Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-06-15, 13:19
  #1
Medlem
Som rubriken, varför är Ryssland så dåliga på fotboll? Enormt stort land, en ganska bra liga, inga egentliga stora sporter som konkurrerar förutom hockey. Jag såg deras öppningsmatch (på hemmaplan) mot Belgien och jag har nog aldrig sett ett så blekt hemmalag. Ingen glöd, inget spel, enkla misstag från försvarare och målvakt. Deras spelidé verkade vara att slå en långboll mot en 33-rig Dzuyba. Zhirkov, 38 år gammal, linkade av i första halvleken efter att ha blivit bortgjort gång på gång, han såg ut att vara minst 48 också. Kollar igenom deras trupp och Golovin är väl den enda som är någorlunda bra. Många gånger har man hört att de är på uppgång men de blir nästan sämre bara.

VM 10 Kvalade inte in.
EM 12 ut i gruppspelet bakom Grekland och Tjeckien.
VM 14 ut i gruppspelet bakom Belgien och Algeriet.
EM 16 sist i gruppen bakom England, Wales och Slovakien.
VM 18 på hemmaplan, gnetade sig till slutspel i turneringens enklaste grupp, slog förvisso Spanien efter straffar i åttondelen men sedan ut i kvarten mot ett rätt mediokert Kroatien.
EM 2020 inledde med storförlust hemma mot Belgien och får svårt att gå vidare.
Citera
2021-06-15, 13:19
  #2
Medlem
Yinool0401s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Partlow
Som rubriken, varför är Ryssland så dåliga på fotboll? Enormt stort land, en ganska bra liga, inga egentliga stora sporter som konkurrerar förutom hockey. Jag såg deras öppningsmatch (på hemmaplan) mot Belgien och jag har nog aldrig sett ett så blekt hemmalag. Ingen glöd, inget spel, enkla misstag från försvarare och målvakt. Deras spelidé verkade vara att slå en långboll mot en 33-rig Dzuyba. Zhirkov, 38 år gammal, linkade av i första halvleken efter att ha blivit bortgjort gång på gång, han såg ut att vara minst 48 också. Kollar igenom deras trupp och Golovin är väl den enda som är någorlunda bra. Många gånger har man hört att de är på uppgång men de blir nästan sämre bara.

VM 10 Kvalade inte in.
EM 12 ut i gruppspelet bakom Grekland och Tjeckien.
VM 14 ut i gruppspelet bakom Belgien och Algeriet.
EM 16 sist i gruppen bakom England, Wales och Slovakien.
VM 18 på hemmaplan, gnetade sig till slutspel i turneringens enklaste grupp, slog förvisso Spanien efter straffar i åttondelen men sedan ut i kvarten mot ett rätt mediokert Kroatien.
EM 2020 inledde med storförlust hemma mot Belgien och får svårt att gå vidare.

1988 EM-Final mot Holland.
1986 Grymt lag med Dasajev i mål.
osv osv.... läs på ordentligt.
Citera
2021-06-15, 13:22
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401
1988 EM-Final mot Holland.
1986 Grymt lag med Dasajev i mål.
osv osv.... läs på ordentligt.

Det är 35 år sedan, grabben.
Citera
2021-06-15, 13:22
  #4
Medlem
Captinheros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401
1988 EM-Final mot Holland.
1986 Grymt lag med Dasajev i mål.
osv osv.... läs på ordentligt.

30+ år gamla meriter är inte så mycket att hänga i granen.
Citera
2021-06-15, 13:25
  #5
Medlem
Yinool0401s avatar
Granen är inte mycket att hänga i granen
Citera
2021-06-15, 13:27
  #6
Medlem
Yinool0401s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Partlow
Det är 35 år sedan, grabben.


Sverige gråter fortfarande glädjetårar över 1994,, Haha.. bara 27 år sedan.
Eller vem har inte hört talas om EM-silver hemma på Råsunda 1958!!! LOL

16 lag som var med i VM då.
Citera
2021-06-15, 13:37
  #7
Medlem
För att fotboll inte riktigt passar in i den ryska kulturen. Det är helt enkelt ingen stor sport i Ryssland.
Har väl även en del med storleken på landet att göra, såväl geografiskt samt antal invånare. Fotboll tenderar att vara en stor sport i länder med färre invånare, men en liten sport i länder med många invånare.
Topp 15, länder invånare - 100 milj eller fler: Kina, Indien, USA, Indonesien, Pakistan, Brasilien, Nigeria, Bangladesh, Ryssland, Mexiko, Japan, Etiopien, Fillippinerna, Vietnam.

Bara Brasilien är bra på fotboll. Mexiko är ok. Övriga 13 är "dåliga på fotboll".
Citera
2021-06-15, 13:40
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
För att fotboll inte riktigt passar in i den ryska kulturen. Det är helt enkelt ingen stor sport i Ryssland.
Har väl även en del med storleken på landet att göra, såväl geografiskt samt antal invånare. Fotboll tenderar att vara en stor sport i länder med färre invånare, men en liten sport i länder med många invånare.
Topp 15, länder invånare - 100 milj eller fler: Kina, Indien, USA, Indonesien, Pakistan, Brasilien, Nigeria, Bangladesh, Ryssland, Mexiko, Japan, Etiopien, Fillippinerna, Vietnam.

Bara Brasilien är bra på fotboll. Mexiko är ok. Övriga 13 är "dåliga på fotboll".

USA vann precis mot Mexiko och med tanke på deras talangutveckling får de ses som ett bättre land i nuläget. Nåväl, du kanske har en poäng generellt men inget av dessa länder ligger i Europa och har väl generellt en ganska svag fotbollskultur. Jag tycker inte Ryssland borde ha det. Som sagt, en väldigt bra liga med mycket publikintresse. Så jag köper inte det helt. Dessutom tycker jag Ukraina, till exempel, är rätt bra.
Citera
2021-06-15, 13:43
  #9
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401
1988 EM-Final mot Holland.
1986 Grymt lag med Dasajev i mål.
osv osv.... läs på ordentligt.

De spelade som Sovjetunionen då, nästan dubbla folkmängden och de hade tillgång till spelare från alla delrepubliker, Ukraina bland annat där fotbollen är stor.
Citera
2021-06-15, 14:11
  #10
Medlem
Jag förstår frågan, men att kalla Kroatiens lag 2018 för "mediokert" är skrattretande.
Citera
2021-06-15, 14:32
  #11
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
För att fotboll inte riktigt passar in i den ryska kulturen. Det är helt enkelt ingen stor sport i Ryssland.
Har väl även en del med storleken på landet att göra, såväl geografiskt samt antal invånare. Fotboll tenderar att vara en stor sport i länder med färre invånare, men en liten sport i länder med många invånare.
Topp 15, länder invånare - 100 milj eller fler: Kina, Indien, USA, Indonesien, Pakistan, Brasilien, Nigeria, Bangladesh, Ryssland, Mexiko, Japan, Etiopien, Fillippinerna, Vietnam.

Bara Brasilien är bra på fotboll. Mexiko är ok. Övriga 13 är "dåliga på fotboll".

Fotboll är en väldigt stor sport i Ryssland...
Citera
2021-06-15, 14:35
  #12
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Partlow
USA vann precis mot Mexiko och med tanke på deras talangutveckling får de ses som ett bättre land i nuläget. Nåväl, du kanske har en poäng generellt men inget av dessa länder ligger i Europa och har väl generellt en ganska svag fotbollskultur. Jag tycker inte Ryssland borde ha det. Som sagt, en väldigt bra liga med mycket publikintresse. Så jag köper inte det helt. Dessutom tycker jag Ukraina, till exempel, är rätt bra.
Ukraina var ju faktiskt fotbollens kärna även i gamla Sovjet på dom flesta punkter.

Förövrigt ÄR fotboll stort i Ryssland. Inget snack om det. Största sporten. Och dom har en fin och gammal fotbollskultur. Jag tror det mest beror på att så få ryska spelare flyttar utomlands och få pröva sig på högre nivå eller annan konkurrens. Dom har det för bra hemma. Och nej..det har inget att göra med att det inte finns intresserade klubbar. Men spelarna är kanske lite för dyra sett till kvalité. Nästan lite som det varit med England.
__________________
Senast redigerad av Steff83 2021-06-15 kl. 14:44.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback