Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Det är knappast acceptabelt eller något gott att ditt landslagsspel skall innebära lojalitet med ett varumärke utöver det att landslaget kollektivt är med i en reklamkampanj. Varför anser du det är något bra och gott att spelare måste låtsas gilla Coca Cola och inte går uttala sin ärliga mening om drycken?
Skall spelare som vill ha sin yttrandefrihet kvar låta bli att acceptera att de blir uttagna till landslaget?
Att de däremot inte skall pusha sitt eget varumärke istället är en annan sak.
Jag trodde jag redan hade förklarat detta. Det handlar inte om vad
jag tycker är "bra och gott". Givetvis är det ganska skevt att idrottsevenemang är sponsrade av Cola, öl, McDonalds och liknande skitmat. Så jag kan digga Ronaldos gest.
Men det handlar ju om pengar, om sponsring. När Cola går in som sponsor lär de ju kräva vissa saker - tex just flaskor som står med väl synliga etiketter framför spelarna på presskonferenser. Det där har ju funnits hur länge som helst. Det kan man tycka är dumt eller vad som helst, men det är ju så toppidrottens ekonomi fungerar.
När jag hoppade in i tråden vände jag mig mest åt dem som trodde att Cola inte skulle våga göra något för att Ronaldo är för stor. Indikationerna är klara på att CC inte diggar detta (UEAFAs tillsägelse och hot om böter). Det handlar inte om att
jag skulle tycka böter är rätt eller att Ronaldo bara ska hålla käft.
Citat:
"Skall spelare som vill ha sin yttrandefrihet kvar låta bli att acceptera att de blir uttagna till landslaget? "
Tja, jag tror att det är normalfallet. Svenska skidlandslaget är väl sponsrade av McDonalds. Tror knappast Kalla eller nån annan skulle få för sig att gå ut och snacka skit om det bolaget. Däremot tror jag heller inte hon direkt skulle ljuga och säga att Big Mac och Cola är en perfekt uppladdning för ett lopp.
Det accepterar nog Ronaldo också normalt. Skälet (som jag tror) till att han tror sig kunna agera så här i detta fall är att 1) han inte känner sig personligt bunden på samma sätt till UEFAs och i förlängningen Portugals sponsorer, och 2) han är så stor att han kan dryfta sin personliga synpunkt och samtidigt på det sättet stärka sitt eget personliga varumärke, och igenom det i förlängningen tjäna ännu mer stålar.