2021-06-15, 22:04
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanGustafsson
Varfr rekommenderar alla att jag ska stycka upp laxen och portionsfrpacka? Det innebr ju att jag mste skra upp originalfrpackningen och utstta kttet fr yttre vld och luft (som jag tnker frortar livslngden). r det inte bttre att lta laxsidorna vara kvar i sin industriella frpackning och bara frysa in dom? Spontant tycker jag det lter bttre n att hlla p att ppna varje frpackning och stycka om och stoppa i enskilda plastpsar

Tnker jag fel?

Det r utmrkt s lnge du anvnder hela sidan nr du tinar upp fisken. Rdet att stycka upp i portioner bygger p att man oftast bara vill ha en eller ett par portioner t gngen. Kan vara otympligt att ha hela filer i frysen ocks.
Citera
2021-06-15, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Det r utmrkt s lnge du anvnder hela sidan nr du tinar upp fisken. Rdet att stycka upp i portioner bygger p att man oftast bara vill ha en eller ett par portioner t gngen. Kan vara otympligt att ha hela filer i frysen ocks.
Har inget problem att ta lax tv dagar i rad. En hel sida br jag kunna gra av med p tv dagar frdelat p 3-4 portioner ihop med potatis och lite grnt..

Spontant tnker jag att ju mer man mixtrar med mat - ju mer frkortar man livslngden. Fast du har ju rtt i att har man en liten frys s kan det kanske bli problem att f ned en hel laxsida p bredden. Men min frys klarar det.
Citera
2021-06-15, 23:58
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanGustafsson
Dr jag handlar finns det just nu vldigt billiga frska laxsidor att kpa. De ligger p omkring 1.3kg styck med skinn p ena sidan. Vad sger ni om att kpa p sig ett par stycken och frysa in. Fisk brukar vl g bra att frysa?
Vi har nog kpt tio "laxsidor" nu, de rear ju inte ut dem s ofta.
De fjllas och styckas i lagom bitar, frugan tillagar sen lite olika thai rtter med laxen s man trttnar inte p lax. Och jag tycker nog inte smaken blir dlig vid lite lngre lagring i frysen..
Citera
2021-06-16, 00:00
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
Gr alldeles utmrkt. Nstan att fredra. Pga eventuella parasiter.

Skr upp portionsvis och frys in. Frysa tv gnger blir trist.

Parasiter r inget problem nr det gller odlad lax.
Citera
2021-06-16, 09:08
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Parasiter r inget problem nr det gller odlad lax.

Jag vet det... Skrev eventuella parasiter. Ts skrev inte om det va vild eller odlad. Jag vet att odlad r det absolut vanligaste
Citera
2021-06-16, 09:42
Medlem
Sladdarens avatar
"Det bsta sttet att frysa r lax r att sklja den, klappa den torr och linda den ttt i plastfolie. Drefter placeras i en behllare eller zip- top vska, datum den och frysa den. Anvnd den inom tre mnader fr optimal kvalitet"
Citera
2021-06-16, 10:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
"Det bsta sttet att frysa r lax r att sklja den, klappa den torr och linda den ttt i plastfolie. Drefter placeras i en behllare eller zip- top vska, datum den och frysa den. Anvnd den inom tre mnader fr optimal kvalitet"

Om du hade lst trden s hade du ockd uppfattat att laxen TS vill frysa in r vaccad vid inkp.
Citera
2021-06-16, 10:27
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Om du hade lst trden s hade du ockd uppfattat att laxen TS vill frysa in r vaccad vid inkp.

Jag kpte ochs ngra laxsidor fr 99:90 kr kilot p coop denna vecka men han kan ju mena en annan affr med nnu smre pelletsuppfdd lax. Normalt stt s brukar dessa frpackningar vara lsa med luft emellan (dvs den billigare laxen) s men han kanske redan har en riktigt tsittande plats?

N jag hittar inget inlgg om det , det fetade

Det hr ex p bilden r inte tillrckligt vaccat plats
https://www.google.com/search?q=laxs...aHdplYBT6tVqZM

S hr ska det se ut fr infrysning
https://www.google.com/search?q=laxs...mSIEFWxrcFWACM
Senast redigerad av Sladdaren 2021-06-16 kl. 10:30.
Citera
2021-06-16, 13:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Jag kpte ochs ngra laxsidor fr 99:90 kr kilot p coop denna vecka men han kan ju mena en annan affr med nnu smre pelletsuppfdd lax. Normalt stt s brukar dessa frpackningar vara lsa med luft emellan (dvs den billigare laxen) s men han kanske redan har en riktigt tsittande plats?

N jag hittar inget inlgg om det , det fetade

Det hr ex p bilden r inte tillrckligt vaccat plats
https://www.google.com/search?q=laxs...aHdplYBT6tVqZM

S hr ska det se ut fr infrysning
https://www.google.com/search?q=laxs...mSIEFWxrcFWACM

Att laxen r lsvaccad gr inte att den r mindre lmplig att frysa i originalfrpackningen.
Det r inget syre i lsvaccade frpackningar, s bara in med dom i frysen.
Citera
2021-06-16, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Vi har nog kpt tio "laxsidor" nu, de rear ju inte ut dem s ofta.
De fjllas och styckas i lagom bitar, frugan tillagar sen lite olika thai rtter med laxen s man trttnar inte p lax. Och jag tycker nog inte smaken blir dlig vid lite lngre lagring i frysen..
Varfr fjllar ni laxen? Det r ju inte fjllar vrt namnet p sdan fisk?
Citera
2021-06-16, 16:26
Medlem
Kan vi inte bara enas om att det r smre att hlla p att skra upp bitar/stycka/portionsfrpacka etc.. det optimala mste nd vara att frysa in den s som den kps frn affren. Att ppna originalfrpackningen kan aldrig vara vettigt utifrn ett hllbarhetsperspektiv!

Idag har jag kpt p mig 5kg till. Allt undanstuvat i frysen.
Citera
2021-06-16, 17:46
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griskotlett
Varfr fjllar ni laxen? Det r ju inte fjllar vrt namnet p sdan fisk?

Jag har sen barnsben fiskat en hel del och ftt lra mig att om man vill ta fisken och skinnet s skall det fjllas av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in