• 2
  • 3
2021-06-16, 18:08
Medlem
TuckerandDales avatar
Laxen hller ca tre mnader i frysen. Jag brukar sjlv kpa p mig nr det r billigt, en del styckar jag upp i portions bitar som ker in i frysen direkt. Resten brukar jag grava och sedan dela upp i lmplig storlek och frysa in.
Citera
2021-06-16, 19:26
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanGustafsson
Kan vi inte bara enas om att det r smre att hlla p att skra upp bitar/stycka/portionsfrpacka etc.. det optimala mste nd vara att frysa in den s som den kps frn affren. Att ppna originalfrpackningen kan aldrig vara vettigt utifrn ett hllbarhetsperspektiv!

Idag har jag kpt p mig 5kg till. Allt undanstuvat i frysen.
Men nr man undan fr undan tar upp ur frysen fr att tillaga r det lite b att ha hela firren fryst... Det vi skall tillreda (frun) tas upp p kvllen innan... S det r smidigare med att dela upp firren och jag har d inte upplevt nn frsmring...
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Jag har sen barnsben fiskat en hel del och ftt lra mig att om man vill ta fisken och skinnet s skall det fjllas av.
S r det.

Fiskat sjlv en hel del i mitt liv, tyvrr har man inte haft mjlighet de sista ren, men det r nog dax att styra upp det s man kommer igng igen, en rogivande sysselsttning.
Citera
2021-06-18, 16:18
Medlem
Varfr fjllar ni av fisken fr? Knns vl vldigt overkill nr det bara r att lgga filen med skinnsidan nedt i lngpanna och frsa p. Sen lossnar ju kttet s fint i frn skinnet/fjllen? Eller missar jag ngot hr.
Citera
2021-06-18, 16:21
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Varfr fjllar ni av fisken fr? Knns vl vldigt overkill nr det bara r att lgga filen med skinnsidan nedt i lngpanna och frsa p. Sen lossnar ju kttet s fint i frn skinnet/fjllen? Eller missar jag ngot hr.

n du har helt rtt...

dessutom s fr man in mycket av fettet under skinnet i kttet ... det r ju det nyttiga fettet som man inte vill g miste om, exempelvis omega 3

och det gr ju s mycket fr smaken och saftigheten att tillaga p det sttet
Citera
2021-06-18, 16:26
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:

Jag antar att du inte ter skinn?

S skit i att frska vara ngon som vet.
Citera
2021-06-18, 21:05
Medlem
Citat:
Jag antar att du inte ter skinn?

S skit i att frska vara ngon som vet.
Va? Anledningen att jag startade trden var s klart fr jag inte vet. Annars hade jag ju inte startat trden?

Sjlvklart ter jag inte skinn (fjll). Gr du det? Jag r ingen barbar. Men du fr grna svara p min frga, vad r det fr fel med att frsa firren med skinnsidan (fjllsidan) nedt. Som jag uppfattat det s r det s man brukar tillreda laxsidor. Nr firren r klar s r det bara att peta bort kttet.

Synpunkter p det?
Citera
2021-06-18, 21:53
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Va? Anledningen att jag startade trden var s klart fr jag inte vet. Annars hade jag ju inte startat trden?

Sjlvklart ter jag inte skinn (fjll). Gr du det? Jag r ingen barbar. Men du fr grna svara p min frga, vad r det fr fel med att frsa firren med skinnsidan (fjllsidan) nedt. Som jag uppfattat det s r det s man brukar tillreda laxsidor. Nr firren r klar s r det bara att peta bort kttet.

Synpunkter p det?

Du fr gra fan vad du vill, det fjllas av om man vill kka skinn. Vilket du inte verkat frst grejen av, eller lider av ngot fobi. din jvla mb..

Stek firren, hur n du gr s dr du inte!
Citera
2021-06-18, 21:57
Medlem
Citat:
Du fr gra fan vad du vill, det fjllas av om man vill kka skinn. Vilket du inte verkat frst grejen av, eller lider av ngot fobi. din jvla mb..

Stek firren, hur n du gr s dr du inte!
Jag tycker du uttrycker dig lite klumpigt. Tanken med trden r inte att vi ska frolmpa varandra utan att vi ska lra oss ngot. S du kan ju frska skriva lite vettigt och ge mig ett bra svar i stllet fr att stigmatisera folk med r du dum eller

Frsk igen.
Citera
2021-06-18, 22:00
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Jag tycker du uttrycker dig lite klumpigt. Tanken med trden r inte att vi ska frolmpa varandra utan att vi ska lra oss ngot. S du kan ju frska skriva lite vettigt och ge mig ett bra svar i stllet fr att stigmatisera folk med r du dum eller

Frsk igen.

Corona puss p dig med
Citera
2021-06-18, 22:22
Medlem
Vem0ths avatar
Brukar kpa hel lax fr att va p min filteknik sedan frysa in delarna till att gra sushi, vilket blir vldigt gott. Att frysa in den mjukar upp kttfibrerna vid upptining vilket gr den trevlig att ta upptinad inom ett dygn.
Citera
2021-06-21, 21:01
Medlem
Jag kan mycket vl ta laxskinn. Kan vara bra tillbehr om man knapersteker eller friterar. Men laxskinnet behver inte fjllas fr det. r s sm obetydliga fjll. Annat r det med multe. Fjll som stortnaglar.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in