2021-06-16, 15:28
Medlem
Nä fyfan... hädan efter blir det en simpel palldragare som hjälper mig på jobbet.
Citera
2021-06-16, 16:55
Frågan man ställer sig också är ju hur länge hade denna otursamma kvinna jobbat på företaget ?
Vem är skyddsombudet på företaget ??? jag har inte fått något svar på den frågan.
Citera
2021-06-16, 17:10
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flippertrollkarl
Magbrytaren behöver inte vara aktiverad om ståplattan är nere.

Trist det här. Ingen ska behöva dö på jobbet i Sverige.

Hur avaktiveras brytaren ? Dom jag kört ( staplare BT/Jungheinrich) har det inte gått att
avaktivera "mag" brytaren.

Om du använder en staplare utan att åka på plattan, du går bredvid, så behöver du inget truckkort
vad jag vet.
Citera
2021-06-16, 18:14
Medlem
Man ska inte prata illa om de döda men att lyckas med att köra ihjäl sig själv med en ledstaplare på ett lager visar att den siste idioten ännu inte är född. Har själv truckkort och har jobbat på lager samt som truckförare i många år och visst kan det hända tillbud. Men det här är helt osannolikt. Någonting döljs av arbetsgivaren eller media.
Citera
2021-06-16, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghooleh
Man ska inte prata illa om de döda men att lyckas med att köra ihjäl sig själv med en ledstaplare på ett lager visar att den siste idioten ännu inte är född. Har själv truckkort och har jobbat på lager samt som truckförare i många år och visst kan det hända tillbud. Men det här är helt osannolikt. Någonting döljs av arbetsgivaren eller media.
Att du refererar till vederbörande som en ”idiot” bevisar att du har låg förståelse för hur olyckor inträffar och hur olika faktorer påverkar händelseförloppet.

Man slutade dra slutsatser om ”mänskligt fel” och ”idioti” för decennier sen inom diverse säkerhetsarbete inom industrin.
Senast redigerad av baltazr 2021-06-16 kl. 21:22.
Citera
2021-06-16, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Hur avaktiveras brytaren ? Dom jag kört ( staplare BT/Jungheinrich) har det inte gått att

Om du använder en staplare utan att åka på plattan, du går bredvid, så behöver du inget truckkort
vad jag vet.
Fel, du behöver visst ha utbildning och utfärdat körtillstånd för truck utan plattform.

Arbetsgivaren ska se till att alla som kör truck har rätt kompetens och utfärda personligt körtillstånd.
Citera
2021-06-17, 09:21
Medlem
Flippertrollkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm

vad jag vet.

Magbrytaren kan avaktiveras av trucktekniker men bara om ståplattan är nedfälld. Är den avaktiverad i gående läge passerar trucken inte den dagliga tillsynen och ska låsas.

Truckkort måste man ha, körtillstånd utfärdas av arbetsgivaren och kan begränsa dig till att enbart köra till exempel ledstaplare trots att du har truckkort för alla A och B-truckar.
Citera
2021-06-17, 09:27
Medlem
Flippertrollkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brimfull
Är det inte så att man viker ned skydden, alltså dem sido vingarna när man plockar ned pallar i en viss höjd?

Har kört truck en sommar för 20år sedan och minns en insidentdå då jag lade ett paket vid styret och den hänge sig. Gasen alltså.

Har tyvärr ingen aning hur saker ser ut i dessa dagar.

Skydden kan man alltid ha uppe.

Ajaj. Paket vid styret är förbjudet av just den anledningen.
Säkerheten generellt är betydligt bättre idag. Tyvärr är det många arbetsgivare som trotsar sina egna säkerhetsrutiner, stressar arbetaren och tvingar fram osäkra arbetssätt.
Detta hemska ska inte kunna hända i Sverige.
Citera
2021-06-17, 15:14
Medlem
Branogbitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Vi får se , Det står att Truck kort A garanterar att föraren har utbildning på trucken. Så om arbetsgivaren lokalt i sitt företag garanterar att föraren kan köra ... så är det väll ok ? för man chansar väll inte med säkerheten i företaget ?

Som skrivits tidigare borde alla anställda få lov att skriva ut allt de vet om företaget och vilka brister som finns .
Vem är skyddsombud på företaget ??
Jag har själv jobbat flera år på lager och körde då truck. Har inget truckkort , däremot fick man gå en kurs på företaget, några timmar då man kollade på videos, fick fylla i lite papper ang rätt och fel osv, sen fick man ”truckkort” som alltså enbart gällde inom det lagrets väggar.
Och nej, detta var inget litet anonymt företag utan ett av Sveriges största.
Citera
2021-06-17, 20:40
Medlem
Då är polisen igång och utreder vad som hänt.

https://sverigesradio.se/artikel/pol...a-borasforetag
Citera
2021-06-17, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flippertrollkarl
Magbrytaren kan avaktiveras av trucktekniker men bara om ståplattan är nedfälld. Är den avaktiverad i gående läge passerar trucken inte den dagliga tillsynen och ska låsas.

Truckkort måste man ha, körtillstånd utfärdas av arbetsgivaren och kan begränsa dig till att enbart köra till exempel ledstaplare trots att du har truckkort för alla A och B-truckar.
Truckkort är inget lagkrav.

Citat:
Måste man ha truckkort (utbildningsintyg) för att få köra truck? Svar: Det finns inget formellt krav på truckkort, men man måste enligt Arbetsmiljöverkets regler ha ”dokumenterade teoretiska och praktiska kunskaper”. Se AFS 2006:5 § 18.
Citera
2021-06-18, 01:46
Medlem
Jag passar på att dokumentera vad det var vad polisen sa i mitt tidigare inlägg.

Polisen.
Förundersökningsledaren Stefan Larsson:

Det vi vet är att det är en kvinna som är van vid sin arbetsuppgift som av okänd anledning backar in ett hyllplan av plåt och hon kläms mellan plåten och trucken och avlider.

Vi utreder förutsättningslöst om det är så att bolaget skulle ha agerat på ett oaktsamt sätt
i annat fall räknas det som olycka.

Kan tillägga att företaget marknadför sig med att hålla säkerheten högt. Man har något som heter
Gemba walk. Då frågar sig många vad är det? Kortfattat är det en rond som företaget går fysiskt på arbetsplatsen för att se till att den ska vara säker samt att man ska kunna åtgärda brister.

Gemba walk. You Tube:
https://www.youtube.com/watch?v=U6YXAQANfHc

Återstår att se hur gemba walken funkat eller om kvinnan hanterat trucken helt kaotiskt.
Senast redigerad av leosurvey 2021-06-18 kl. 01:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in