• 1
  • 2
2021-06-15, 18:33
Medlem
Dr jag handlar finns det just nu vldigt billiga frska laxsidor att kpa. De ligger p omkring 1.3kg styck med skinn p ena sidan. Vad sger ni om att kpa p sig ett par stycken och frysa in. Fisk brukar vl g bra att frysa?
Citera
2021-06-15, 18:40
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanGustafsson
Dr jag handlar finns det just nu vldigt billiga frska laxsidor att kpa. De ligger p omkring 1.3kg styck med skinn p ena sidan. Vad sger ni om att kpa p sig ett par stycken och frysa in. Fisk brukar vl g bra att frysa?

Gr alldeles utmrkt. Nstan att fredra. Pga eventuella parasiter.

Skr upp portionsvis och frys in. Frysa tv gnger blir trist.
Citera
2021-06-15, 18:42
Medlem
Citat:

Gr du s. Fisk hller dock inte superlnge i frysen s kp kanske inte p dig ett ton. Skr i lagom filer med kanske s du slipper tina en hel sida nr du bara vill ha enstaka portioner.
Citera
2021-06-15, 18:43
Medlem
Handla du och frys. Vad r billigt? Ska vara under 99 kr tycker jag.
Citera
2021-06-15, 18:45
Medlem
Allt r ju relativt, men om man frpack fisken ordentligt hller den ltt 6 mn i frysen.
Citera
2021-06-15, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDope
Gr du s. Fisk hller dock inte superlnge i frysen s kp kanske inte p dig ett ton. Skr i lagom filer med kanske s du slipper tina en hel sida nr du bara vill ha enstaka portioner.
Vad menar du med det. Blir det otbart och/eller giftigt efter en viss tid, eller fr den bara en trkigare smak?

Citat:
Ursprungligen postat av griskotlett
Handla du och frys. Vad r billigt? Ska vara under 99 kr tycker jag.
Jupp. Vi pratar omkring 90kr/kg.
Citera
2021-06-15, 19:21
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Vad menar du med det. Blir det otbart och/eller giftigt efter en viss tid, eller fr den bara en trkigare smak?

Jupp. Vi pratar omkring 90kr/kg.
Lax r en fet firre, och max ngra mnader i frysen. Omvnt br en seg lgstek gra ett r i frysen innan man lagar till den.
Citera
2021-06-15, 19:25
Medlem
Strossels avatar
Citat:

Som tidigare sagt Lax r en fet fisk och fettet hrsknar trots att den ligger i frysen, ingen fara att ta den men den smakar inte gott om man sger s max 3 mn.

andra sidan ett par sidor gr t fort
Citera
2021-06-15, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Som tidigare sagt Lax r en fet fisk och fettet hrsknar trots att den ligger i frysen, ingen fara att ta den men den smakar inte gott om man sger s max 3 mn.

andra sidan ett par sidor gr t fort
Ahh ok. Men d s - lite smre smak kan jag ta. Lax r ju frjvla nyttigt och gott.

Precis, sidorna gr t fort, s blir nog att ka och handla en fyra-fem kilo imorrn d. 👍🏻
Citera
2021-06-15, 20:25
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:

Ja, r det redan vaccumpackat eller sladdrigt packat, s kan du vaccumpacka om dom om du har en sn vaccumfrpackare, ca 5-6 mnader max i frysen. Portionspacka helst
Citera
2021-06-15, 21:13
Medlem
Varfr rekommenderar alla att jag ska stycka upp laxen och portionsfrpacka? Det innebr ju att jag mste skra upp originalfrpackningen och utstta kttet fr yttre vld och luft (som jag tnker frortar livslngden). r det inte bttre att lta laxsidorna vara kvar i sin industriella frpackning och bara frysa in dom? Spontant tycker jag det lter bttre n att hlla p att ppna varje frpackning och stycka om och stoppa i enskilda plastpsar

Tnker jag fel?
Citera
2021-06-15, 21:30
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Skiva upp i 1-2 portionsstorlek, lgg bakpapper emellan och ner i en tupperware. Hller ltt upp till sex mnader i frys och enkelt att ta fram och tina upp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in