Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-06-16, 13:38
  #1
Medlem
Guadis avatar
Konservativa politiska idéer runt om i världen ser sig själva som räddare av yttrande- och tryckfriheten.

Den ”cancel culture” som de anser finns i vänsterkretsar är oftast anekdotiska eller överdrivna.


Två exempel på cancel culture:

1. Ungern förbjuder att homosexuella individer används i utbildningssyfte samt i TV för barn under 18. Företag får inte heller annonsera med homosexuella par om reklamen kan riktas mot unga.

https://www.google.se/amp/s/amp.theg...ent-in-schools


2. Republikanska politiker i olika delstater vill förbjuda/dra ner stödet till skolor som lär ut historia om slaveriet. https://www.google.se/amp/s/amp.usat...amp/4454195001




Frågeställningar:

1. Varför är cancel culture endast något vänstern gör när inget jämförbart ”vänsterparti” (läs Demokraterna i USA, eller något europeiskt vänsterparti) har använt det för att trycka ner åsikter så som högern/konservativa har gjort?

2. Varför reagerar inte konservativa på att deras egna politiker vill tysta ner meningsmotståndare med hjälp av lagen så som Orban gör nu i Ungern?
Citera
2021-06-16, 13:45
  #2
Medlem
kajus333s avatar
Praktiserar inte både vänstern och högern i västvärlden cancel culture i ungefär lika utsträckning? Jag har inga belägg, men nog är det så?
Citera
2021-06-16, 13:48
  #3
Medlem
Guadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
Praktiserar inte både vänstern och högern i västvärlden cancel culture i ungefär lika utsträckning? Jag har inga belägg, men nog är det så?

Till viss del håller jag dig. Den cancel culture som existerar på sociala medier när det drevas gör nog de båda politiska lagen i lika hög utsträckning.

Däremot på den statliga nivån, vid makten, är det konservativa laget värre.

Min frågeställning grundar sig i hur följare till det laget stället sig.
Citera
2021-06-16, 14:00
  #4
Medlem
Den i särklass värsta typen av cancel culture är den sociala, och den står överlägset vänstern mest för.
Citera
2021-06-16, 15:13
  #5
Medlem
Guadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dellaren167
Den i särklass värsta typen av cancel culture är den sociala, och den står överlägset vänstern mest för.

Så om vi bryter ner detta.

Den sociala cancel culture = sociala medier eller ens sociala liv.

Om vi först börjar på sociala medier. Det finns en väsentlig skillnad på när vanliga människor hamnar i skottsektorn än när politiker/kändisar blir bojkottade och marknadsekonomin kickar igång och anser att personen kostar mer än vad den betalar.

Människor som har skrivit/sagt något när de var 16 ska inte nödvändigtvis behöva stå till svars för det när de når vuxen åldern.

Men att kändisar som R Kelly blir cancelled är ju pga vidriga handlingar.

Den i ens sociala liv (människor i ens närhet). Jag personligen kan cancel människor om jag anser att deras åsikter strider mot mina. Inte annorlunda, men strider.

Om en stat då istället ger dig böter/fängelse eller hotar att dra ner din finansiering för att du vill lära ut en acceptabel tanke?

Är det inte värre?
Citera
2021-06-16, 15:15
  #6
Medlem
holmiums avatar
I Sverige används avstängning från bankkonton, banktjänster, avstängning från förtroendeuppdrag, och uppsägning från jobb, samt terroriststämpling, naziststämpling, fasciststämpling, förnekarstämpling och lagen om HMF för att förfölja människor med avvikande åsikter från de som proklameras av den svenska regimen.

Som du kanske vet är Sverige vänsterstyrt sedan några generationer..........
Citera
2021-06-16, 15:17
  #7
Medlem
Alltså först måste det poängteras, makt är makt.

Att förbjuda att hbtq-propaganda riktas mot barn, är det verkligen cancel culture? Det kan uppfattas som konservativt. Det är mycket vi inte vill att barn ska utsättas för.

Att styra innehållet i skolors undervisning är väl heller inte cancel culture? Det gör de flesta politiska institutioner.
Citera
2021-06-16, 15:25
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guadi
Så om vi bryter ner detta.

Den sociala cancel culture = sociala medier eller ens sociala liv.

Om vi först börjar på sociala medier. Det finns en väsentlig skillnad på när vanliga människor hamnar i skottsektorn än när politiker/kändisar blir bojkottade och marknadsekonomin kickar igång och anser att personen kostar mer än vad den betalar.

Människor som har skrivit/sagt något när de var 16 ska inte nödvändigtvis behöva stå till svars för det när de når vuxen åldern.

Men att kändisar som R Kelly blir cancelled är ju pga vidriga handlingar.

Den i ens sociala liv (människor i ens närhet). Jag personligen kan cancel människor om jag anser att deras åsikter strider mot mina. Inte annorlunda, men strider.

Om en stat då istället ger dig böter/fängelse eller hotar att dra ner din finansiering för att du vill lära ut en acceptabel tanke?

Är det inte värre?

Totalitära stater har alltid funnits både till höger och vänster. Det är inget högerfenomen, inte sedan franska revolutionen eller Leninismen i alla fall.

Men visst är det värre med en totalitär stat än drev på sociala medier.

Dagens "radikala" konservativa har lärt de flesta av de politiska metoder de idag använder av vänstern.

Cancel-kulturen vi upplever i Sverige idag på sociala medier har sin upprinnelse i vänsterns politiska metoder. Den är i allt väsentligt ett vänsterfenomen.

IMHO.
Citera
2021-06-16, 15:49
  #9
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Alltså först måste det poängteras, makt är makt.

Att förbjuda att hbtq-propaganda riktas mot barn, är det verkligen cancel culture? Det kan uppfattas som konservativt. Det är mycket vi inte vill att barn ska utsättas för.

Vad är hbtq propaganda då? Räcker det exempelvis med att det finns ett samkönat par i en serie riktad till ungdomar i låt oss säga 15 års ålders? För det är så denna lagen funkar. Är det då inte att omskriva vår samtid när man förbjuder representationer av vissa människor i samhället i media? Varför är det inte cancel culture?

Citat:
Att styra innehållet i skolors undervisning är väl heller inte cancel culture? Det gör de flesta politiska institutioner.

Att instifta lagar där man censurerar viktiga bitar av sin nations historia är politisk historierevisionism. Att kalla det cancel culture eller inte är en fråga om semantik men det är i samma anda.
Citera
2021-06-16, 16:09
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Vad är hbtq propaganda då? Räcker det exempelvis med att det finns ett samkönat par i en serie riktad till ungdomar i låt oss säga 15 års ålders? För det är så denna lagen funkar. Är det då inte att omskriva vår samtid när man förbjuder representationer av vissa människor i samhället i media? Varför är det inte cancel culture?



Att instifta lagar där man censurerar viktiga bitar av sin nations historia är politisk historierevisionism. Att kalla det cancel culture eller inte är en fråga om semantik men det är i samma anda.
Ja men då är det också cancel culture att förbjuda porrnografi i skolböckerna etc. Vissa saker är helt enkelt omoraliska.
Citera
2021-06-16, 17:05
  #11
Medlem
Guadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
I Sverige används avstängning från bankkonton, banktjänster, avstängning från förtroendeuppdrag, och uppsägning från jobb, samt terroriststämpling, naziststämpling, fasciststämpling, förnekarstämpling och lagen om HMF för att förfölja människor med avvikande åsikter från de som proklameras av den svenska regimen.

Som du kanske vet är Sverige vänsterstyrt sedan några generationer..........

Har du exempel på det du skriver? Jag är genuint nyfiken. Vilka ministrar har jagat människor? Vem har blivit av med sitt bankkonto?

Att förlora jobb eller förlora förtroendeuppdrag (framför allt det sistnämnda) är ju något som händer då man representerar någon annan än sig själv.

Vilka avvikande åsikter från människor i Sverige förföljs av regimen? Du måste komma med exempel. Jag försöker inte leka smart utan föra en diskussion.
Citera
2021-06-16, 17:09
  #12
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guadi
Har du exempel på det du skriver? Jag är genuint nyfiken. Vilka ministrar har jagat människor? Vem har blivit av med sitt bankkonto?

Att förlora jobb eller förlora förtroendeuppdrag (framför allt det sistnämnda) är ju något som händer då man representerar någon annan än sig själv.

Vilka avvikande åsikter från människor i Sverige förföljs av regimen? Du måste komma med exempel. Jag försöker inte leka smart utan föra en diskussion.

Du är tydligen helt främmande för det som sker dagligen i Sverige !

Jag vet inte om jag skall tolka dig som om du är helt ovetande om verkligheten, eller om du är dum i huvudet på riktigt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback