Mina tankar och privata åsikter om denna i särklass mest sålda Räkmacka i Sverige.
Det kommer finnas fakta som jag utelämnar då jag helt enkelt inte vet. Var är dom skalade mm. Jag killgissar inte utan återberättar min upplevelse.
Att kliva in på Gothia Towers och stöta på en ”gästkordinator” som hjälper alla tillrätta. Dom tre tornen har många bollar i luften samtidigt.
Ett varmt och trevligt bemötande visade mig vägen till den lite anonyma glashissen som tar dig rakt upp till himlen, Heaven23, och ingenting annat.
Kom upp och ut ur hissen och möts av en otroligt varm och välsinnad Hovis som bjuder till och visar mig tillrätta till ett otroligt lyckat bord.
Detta sagt med tanke på husets höjd, högst upp, panoramafönster och en generös plats för riktigt fin utsikt.
Och innan ett ögonblink har jag en flaska iskallt vatten vid mitt bord.
Här gör jag en första reflektion. Detta är bra. Högt upp. Utsikt. Avslappnad personal. Trivsam inredning. Men detta är
inte en kvällsrestaurang om du vill ha höjd. Med säkerhet är detta lika trevligt och avslappnat om kvällen. Men vi närmar oss inte någon ev intention till Fine Dining. Det är vad det är och lättsamheten och värmen från personal på tå, i kombination med utsikten
är styrkan.
Och det passade mig utmärkt när jag 14.30 en tisdag i juni skulle äta en King Size Deluxe för 265:- Full pott på förhand för det. 5/5.
Dryck och Räkmackan kom ganska snabbt in till mitt bord. Hann och knäppa lite bilder.
Och nu, detta är viktigt, kom det in en räkmacka som var stor och hög. Jag tittade och tänkte.
Var detta mina förväntningar?
Jag pillade i mig lite räkor som rasar ner och de hade naturligtvis legat i en lag. Men hög smak av färsk räka. Dock, mycket mindre räkor i stl än vad jag hade föreställt mig. Medium.
Men absolut inga gigantiska räkor från bryggan i Smögen. Men ej heller pizzaräkor.
Till detta hade man sallad inpillad, picklad rödlök och picklad gurka.
En citronklyfta och överst en topping med ”Löjrom”. Ett grovt bröd bar upp allt och på det brödet skapades en stor, hög bergsklippa, som bestod av riktigt mycket majonnäs som skapade formen och storleken.
Jag tog mina bestick och tyckte verkligen att detta var fantastiskt gott. Och jag åt en stund. Njöt och tänkte inte tanken på om den är bäst eller störst. Jag åt. Hittade inget ägg.
Det hade man glömt. Ingen dill.
Men efter ca 10 min hade jag klart för mig vad detta egentligen var. Jag blev totalt fångad av enormt hög syra.
Picklad rödlök och gurka med en distinkt prägel av ättika. Räkornas lag blev efter en tid inte så färska och härliga som dom första var.
Nu började lagen slå igenom och stärka syran.
Och till detta fanns citronklyftan.
Nu drog det i käften pga en överdos av syra.
Bröt majonnäsen inte av och gjorde helheten lite rund? Nej.
Den var i oändligt stor mängd, också väldigt fet.
Och innan halva räkmackan var uppäten så stod magen i fyra hörn. För stor och mycket var det.
Men helt fel uppbyggd. Den hade ingen lättsam, fräsch, smak av kust och hav. Detta var bulk.
Jag dagdrömde och beslutade mig för att enskilt angripa Löjromen. Jag är svag för det.
Och här föll det torn dom hade byggt upp.
Någon Löjrom var det inte. Det var inte ens Stenbitsrom. Det var en snustorr klick av något lågbudget och okänt.
Summerar.
Jag lämnade minst 1/3 dels pga av syran som växte i munnen och dels på bulken byggd på kopiöst med majjo. (Lämnade säkert 2-3 dl majjo) Äckligt.
Inget ägg. Dill. Ingen Löjrom. Slarvigt. Riktigt slarvigt.
Inga proportioner i skapandet av helheten i mackan. Inget intresse att smaka av varje liten egen beståndsdel. En uttråkad kallskänka är allt jag kan tänka.
Inte någon matarkitekt som tagit sig an denna best-seller och trygga framtiden.
Personal. Lokal. Upplevelsen var trevlig.
Jag trivdes där jag satt och nästan blev kompis med servis och andra i personalen. Helschysst.
Och lika helschysst som det var, lika tvärtom var denna King Size Deluxe räkmacka.
Och inget fel i att själv prova detta. Nyfiken?
Ride on.
Men jag äter den aldrig igen.
Pur fett och en syrachock.
Betyg med ALLA parametrar inkluderat från Gothia Towers;
2/5.