• 2
  • 3
2021-06-16, 18:08
Medlem
TuckerandDales avatar
Laxen håller ca tre månader i frysen. Jag brukar själv köpa på mig när det är billigt, en del styckar jag upp i portions bitar som åker in i frysen direkt. Resten brukar jag grava och sedan dela upp i lämplig storlek och frysa in.
Citera
2021-06-16, 19:26
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanGustafsson
Kan vi inte bara enas om att det är sämre att hålla på att skära upp bitar/stycka/portionsförpacka etc.. det optimala måste ändå vara att frysa in den så som den köps från affären. Att öppna originalförpackningen kan aldrig vara vettigt utifrån ett hållbarhetsperspektiv!

Idag har jag köpt på mig 5kg till. Allt undanstuvat i frysen.
Men när man undan för undan tar upp ur frysen för att tillaga är det lite b att ha hela firren fryst... Det vi skall tillreda (frun) tas upp på kvällen innan... Så det är smidigare med att dela upp firren och jag har då inte upplevt nån försämring...
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Jag har sen barnsben fiskat en hel del och fått lära mig att om man vill äta fisken och skinnet så skall det fjällas av.
Så är det.

Fiskat själv en hel del i mitt liv, tyvärr har man inte haft möjlighet de sista åren, men det är nog dax att styra upp det så man kommer igång igen, en rogivande sysselsättning.
Citera
2021-06-18, 16:18
Medlem
Varför fjällar ni av fisken för? Känns väl väldigt overkill när det bara är att lägga filéen med skinnsidan nedåt i långpanna och fräsa på. Sen lossnar ju köttet så fint i från skinnet/fjällen? Eller missar jag något här.
Citera
2021-06-18, 16:21
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Varför fjällar ni av fisken för? Känns väl väldigt overkill när det bara är att lägga filéen med skinnsidan nedåt i långpanna och fräsa på. Sen lossnar ju köttet så fint i från skinnet/fjällen? Eller missar jag något här.

nä du har helt rätt...

dessutom så får man in mycket av fettet under skinnet i köttet ... det är ju det nyttiga fettet som man inte vill gå miste om, exempelvis omega 3

och det gör ju så mycket för smaken och saftigheten att tillaga på det sättet
Citera
2021-06-18, 16:26
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:

Jag antar att du inte äter skinn?

Så skit i att försöka vara någon som vet.
Citera
2021-06-18, 21:05
Medlem
Citat:
Jag antar att du inte äter skinn?

Så skit i att försöka vara någon som vet.
Va? Anledningen att jag startade tråden var så klart ”för jag inte vet”. Annars hade jag ju inte startat tråden?

Självklart äter jag inte skinn (fjäll). Gör du det? Jag är ingen barbar. Men du får gärna svara på min fråga, vad är det för fel med att fräsa firren med skinnsidan (fjällsidan) nedåt. Som jag uppfattat det så är det så man brukar tillreda laxsidor. När firren är klar så är det bara att peta bort köttet.

Synpunkter på det?
Citera
2021-06-18, 21:53
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Va? Anledningen att jag startade tråden var så klart ”för jag inte vet”. Annars hade jag ju inte startat tråden?

Självklart äter jag inte skinn (fjäll). Gör du det? Jag är ingen barbar. Men du får gärna svara på min fråga, vad är det för fel med att fräsa firren med skinnsidan (fjällsidan) nedåt. Som jag uppfattat det så är det så man brukar tillreda laxsidor. När firren är klar så är det bara att peta bort köttet.

Synpunkter på det?

Du får göra fan vad du vill, det fjällas av om man vill käka skinn. Vilket du inte verkat förstå grejen av, eller lider av något fobi. din jävla mäbä..

Stek firren, hur än du gör så dör du inte!
Citera
2021-06-18, 21:57
Medlem
Citat:
Du får göra fan vad du vill, det fjällas av om man vill käka skinn. Vilket du inte verkat förstå grejen av, eller lider av något fobi. din jävla mäbä..

Stek firren, hur än du gör så dör du inte!
Jag tycker du uttrycker dig lite klumpigt. Tanken med tråden är inte att vi ska förolämpa varandra utan att vi ska lära oss något. Så du kan ju försöka skriva lite vettigt och ge mig ett bra svar i stället för att stigmatisera folk med ”är du dum eller…”

Försök igen.
Citera
2021-06-18, 22:00
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Jag tycker du uttrycker dig lite klumpigt. Tanken med tråden är inte att vi ska förolämpa varandra utan att vi ska lära oss något. Så du kan ju försöka skriva lite vettigt och ge mig ett bra svar i stället för att stigmatisera folk med ”är du dum eller…”

Försök igen.

Corona puss på dig med
Citera
2021-06-18, 22:22
Medlem
Vem0ths avatar
Brukar köpa hel lax för att öva på min filéteknik sedan frysa in delarna till att göra sushi, vilket blir väldigt gott. Att frysa in den mjukar upp köttfibrerna vid upptining vilket gör den trevlig att äta upptinad inom ett dygn.
Citera
2021-06-21, 21:01
Medlem
Jag kan mycket väl äta laxskinn. Kan vara bra tillbehör om man knapersteker eller friterar. Men laxskinnet behöver inte fjällas för det. Är så små obetydliga fjäll. Annat är det med multe. Fjäll som stortånaglar.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in