2021-06-15, 22:04
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanGustafsson
Varför rekommenderar alla att jag ska stycka upp laxen och portionsförpacka? Det innebär ju att jag måste skära upp originalförpackningen och utsätta köttet för yttre våld och luft (som jag tänker förortar livslängden). Är det inte bättre att låta laxsidorna vara kvar i sin industriella förpackning och bara frysa in dom? Spontant tycker jag det låter bättre än att hålla på att öppna varje förpackning och stycka om och stoppa i enskilda plastpåsar…

Tänker jag fel?

Det är utmärkt så länge du använder hela sidan när du tinar upp fisken. Rådet att stycka upp i portioner bygger på att man oftast bara vill ha en eller ett par portioner åt gången. Kan vara otympligt att ha hela filéer i frysen också.
Citera
2021-06-15, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Det är utmärkt så länge du använder hela sidan när du tinar upp fisken. Rådet att stycka upp i portioner bygger på att man oftast bara vill ha en eller ett par portioner åt gången. Kan vara otympligt att ha hela filéer i frysen också.
Har inget problem att äta lax två dagar i rad. En hel sida bör jag kunna göra av med på två dagar fördelat på 3-4 portioner ihop med potatis och lite grönt..

Spontant tänker jag att ju mer man mixtrar med mat - ju mer förkortar man livslängden. Fast du har ju rätt i att har man en liten frys så kan det kanske bli problem att få ned en hel laxsida på bredden. Men min frys klarar det.
Citera
2021-06-15, 23:58
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanGustafsson
Där jag handlar finns det just nu väldigt billiga färska laxsidor att köpa. De ligger på omkring 1.3kg styck med skinn på ena sidan. Vad säger ni om att köpa på sig ett par stycken och frysa in. Fisk brukar väl gå bra att frysa?
Vi har nog köpt tio "laxsidor" nu, de rear ju inte ut dem så ofta.
De fjällas och styckas i lagom bitar, frugan tillagar sen lite olika thai rätter med laxen så man tröttnar inte på lax. Och jag tycker nog inte smaken blir dålig vid lite längre lagring i frysen..
Citera
2021-06-16, 00:00
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
Går alldeles utmärkt. Nästan att föredra. Pga eventuella parasiter.

Skär upp portionsvis och frys in. Frysa två gånger blir trist.

Parasiter är inget problem när det gäller odlad lax.
Citera
2021-06-16, 09:08
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Parasiter är inget problem när det gäller odlad lax.

Jag vet det... Skrev eventuella parasiter. Ts skrev inte om det va vild eller odlad. Jag vet att odlad är det absolut vanligaste
Citera
2021-06-16, 09:42
Medlem
Sladdarens avatar
"Det bästa sättet att frysa rå lax är att skölja den, klappa den torr och linda den tätt i plastfolie. Därefter placeras i en behållare eller zip- top väska, datum den och frysa den. Använd den inom tre månader för optimal kvalitet"
Citera
2021-06-16, 10:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
"Det bästa sättet att frysa rå lax är att skölja den, klappa den torr och linda den tätt i plastfolie. Därefter placeras i en behållare eller zip- top väska, datum den och frysa den. Använd den inom tre månader för optimal kvalitet"

Om du hade läst tråden så hade du ockdå uppfattat att laxen TS vill frysa in är vaccad vid inköp.
Citera
2021-06-16, 10:27
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Om du hade läst tråden så hade du ockdå uppfattat att laxen TS vill frysa in är vaccad vid inköp.

Jag köpte ochså några laxsidor för 99:90 kr kilot på coop denna vecka men han kan ju mena en annan affär med ännu sämre pelletsuppfödd lax. Normalt sätt så brukar dessa förpackningar vara lösa med luft emellan (dvs den billigare laxen) så men han kanske redan har en riktigt åtsittande plats?

Nä jag hittar inget inlägg om det , det fetade

Det här ex på bilden är inte tillräckligt vaccat plats
https://www.google.com/search?q=laxs...aHdplYBT6tVqZM

Så här ska det se ut för infrysning
https://www.google.com/search?q=laxs...mSIEFWxrcFWACM
Senast redigerad av Sladdaren 2021-06-16 kl. 10:30.
Citera
2021-06-16, 13:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Jag köpte ochså några laxsidor för 99:90 kr kilot på coop denna vecka men han kan ju mena en annan affär med ännu sämre pelletsuppfödd lax. Normalt sätt så brukar dessa förpackningar vara lösa med luft emellan (dvs den billigare laxen) så men han kanske redan har en riktigt åtsittande plats?

Nä jag hittar inget inlägg om det , det fetade

Det här ex på bilden är inte tillräckligt vaccat plats
https://www.google.com/search?q=laxs...aHdplYBT6tVqZM

Så här ska det se ut för infrysning
https://www.google.com/search?q=laxs...mSIEFWxrcFWACM

Att laxen är ”lösvaccad” gör inte att den är mindre lämplig att frysa i originalförpackningen.
Det är inget syre i lösvaccade förpackningar, så bara in med dom i frysen.
Citera
2021-06-16, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Vi har nog köpt tio "laxsidor" nu, de rear ju inte ut dem så ofta.
De fjällas och styckas i lagom bitar, frugan tillagar sen lite olika thai rätter med laxen så man tröttnar inte på lax. Och jag tycker nog inte smaken blir dålig vid lite längre lagring i frysen..
Varför fjällar ni laxen? Det är ju inte fjällar värt namnet på sådan fisk?
Citera
2021-06-16, 16:26
Medlem
Kan vi inte bara enas om att det är sämre att hålla på att skära upp bitar/stycka/portionsförpacka etc.. det optimala måste ändå vara att frysa in den så som den köps från affären. Att öppna originalförpackningen kan aldrig vara vettigt utifrån ett hållbarhetsperspektiv!

Idag har jag köpt på mig 5kg till. Allt undanstuvat i frysen.
Citera
2021-06-16, 17:46
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griskotlett
Varför fjällar ni laxen? Det är ju inte fjällar värt namnet på sådan fisk?

Jag har sen barnsben fiskat en hel del och fått lära mig att om man vill äta fisken och skinnet så skall det fjällas av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in