Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-15, 23:21
  #1
Medlem
God kväll alla!

Har några frågor ang destillering. Jag är sugen på att börja men vore schysst ifall man visste mer om foreshot, head, heart, tails… Rätta mig om jag har fel. Foreshot är det första som kommer ut ur satsen (ca 5 cl) och ska slängas. Heads består av ca 5 dl och går att använda till nästa destillering för att få ut mer sprit. Hearts är det man vill ha. Tails är precis som headsen bara att dom kommer efter hjärtat. Min fråga är, om jag vill destillera allt igen ska jag då bara slänga ner allt i brännan och upprepa processen? + Att är det farligt att smaka på det som kommer ut för att avgöra när Hjärtat / tailsen börjar? Innehåller dom skadliga ämnen som kan skada kroppen eller smakar de bara skit? Självklart handlar det inte om shots utan små droppar.

Tack för era svar!
Citera
2021-06-16, 08:22
  #2
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerAlkoholist-0
God kväll alla!

Har några frågor ang destillering. Jag är sugen på att börja men vore schysst ifall man visste mer om foreshot, head, heart, tails… Rätta mig om jag har fel. Foreshot är det första som kommer ut ur satsen (ca 5 cl) och ska slängas. Heads består av ca 5 dl och går att använda till nästa destillering för att få ut mer sprit. Hearts är det man vill ha. Tails är precis som headsen bara att dom kommer efter hjärtat. Min fråga är, om jag vill destillera allt igen ska jag då bara slänga ner allt i brännan och upprepa processen? + Att är det farligt att smaka på det som kommer ut för att avgöra när Hjärtat / tailsen börjar? Innehåller dom skadliga ämnen som kan skada kroppen eller smakar de bara skit? Självklart handlar det inte om shots utan små droppar.

Tack för era svar!
Foreshot=aceton. Slängs eller används till tändvätska.
Tails=Sparas och läggs tills nästa kok. I regel.

Allt där mellan: Head-Heart är en smaksak samt hur mycket energi/tid du vill lägga ner på din dryck.

1. Lukta dig fram tills de första centiliterna slutar luktar aceton. Det börjar snart att lukta brännvin/vodka.

Det blir aldrig någon fast mängd du kan förvänta dig kok efter kok, oavsett om du använder samma utrustning. Mängd, smak och lukt varierar beroende bl.a . på:
-mäskens kvalitet, temperatur, brännarens tillstånd (t. ex. när rengjordes den senast?).

2. Att bränna drycken tre gånger rekommenderas. Då får du en Master Vodka utan bakrus samt en härlig fylla dessutom. Dvs du upprepar processen tre gånger. Du utför det på samma vis alla tre gånger.

Du skall inte smaka det som kommer först. Du behöver bara lukta på det så förstår du varför. När drycken övergår från Aceton till det övriga, så kan du smaka av. Blanda i en skvätt kranvatten i smakglaset om du vill, då är det enklare att känna av smaken.
I slutet börjar det lukta sump, avlopp el. dyl., det går fint att kola bort, men om du vill ha en ypperlig Master Vodka, så kan du ösa över det till nästa kok och/eller använda detta till att smaksätta annat kok.
Citera
2021-06-16, 22:58
  #3
Medlem
Tack för dina tips! Om jag ska destillera allt igen ska jag då slänga ner allt i samma satts? DVS Heads, heart och tails? Minskar andelen färdig satts om man destillerar den flera gånger?
Citera
2021-06-17, 08:11
  #4
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerAlkoholist-0
Tack för dina tips! Om jag ska destillera allt igen ska jag då slänga ner allt i samma satts? DVS Heads, heart och tails? Minskar andelen färdig satts om man destillerar den flera gånger?
Allt utom aceton, ja.

Ja det minskar, men kvaliteten blir allt bättre. Dvs varje destillat separerar bort det du inte vill ha. Om du kokar blott en gång, så blir det ju större mängd, men sämre kvalitet.

Vill du förädla rejält, häll inte i Tails. Destillera Heads och Heart i omgång 2 och 3.
Beror på hur bra utrustning du använder om det är värt detta.

Se alltid till att det du har i röret är rengjort ofta.
Citera
2021-06-18, 09:19
  #5
Medlem
Maledictuss avatar
Vad har du för apparat?

Om du har en riktigt avancerad maskin kan du i princip få ut helt ren etanol som inte kräver kolning men har du en gammal klassisk labmaster så kommer du behöva kola din produkt.

Som nämnts tidigare så kan man inte säga en exakt mängd foreshot, heads eller tails. Det gäller att lukta sig fram och om har du en labmaster kommer du ändå aldrig kunna få helt ren produkt även om du är duktig på att ta cuts. Du kommer behöva kola ändå.

Mitt tips: Strippa mäsken först. Sedan destillerar du sakta och slänger foreshoten. Stäng av apparaten när du börjar plocka ut tails (alternativt fortsätt plocka tails i egen behållare och behåll till nästa gång). Kola sedan två gånger. Sedan kommer du ha kanonfin dricka.
Citera
2021-06-18, 20:41
  #6
Medlem
Tack för dina svar Nicke08!

Maledictus, Har ingen apparat ännu men är sugen på att bygga en traditionell pot-still för att lära mig grunden samt att lyckas få ut bra recept. Sen skulle jag vilja öppna ett lagligt destilleri som tillverkar gin och brandy. Har man ett lagligt destilleri så har man ju möjligheten att köpa in mer exklusiva destillerier, vilket vore fett som fan! Men vi får se vart man hamnar!
Citera
2021-06-19, 13:50
  #7
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Allt utom aceton, ja.

Ja det minskar, men kvaliteten blir allt bättre. Dvs varje destillat separerar bort det du inte vill ha. Om du kokar blott en gång, så blir det ju större mängd, men sämre kvalitet.

Vill du förädla rejält, häll inte i Tails. Destillera Heads och Heart i omgång 2 och 3.
Beror på hur bra utrustning du använder om det är värt detta.


Se alltid till att det du har i röret är rengjort ofta.

Vad är det för påhitt! Olle har bränt mycket genom åren och bara låter allt rinna ned i en dunk. Det som är det viktiga är reningen. Det är där det avgörs.

Häll kol väldigt försiktigt i rören. Inte skaka det minsta för då blir det packat och alkoholen börjar ta "genvägar" genom kolet. Har man två våningar så är det en fördel att hänga rören i trappan så det blir sådär tre meter att rinna igenom. Desto länge väg desto bättre. Men två meter räcker gott.
En bränning och bra kolning är dunderreceptet. Bra renat är smak/luktlöst och ingen bakfylla.
Citera
2021-06-19, 19:27
  #8
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Vad är det för påhitt! Olle har bränt mycket genom åren och bara låter allt rinna ned i en dunk. Det som är det viktiga är reningen. Det är där det avgörs.

Häll kol väldigt försiktigt i rören. Inte skaka det minsta för då blir det packat och alkoholen börjar ta "genvägar" genom kolet. Har man två våningar så är det en fördel att hänga rören i trappan så det blir sådär tre meter att rinna igenom. Desto länge väg desto bättre. Men två meter räcker gott.
En bränning och bra kolning är dunderreceptet. Bra renat är smak/luktlöst och ingen bakfylla.

Om du är ute efter smaklöshet så visst kan det fungera det du skriver.

Om du vill ha Vodka som du kan njuta av så håller mitt påhitt alla dagar i veckan.

Vem vill ha smaklös dryck?
Citera
2021-06-20, 09:17
  #9
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Om du är ute efter smaklöshet så visst kan det fungera det du skriver.

Om du vill ha Vodka som du kan njuta av så håller mitt påhitt alla dagar i veckan.

Vem vill ha smaklös dryck?

Det är väl yrseln man är ute efter? Alla som exempelvis låtsas njuta av Whiskey?

Skulle ens någon av dom dricka sådant om det var alkoholfritt!?
Citera
2021-06-21, 07:49
  #10
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Det är väl yrseln man är ute efter? Alla som exempelvis låtsas njuta av Whiskey?

Skulle ens någon av dom dricka sådant om det var alkoholfritt!?
Tycks råda en skillnad på mognad i tråden.

Om man inte har lyckats njuta av en Whisky, läs livets vatten, så är det en tragedi.

Antingen trollar du, om inte; köp:
https://www.systembolaget.se/produkt...-pack-2024704/

Häll i några centiliter Whisky i ditt glas, plussa på någon centiliter kranvatten.
Avnjutes utan is rumstempererat.

Väntar på din recension med spänning efter att du prövat detta.
__________________
Senast redigerad av Nicke08 2021-06-21 kl. 07:51.
Citera
2021-06-21, 14:02
  #11
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerAlkoholist-0
Tack för dina svar Nicke08!

Maledictus, Har ingen apparat ännu men är sugen på att bygga en traditionell pot-still för att lära mig grunden samt att lyckas få ut bra recept. Sen skulle jag vilja öppna ett lagligt destilleri som tillverkar gin och brandy. Har man ett lagligt destilleri så har man ju möjligheten att köpa in mer exklusiva destillerier, vilket vore fett som fan! Men vi får se vart man hamnar!

Med en potstill har du svårt att tillverka neutral sprit (vodka) men å andra sidan kan du ju göra whisky, rom osv.

Om du vill göra gin så består det i grunden av neutral sprit (som du sedan destillerar en gång till med kryddor) så du behöver ändå kunna tillverka vodka om du ska kunna tillverka gin (eller köpa vodka men då kan du ju lika gärna köpa gin direkt).

Tänk på att det är noga med att ta cuts ordentiligt om du ska göra destillat med smak, annars blir det lätt odrickbart.
Citera
2021-06-22, 11:26
  #12
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Tycks råda en skillnad på mognad i tråden.

Om man inte har lyckats njuta av en Whisky, läs livets vatten, så är det en tragedi.

Antingen trollar du, om inte; köp:
https://www.systembolaget.se/produkt...-pack-2024704/

Häll i några centiliter Whisky i ditt glas, plussa på någon centiliter kranvatten.
Avnjutes utan is rumstempererat.

Väntar på din recension med spänning efter att du prövat detta.

Skulle aldrig köpa Whisky. Dricker det möjligen om det bjuds, men det är bara för yrselns skull.

En granne som hade mängder med olika sorter hemma, skulle flytta utomlands så vi hjälptes åt att tömma alla slattar som fanns. Det blev bara värre och värre tills vi var inne på riktiga sådan där tjärdricka. Laffrroigh eller vad det nu hette?

Men jag vidhåller att ingen skulle ens tänka på Whisky om det var alkoholfritt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback