2021-06-20, 19:29
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Har testat den där räkmacka, jag har ätit på många fina restauranger så har väl det som referens. Läste mycket om denna macka hade lite på känn vilka som hypat upp den, inte de som vanligtvis äter på enmichelinkrog utan de som vill ha MYCKET mat och gärna skiljer ner med en stor stark av Sofiero.

Nej denna macka är som en helt vanlig räckmacka du kan hitta på andra ställen, hade förväntat mig en rejäl smakupplevelse och kanske några nytänk på tillbehören men detta är en helt vanlig. Absolut inte äcklig men min upplevelse var typ ok.

Vore intressant om någon som vet en räkmacka som är riktigt bra? struntar i om den så är extremt liten och innehåller en räcka för priorernas är smaken.

Ja, jag är ju TS men bara för det ingen galen räckmackekontrollant. Äter nu och då. Sporadiskt.
Ska testa denna då den har siffror, på flera sätt, som dom har, av en orsak.
Ja. Vi får se.

”rovmun” som ovan mig har provat denna Räkmacka och skriver; ”Nej denna macka är som en helt vanlig räckmacka du kan hitta på andra ställen” ”rovmun” är överlag naiv i sitt inlägg om alla fina restauranger han har besökt och hur han då förstår vilka det är som har ”hypat” Gothias macka. Över ett par-tre miljoner sålda. Inte lätt att ha koll på, tänker ju jag.

Är skeptisk till detta. Inga detaljer eller beskrivet. Något i allt detta skaver och många vill verkligen inte Gothias rekordmacka väl öht.
Detta måste granskas själv. Såklart.

Annan Räkfrossa;
I filmen ovan, Youtube m Adam Alsing, för Kanal 5, så gick inte Smögens Hafvsbad av för hackor.
I Smögen heter den Malins Räksmörgås, och om det är det som Thomas Sjögren visade upp, ja då är frågan om det är en simpel macka? Jag är tveksam till att det ligger en liten brödbit underst i den där räkfrossan.

Men såå gott det ser ut.
Och det är absolut ingenting jag förväntar mig på Gothia.
Som sagt. Ingen räkmacka det där i Smögen!

Senast redigerad av mjukmjukare 2021-06-20 kl. 19:37.
Citera
2021-06-22, 15:34
Medlem
Vanstertrollets avatar
På Värmskogs Café kan man köpa sig en 300g räksmörgås. Denna kan inmundigas ute i en naturskön miljö istället för uppe i ett jävla torn.
Citera
2021-06-23, 08:53
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ser fram emot en recension utav mackan och helhetsintrycket

1) Mackan själv, blir du mätt, smakade den bra etc..?
2) Platsen, dvs Gothia. Är det rent, ser tilltalande ut, är det mera lugnt eller.., etc..? (gillar inte stökiga restauranger, vill äta i ro)
3) Service givetvis. Var det tryck på stället när du var där eller.., fick du vänta ?

En liten sammanfattning som slut. Skall till götet så småningom men inte nu.., rekommenderar du det [i]för en gång, eller..?[/]

Och andra i tråden som har en bättre plats att rekommendera för en riktig god räkmacka i götet, skriv platsen !

Tack på förhand // Snapcount !

Igår tisdag, 22.6.21 var jag på Gothia och närmare bestämt på Heaven23 och provade denna Räkmacka, som har vållat viss diskussion.

Jag kommer under dagen idag återberätta hur min upplevelse var och vad jag tyckte.

Be back.

,
Citera
2021-06-23, 11:01
Medlem
mjukmjukares avatar
Mina tankar och privata åsikter om denna i särklass mest sålda Räkmacka i Sverige.

Det kommer finnas fakta som jag utelämnar då jag helt enkelt inte vet. Var är dom skalade mm. Jag killgissar inte utan återberättar min upplevelse.

Att kliva in på Gothia Towers och stöta på en ”gästkordinator” som hjälper alla tillrätta. Dom tre tornen har många bollar i luften samtidigt.
Ett varmt och trevligt bemötande visade mig vägen till den lite anonyma glashissen som tar dig rakt upp till himlen, Heaven23, och ingenting annat.

Kom upp och ut ur hissen och möts av en otroligt varm och välsinnad Hovis som bjuder till och visar mig tillrätta till ett otroligt lyckat bord.
Detta sagt med tanke på husets höjd, högst upp, panoramafönster och en generös plats för riktigt fin utsikt.

Och innan ett ögonblink har jag en flaska iskallt vatten vid mitt bord.

Här gör jag en första reflektion. Detta är bra. Högt upp. Utsikt. Avslappnad personal. Trivsam inredning. Men detta är inte en kvällsrestaurang om du vill ha höjd. Med säkerhet är detta lika trevligt och avslappnat om kvällen. Men vi närmar oss inte någon ev intention till Fine Dining. Det är vad det är och lättsamheten och värmen från personal på tå, i kombination med utsikten är styrkan.
Och det passade mig utmärkt när jag 14.30 en tisdag i juni skulle äta en King Size Deluxe för 265:- Full pott på förhand för det. 5/5.

Dryck och Räkmackan kom ganska snabbt in till mitt bord. Hann och knäppa lite bilder.

Och nu, detta är viktigt, kom det in en räkmacka som var stor och hög. Jag tittade och tänkte.
Var detta mina förväntningar?

Jag pillade i mig lite räkor som rasar ner och de hade naturligtvis legat i en lag. Men hög smak av färsk räka. Dock, mycket mindre räkor i stl än vad jag hade föreställt mig. Medium.
Men absolut inga gigantiska räkor från bryggan i Smögen. Men ej heller pizzaräkor.

Till detta hade man sallad inpillad, picklad rödlök och picklad gurka.
En citronklyfta och överst en topping med ”Löjrom”. Ett grovt bröd bar upp allt och på det brödet skapades en stor, hög bergsklippa, som bestod av riktigt mycket majonnäs som skapade formen och storleken.

Jag tog mina bestick och tyckte verkligen att detta var fantastiskt gott. Och jag åt en stund. Njöt och tänkte inte tanken på om den är bäst eller störst. Jag åt. Hittade inget ägg.
Det hade man glömt. Ingen dill.

Men efter ca 10 min hade jag klart för mig vad detta egentligen var. Jag blev totalt fångad av enormt hög syra.
Picklad rödlök och gurka med en distinkt prägel av ättika. Räkornas lag blev efter en tid inte så färska och härliga som dom första var.
Nu började lagen slå igenom och stärka syran.
Och till detta fanns citronklyftan.

Nu drog det i käften pga en överdos av syra.
Bröt majonnäsen inte av och gjorde helheten lite rund? Nej.
Den var i oändligt stor mängd, också väldigt fet.

Och innan halva räkmackan var uppäten så stod magen i fyra hörn. För stor och mycket var det.
Men helt fel uppbyggd. Den hade ingen lättsam, fräsch, smak av kust och hav. Detta var bulk.

Jag dagdrömde och beslutade mig för att enskilt angripa Löjromen. Jag är svag för det.
Och här föll det torn dom hade byggt upp.

Någon Löjrom var det inte. Det var inte ens Stenbitsrom. Det var en snustorr klick av något lågbudget och okänt.

Summerar.
Jag lämnade minst 1/3 dels pga av syran som växte i munnen och dels på bulken byggd på kopiöst med majjo. (Lämnade säkert 2-3 dl majjo) Äckligt.
Inget ägg. Dill. Ingen Löjrom. Slarvigt. Riktigt slarvigt.
Inga proportioner i skapandet av helheten i mackan. Inget intresse att smaka av varje liten egen beståndsdel. En uttråkad kallskänka är allt jag kan tänka.
Inte någon matarkitekt som tagit sig an denna best-seller och trygga framtiden.

Personal. Lokal. Upplevelsen var trevlig.
Jag trivdes där jag satt och nästan blev kompis med servis och andra i personalen. Helschysst.

Och lika helschysst som det var, lika tvärtom var denna King Size Deluxe räkmacka.
Och inget fel i att själv prova detta. Nyfiken?
Ride on.

Men jag äter den aldrig igen.
Pur fett och en syrachock.

Betyg med ALLA parametrar inkluderat från Gothia Towers;

2/5.

Citera
2021-06-24, 00:14
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Mina tankar och privata åsikter om denna i särklass mest sålda Räkmacka i Sverige.
Och det passade mig utmärkt när jag 14.30 en tisdag i juni skulle äta en King Size Deluxe för 265:- Full pott på förhand för det. 5/5.

Personal. Lokal. Upplevelsen var trevlig.
Jag trivdes där jag satt och nästan blev kompis med servis och andra i personalen. Helschysst.

Och lika helschysst som det var, lika tvärtom var denna King Size Deluxe räkmacka.
Och inget fel i att själv prova detta. Nyfiken?
Ride on.

Men jag äter den aldrig igen.
Pur fett och en syrachock.

Betyg med ALLA parametrar inkluderat från Gothia Towers;

2/5.

Jag får ge ett genuint, virtuellt "tack" för den detaljerade recensionen..

Det var ju beklagligt att det utmynnade i en sån trist affär..
(Nå, det är ju gjort då.., myter skall ju bekräftas eller avslöjas)

Och inget ägg, eller dill (som jag nog vill ha) är rent slarvigt..

Jag vet inte, men räkor och dill förknippar jag med sommar.., som jag tycker räkmackor skall vara..
Senast redigerad av Snapcount 2021-06-24 kl. 00:27.
Citera
2021-06-24, 11:34
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:

Jag vet inte, men räkor och dill förknippar jag med sommar.., som jag tycker räkmackor skall vara..

Det jag upplevde som mest negativt var bristen på proportioner. En väl genomtänkt mix som tillsammans bildar en upplevelse.

Här gällde More is More. Syra och fett.
Tråkigt.

Citera
2021-06-24, 19:08
Medlem
Rompers avatar
Citat:

.
Senast redigerad av Romper 2021-06-24 kl. 19:13. Anledning: .
Citera
2021-06-24, 19:14
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Det jag upplevde som mest negativt var bristen på proportioner. En väl genomtänkt mix som tillsammans bildar en upplevelse.

Här gällde More is More. Syra och fett.
Tråkigt.

När du lämnade/betalade,uppmärksammade Du kyparen om att det saknades Ägg?
Senast redigerad av Romper 2021-06-24 kl. 19:15. Anledning: .
Citera
2021-06-24, 21:24
Medlem
Dejads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Skitsmörgås.
Räkorna skalas typ i Baltikum och läggs sedan -för transportens skull- i en lag som gör att räkorna smakar skit. De säljer in det som “handskalade” räkor (vad det nu spelar för roll på kvaliteten). Men det man vill ha som konsument är en räksmörgås är med färska räkor. Och det har alltså inte smörgåsarna på Heaven 23.
Sen ska inte brödet vara av sorten polarkaka (vilket jag har för mig att de använder på Heaven).

Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Räkorna skalas numera för hand i länder som Marocko för att sedan göra returresan till Norden.
Ni har båda rätt, vet inte just vilka räkor som de använder på Heaven23 men Leröy skalar sina i Baltikum och Feldts (Orkla eller vad fan de heter just nu) skalar sina i Marocko.
Tänker inte uttala mig om kvalitén på just räkmackan men lite betalar man ändå för utsikten ändå, det gör man för den jag säljer på stället jag jobbar med.
Citera
2021-06-25, 04:35
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
När du lämnade/betalade,uppmärksammade Du kyparen om att det saknades Ägg?

Självklart berättade jag om brister.
MEN det var fett bissy och jag ville inte verka grälsjuk till ingen nytta. Utan tog erfarenheter med mig hem istället för att ställa några krav.

Citat:
Ursprungligen postat av Dejad
Ni har båda rätt, vet inte just vilka räkor som de använder på Heaven23 men Leröy skalar sina i Baltikum och Feldts (Orkla eller vad fan de heter just nu) skalar sina i Marocko.
Tänker inte uttala mig om kvalitén på just räkmackan men lite betalar man ändå för utsikten ändå, det gör man för den jag säljer på stället jag jobbar med.

Absolut.
Nu har jag ätit den där mackan. Missnöjd.
Men upplevelsen var fin. Personal i kombo med miljö och utsikten.

Citera
2021-06-25, 07:23
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Självklart berättade jag om brister.
MEN det var fett bissy och jag ville inte verka grälsjuk till ingen nytta. Utan tog erfarenheter med mig hem istället för att ställa några krav.

Absolut.
Nu har jag ätit den där mackan. Missnöjd.
Men upplevelsen var fin. Personal i kombo med miljö och utsikten.

Grälsjuk, naej.
Det spelar ingen roll om det är superbusy oavsett vilket hak det handlar om...

1-2-3 lag lök är en styggelse, för mycket majonäs kan man enkelt förflytta till tallrikens yttre bräm men oförlåtligt enligt min åsikt att ens nämna löjrom om det var någon fuskvariant.

Kontakta Christer Dahl som är restaurang ansvarig för restaurangerna på Gothia Towers koncernen.

https://gothiatowers.com/krister-dahl-atervander-till-svenska-kocklandslaget/
https://heaven23.se/hem/kingsize/
Citera
2021-06-25, 11:15
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Grälsjuk, naej.
Det spelar ingen roll om det är superbusy oavsett vilket hak det handlar om...

1-2-3 lag lök är en styggelse, för mycket majonäs kan man enkelt förflytta till tallrikens yttre bräm men oförlåtligt enligt min åsikt att ens nämna löjrom om det var någon fuskvariant.

Kontakta Christer Dahl som är restaurang ansvarig för restaurangerna på Gothia Towers koncernen.

https://gothiatowers.com/krister-dahl-atervander-till-svenska-kocklandslaget/
https://heaven23.se/hem/kingsize/

Jag respekterar din åsikt.
Respektera min. Jag slåss inte med alla väderkvarnar. I synnerhet inte när jag inte vet vad jag vill ha ut. (Vi har en skriftlig dialog H23 o jag nu)

Mission complete. Jag är nöjd med ny kunskap.
Heaven23 har all info. Just nu går jag vidare.
Och vet med mig att om / när någon är dum. På riktigt. Då var det inte mig dom skulle bråkat med.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in