2021-06-15, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsawrap
Det största problemet på nästan alla lager och många andra arbetsplatser är att det finns inga anställda längre, utan större delen är inhyrda via ett bemanningsföretag. Vilket gör att det rapporteras ännu mindre tillbud, alltså inte olyckor utan potentiella olyckor. Och många företag som hyr in personal ser genast till att lägga allt ansvar på bemanningsföretagen som rör säkerheten... för att de alltid ska kunna skylla ifrån sig vid en olycka.
Är samma sak på vårt statliga Trafikverket. Så fort det händer en olycka är det "entreprenörens" ansvar...

Vet inte vad för erfarenhet du har av företagsledning och säkerhetsarbete inom industrin, men nej - Det finns inte ett enda bolag som ”skyller” något säkerhetsrelaterat på en utomstående part. För det går helt enkelt inte.
Företag har väldigt långgående lagar att följa för att se till att inte olyckor sker.
Vidare är de anställda skyldiga att följa de av företaget uttalade reglerna, naturligtvis.

Utan att beröra denna händelse är min samlade uppfattning att det väldigt många gånger brister hos arbetaren. Bolag kan ha ett hur gediget säkerhetsarbete som helst, men det hjälper inte om de anställda tar egna beslut.
Vet inte hur många gånger man hört att något är mer ”omständigt” eller ”tar längre tid”, och att man därför valt att göra på ett annat sätt. På initiativ av individen självt alltså. Frångått verksamhetens interna regler. Idioti.
Senast redigerad av M.J.A 2021-06-15 kl. 22:36.
Citera
2021-06-15, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Thhjaaa det är ett motordrivet fordon som kräver truck kort för att köras väll ?
https://www.google.com/url?sa=t&sour...uQUMaURz57RUgo
Det krävs bara lokalt körtillstånd vilket arbetsgivaren utfärdar själv.
Citera
2021-06-15, 22:46
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Nja, det krävs att den utfärdande arbetsgivaren följer de praktiska och teoretiska kunskaper enligt arbetsmiljöverket.
https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-...-foreskrifter/
Citera
2021-06-15, 22:51
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Har den lokale arbetsgivaren följt bestämmelserna enligt arbetsmiljöverkets riktlinjer så är det så som du säger, ja det blir intressant att se om arbetsmiljöverket isåfall har noterat arbetsgivarens tillstånd och när detta gjordes.

Annars handlar det troligtvis om några miljoner i skadestånd till anhöriga.
Citera
2021-06-15, 23:16
Medlem
Kör sådan truck dagligen och ja, man är väl inte förvånad. Det är lätt att tappa balansen.
Gissar på att personen varit inne i ställaget och hämtat en pall, och ska sedan köra iväg. Gasa, svänga 90 grader höger eller vänster. Råkar trucken rycka till lite, eller att det ligger något skräp på golvet man råkar köra över så vinglar man till lite och står inte mitt för styret och då är det lätt att man råkar gasa till lite när man försöker hålla sig kvar på trucken.

Dock borde väl trucken ha stöttor på sidorna just så man inte kan ramla av eller klämmas just på detta sätt.
Citera
2021-06-15, 23:32
Medlem
Citat:
Thhjaaa det är ett motordrivet fordon som kräver truck kort för att köras väll ?
https://www.google.com/url?sa=t&sour...uQUMaURz57RUgo

Nej.
Trucktillstånd är vedertaget att använda inom industrin.
Utfärdas av arbetsgivare.
Citera
2021-06-15, 23:44
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Nej.
Trucktillstånd är vedertaget att använda inom industrin.
Utfärdas av arbetsgivare.

Vi får se , Det står att Truck kort A garanterar att föraren har utbildning på trucken. Så om arbetsgivaren lokalt i sitt företag garanterar att föraren kan köra ... så är det väll ok ? för man chansar väll inte med säkerheten i företaget ?

Som skrivits tidigare borde alla anställda få lov att skriva ut allt de vet om företaget och vilka brister som finns .
Vem är skyddsombud på företaget ??
Senast redigerad av Massonite 2021-06-15 kl. 23:47.
Citera
2021-06-16, 01:00
Medlem
Citat:
Vi får se , Det står att Truck kort A garanterar att föraren har utbildning på trucken. Så om arbetsgivaren lokalt i sitt företag garanterar att föraren kan köra ... så är det väll ok ? för man chansar väll inte med säkerheten i företaget ?

Som skrivits tidigare borde alla anställda få lov att skriva ut allt de vet om företaget och vilka brister som finns .
Vem är skyddsombud på företaget ??

Truckkort ger bara grunderna. Det är egentligen alldeles för dålig utbildning för man går inte alls djupt in på att ha med sig tillräckligt konsekvenstänk.

Sen bladdra om brister i media, vad skulle det syfta till när många inte fattar vitsen med regler? Jag var ansvarig för en verksamhet, när arbetarna tog upp arbetsmiljörisker så blev de kallade fegisar av sina kollegor. Jag och skyddsombudet fick kämpa för att ordna säkerhet på arbetsplatsen och att arbetarna skulle följa reglerna. De var ointresserade och lata, truckförare som inte ville sätta på sig bältet vi hade monterat dit. Sen kraschade en kille en truck när han körde där han inte skulle, och utan bälte förstås, så han fick blödande skada.

Kärringar som kom farandes med 12-tons trucken i full fart med öppen dörr, för att de tyckte det var jobbigt att öppna och stänga. Fan vad glad jag var att min chef inte hade koll på delegeringsbreven för jag hade ingen lust att ta någon skit. Inte ens den slipade fackordföranden kunde hitta på ursäkter för sitt folk.

I det här fallet har man absolut använt fel sorts truck om det är en ledstaplare med utfällbar "ståplats" (vette fan vad det kallas), på ett lager med hyllsystem. I hyllsystem måste det vara en staplare med skydd för föraren, sidor rygg och över. Den sortens ledstaplare som verkar ha använts är bara för pallar man drar runt i golvnivå och omgivningen är släta väggar och pallar på golv. Så det kan absolut vara någon ansvarig som kommer åka dit.
Citera
2021-06-16, 03:54
Medlem
Flippertrollkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartblod
Men då borde ju nödstoppet tryckts in så att hon åker framåt

Magbrytaren behöver inte vara aktiverad om ståplattan är nere.

Trist det här. Ingen ska behöva dö på jobbet i Sverige.
Citera
2021-06-16, 05:48
Medlem
Säkraste sättet att ha ihjäl en arbetskamrat och förmodligen gå fri, det är att ha ihjäl denna med truck. Kolla statistiken för truckolyckor och utredning.
Citera
2021-06-16, 08:47
Medlem
Man är onekligen lite nyfiken på hur det har gått till. Jag har kört dessa typer av truckar i 25 år. Enda som hänt mig är att jag råkat svänga för tvärt och åkt i golvet samt råkat köra på folk. Men visst, om det är en ledstaplare utan platta att stå/åka på så är det väl fullt möjligt att klämma ihjäl sig själv bakåt.
Citera
2021-06-16, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flippertrollkarl
Magbrytaren behöver inte vara aktiverad om ståplattan är nere.

Trist det här. Ingen ska behöva dö på jobbet i Sverige.

Är det inte så att man viker ned skydden, alltså dem sido vingarna när man plockar ned pallar i en viss höjd?

Har kört truck en sommar för 20år sedan och minns en insidentdå då jag lade ett paket vid styret och den hänge sig. Gasen alltså.

Har tyvärr ingen aning hur saker ser ut i dessa dagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in