2021-06-18, 01:42
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Jag behöver ett klargörande. Är det inlagd rödlök på mackan eller ej? Inlagd rödlök på räkor är fan vidrigt som koncept. I övrigt knullar danskt smörrebröd 99,98% av räkmackor i Sverige.
Citera
2021-06-18, 09:17
Medlem
mjukmjukares avatar
Jag fattar inte riktigt.
Väldigt många här som inte har besökt Gothia öht, inte tycker väldigt mycket om räkmackor (vilket är väldigt viktigt såklart), inte är nyfikna över att detta, inom sin smala genre; ”i snitt kränger ut 14 räkmackor i timmen, dygnet runt, året runt” blir lite nyfikna och lite utsikt och ett opretentiöst stopp i tillvaron en stund, ändå har så stora åsikter.

Vad i detta är så viktigt att racka ner på?
Det är vad det är. En jävla macka som jag tycker att det ska bli skoj att prova.
Ingenting annat.

Citera
2021-06-18, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandingo
Samma hinkräkor på varenda hotellkrog som har en räkmacka på menyn i götet, jobbat på många av dem... tycker räkor är rätt tråkigt så beställer aldrig en räkmacka ute... frugan gillar den jag gör på danskt rågbröd, nobisdressing, romansallat, dill, rödlök, gurka och pepparrot, sen en stor klick kalix...

Jag tycker ändå att a och o är att det är räkor på mackan. Men det gör uppenbarligen inte din fru.
Citera
2021-06-18, 09:48
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
Jag behöver ett klargörande. Är det inlagd rödlök på mackan eller ej? Inlagd rödlök på räkor är fan vidrigt som koncept. I övrigt knullar danskt smörrebröd 99,98% av räkmackor i Sverige.

Nej. Ingen picklad lök. Såklart.

Och jag älskar att sitta hos Ida Davidsen i CPH och ta ett par mellanstora smörrebröd, en eller ett par iskalla bärs och den lille som tillbehör.
Det har jag gjort så länge jag kan minnas.

Men se upp. Turistfällor finns tyvärr flera av i Kobenhavn. Friterad fisk, helfabrikat, inte ens garanti på att det är spätta (utan Alaskapollock), färdig majonnäs från en spann mm.
Tyvärr är rådet nästan rasistiskt, men var noga med att det är i dansk regi och inte styrt och drivet av en syrian eller kurd. Just smörrebröd är noga med dansk hjärna, hjärta och regi.

Som att äta ett riktigt smörgåsbord i Sverige på en gammal anrik gästgivaregård i Skåne.
Det görs svenskt. Rakt igenom. Fullt ut.

Trams att jämföra smörrebröd med räkmacka.
1. Det beror på var du äter någonstans.
2. Det beror på privata åsikter, tycke och smak.
Det kan aldrig bli fakta vad som knullar vem.
3. Varför inte njuta fullt ut av båda? Varför välja bort?

Citera
2021-06-18, 12:30
Medlem
Mandingos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Jag tycker ändå att a och o är att det är räkor på mackan. Men det gör uppenbarligen inte din fru.

Hahaha hoppsan! Självklart är det en stadig näve hemskalade på den
Citera
2021-06-18, 14:18
Medlem
Tenedors avatar
"Överskattad" är ett perfekt ord här. Räkmackan är otroligt god, men marknadsföringen är imponerande. På 90-talet var det definitivt Göteborgs godaste räkmacka, men idag är den bara en i mängden. 265 kronor (exklusive dryck) för en vanlig jävla räkmacka är löjligt. Man tänker direkt på Gothia när räkmackor i Göteborg är på tal. Att de snålat in på råvarorna mer och mer blundar man gärna för. De lever på ryktet, och de gör det på ett väldigt snyggt sätt.

Gott? Ja! Prisvärt? Nej!
Citera
2021-06-18, 17:51
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Jag fattar inte riktigt.
Väldigt många här som inte har besökt Gothia öht, inte tycker väldigt mycket om räkmackor (vilket är väldigt viktigt såklart), inte är nyfikna över att detta, inom sin smala genre; ”i snitt kränger ut 14 räkmackor i timmen, dygnet runt, året runt” blir lite nyfikna och lite utsikt och ett opretentiöst stopp i tillvaron en stund, ändå har så stora åsikter.

Vad i detta är så viktigt att racka ner på?
Det är vad det är. En jävla macka som jag tycker att det ska bli skoj att prova.
Ingenting annat.

Ser fram emot en recension utav mackan och helhetsintrycket

1) Mackan själv, blir du mätt, smakade den bra etc..?
2) Platsen, dvs Gothia. Är det rent, ser tilltalande ut, är det mera lugnt eller.., etc..? (gillar inte stökiga restauranger, vill äta i ro)
3) Service givetvis. Var det tryck på stället när du var där eller.., fick du vänta ?

En liten sammanfattning som slut. Skall till götet så småningom men inte nu.., rekommenderar du det för en gång, eller..?

Och andra i tråden som har en bättre plats att rekommendera för en riktig god räkmacka i götet, skriv platsen !

Tack på förhand // Snapcount !
Senast redigerad av Snapcount 2021-06-18 kl. 17:58.
Citera
2021-06-18, 18:45
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ser fram emot en recension utav mackan och helhetsintrycket

1) Mackan själv, blir du mätt, smakade den bra etc..?
2) Platsen, dvs Gothia. Är det rent, ser tilltalande ut, är det mera lugnt eller.., etc..? (gillar inte stökiga restauranger, vill äta i ro)
3) Service givetvis. Var det tryck på stället när du var där eller.., fick du vänta ?

En liten sammanfattning som slut. Skall till götet så småningom men inte nu.., rekommenderar du det för en gång, eller..?

Och andra i tråden som har en bättre plats att rekommendera för en riktig god räkmacka i götet, skriv platsen !

Tack på förhand // Snapcount !

Skall absolut återkoppla.
Helhet och detaljer.
Men grundförutsättningen för att kunna föra en dialog, är ju att man går positivt in i detta, och håller räkmackan högt.

Det är ju själva grejen.
Den som bara neggar och tycker att det är svindyrt och föraktfullt uttrycker att det är ju bara räkor. Den är mer ämnad att söka sina egna darlings.

Hade t ex denna mackan varit Skandinaviens största mes-smörsmacka, ja då hade jag bara passerat förbi och inte tjäbblat för tjäbblets skull.
Den hade inte passat mig.

Hela denna grejen dyker ständigt upp när jag beskriver min kärlek till surströmming.
Då ska jag orka lyssna så att jag får skavsår i öronen om hur jävla äckligt och sjukt det luktar och bla bla bla. .. Jag vet vad ni tänker säga. (men inte 1 av 10 har ätit på riktigt -man bara tycker)
Så jag njuter av surströmming och berättar inget.
Fermenterad, jäst, strömming med klassiska tillbehör.

Återkommer om räkmackan!!

Citera
2021-06-18, 19:26
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Nej. Ingen picklad lök. Såklart.

Och jag älskar att sitta hos Ida Davidsen i CPH och ta ett par mellanstora smörrebröd, en eller ett par iskalla bärs och den lille som tillbehör.
Det har jag gjort så länge jag kan minnas.

Men se upp. Turistfällor finns tyvärr flera av i Kobenhavn. Friterad fisk, helfabrikat, inte ens garanti på att det är spätta (utan Alaskapollock), färdig majonnäs från en spann mm.
Tyvärr är rådet nästan rasistiskt, men var noga med att det är i dansk regi och inte styrt och drivet av en syrian eller kurd. Just smörrebröd är noga med dansk hjärna, hjärta och regi.

Som att äta ett riktigt smörgåsbord i Sverige på en gammal anrik gästgivaregård i Skåne.
Det görs svenskt. Rakt igenom. Fullt ut.

Trams att jämföra smörrebröd med räkmacka.
1. Det beror på var du äter någonstans.
2. Det beror på privata åsikter, tycke och smak.
Det kan aldrig bli fakta vad som knullar vem.
3. Varför inte njuta fullt ut av båda? Varför välja bort?

För att smörrebrödet är en levande tradition, räkmackan är tyvärr allt som oftast en sorglig historia med översalta lagräkor. Men en fin räkmacka är, ja verkligen fint och sådan uppskattar jag men i snitt är smörrebrödet vida överlägset räkmackan.
Citera
2021-06-18, 19:40
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
För att smörrebrödet är en levande tradition, räkmackan är tyvärr allt som oftast en sorglig historia med översalta lagräkor. Men en fin räkmacka är, ja verkligen fint och sådan uppskattar jag men i snitt är smörrebrödet vida överlägset räkmackan.

Ja, 99.98% är ju starka siffror.

Men visst hade det varit roligt med lite exempel på både smörrebröd & räkmackor positivt/negativt lite mer konkret.
Och var du har skaffat dig dina bestämda uppfattningar?

Citera
2021-06-18, 21:07
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Adam Alsing älskade den räkmackan. Se var han är nu.

https://m.youtube.com/watch?v=yuv8-yF4S2o&t=184s

RIP ADAM!

Ja, Smögens Hafvsbad med Thomas Sjögren, Årets Kock 2015, som fritt gör, en på bild, fantastisk RäkRätt som flörtar med Räksallad och där man har gått ifrån själva konceptet macka, och gjort ett frosseri med räkor, sallad, och alla tillbehör byggd som en gourmetskaldjurstallrik.
Detta ser himmelen ut.
Men. Nån ”macka” är det inte. Det är en hel måltid.

Detta är inget jag kräver av Heaven23.
Jag ska prova en Räkmacka. Inget mer.

Citera
2021-06-20, 15:31
Medlem
rovmuns avatar
Har testat den där räkmacka, jag har ätit på många fina restauranger så har väl det som referens. Läste mycket om denna macka hade lite på känn vilka som hypat upp den, inte de som vanligtvis äter på enmichelinkrog utan de som vill ha MYCKET mat och gärna skiljer ner med en stor stark av Sofiero.

Nej denna macka är som en helt vanlig räckmacka du kan hitta på andra ställen, hade förväntat mig en rejäl smakupplevelse och kanske några nytänk på tillbehören men detta är en helt vanlig. Absolut inte äcklig men min upplevelse var typ ok.

Vore intressant om någon som vet en räkmacka som är riktigt bra? struntar i om den så är extremt liten och innehåller en räcka för priorernas är smaken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in