Citat:
Ursprungligen postat av
Massonite
Vi får se , Det står att Truck kort A garanterar att föraren har utbildning på trucken. Så om arbetsgivaren lokalt i sitt företag garanterar att föraren kan köra ... så är det väll ok ? för man chansar väll inte med säkerheten i företaget ?
Som skrivits tidigare borde alla anställda få lov att skriva ut allt de vet om företaget och vilka brister som finns .
Vem är skyddsombud på företaget ??
Truckkort ger bara grunderna. Det är egentligen alldeles för dålig utbildning för man går inte alls djupt in på att ha med sig tillräckligt konsekvenstänk.
Sen bladdra om brister i media, vad skulle det syfta till när många inte fattar vitsen med regler? Jag var ansvarig för en verksamhet, när arbetarna tog upp arbetsmiljörisker så blev de kallade fegisar av sina kollegor. Jag och skyddsombudet fick kämpa för att ordna säkerhet på arbetsplatsen och att arbetarna skulle följa reglerna. De var ointresserade och lata, truckförare som inte ville sätta på sig bältet vi hade monterat dit. Sen kraschade en kille en truck när han körde där han inte skulle, och utan bälte förstås, så han fick blödande skada.
Kärringar som kom farandes med 12-tons trucken i full fart med öppen dörr, för att de tyckte det var jobbigt att öppna och stänga. Fan vad glad jag var att min chef inte hade koll på delegeringsbreven för jag hade ingen lust att ta någon skit. Inte ens den slipade fackordföranden kunde hitta på ursäkter för sitt folk.
I det här fallet har man absolut använt fel sorts truck om det är en ledstaplare med utfällbar "ståplats" (vette fan vad det kallas), på ett lager med hyllsystem. I hyllsystem måste det vara en staplare med skydd för föraren, sidor rygg och över. Den sortens ledstaplare som verkar ha använts är bara för pallar man drar runt i golvnivå och omgivningen är släta väggar och pallar på golv. Så det kan absolut vara någon ansvarig som kommer åka dit.