 12 % semesterersättning = 142.000 sek

Jag pallade i ett år som var kontraktet . Problemet var att jag var ute hos kunden 8-17
samt att från 17-23 skulle jag vara tillgänglig på telefon/mail under deras arbetstid.
Ej hållbart.
Citera
2021-06-17, 13:32
Medlem
Citat:
Här har du, visserligen 2019, men det är ju inga dramatiska förändringar från ett år till nästa: https://www.scb.se/hitta-statistik/s...ektor-och-kon/

90:e percentilen i Sverige är alltså 50k i månaden. Ungefär vad en nanny tjänar på Manhattan. 2018 var lönen 127 000kr i månaden för den 90:e percentilen i USA. Så kanske 3-4 gånger mer efter skatt då.
Citera
2021-06-17, 13:46
Medlem
Hundvisslarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhuketBatman
$200k/år är det jag blivit erbjuden som anställd. Sen om det blir som anställd eller om vi helt enkelt får köra konsult-routen får vi se. Men då kommer även ersättningen gå upp eftersom kostnaderna går ner för företaget men upp för mig.

Och ja mellan 45-50k per månad ger motsvarande jobb i Sverige.
Bara att gratulera! Uppdatera gärna om hur du löser det hela.
Citera
2021-06-17, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhuketBatman
$200k/år är det jag blivit erbjuden som anställd. Sen om det blir som anställd eller om vi helt enkelt får köra konsult-routen får vi se. Men då kommer även ersättningen gå upp eftersom kostnaderna går ner för företaget men upp för mig.

Och ja mellan 45-50k per månad ger motsvarande jobb i Sverige.

Köp ett lagerbolag och kör som egen konsultlåda. Fakturera dem varje månad i USD enligt överenskommelse och betala dina skatter/arbetsgivaravgifter här i Sverige. Klart mest effektivt om du fysiskt ska vara kvar i Sverige.

Dessutom kan du göra avdrag i ditt företag för arbetsrelaterade saker (resor till USA till exempel).

Lycka till och kör så det ryker!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in