2021-06-15, 16:40
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Ja, det var länge sedan jag körde sådan palltruck men om man backar in i ett tomt golvutrymme där det finns en hylla i rygghöjd så kommer man att tryckas framåt över reglaget. Men åker trucken verkligen framåt då, eller kan det bli så att trucken stannar med kroppen fastkilad mellan reglaget och hyllan?

Citat:
Ursprungligen postat av wag1fromDerInit
Har hört om ganska allvarliga fotskador med ledstaplare men aldrig något sånt här. Alla olika ledstaplare jag har kört har haft en nödstopp-knapp i form av en stor platta på reglaget/styret. Om man trycks det minsta lilla mot den så stannar trucken. Hon måste ha kört i ganska bra fart och pressats ihop innan trucken hunnit stanna ordentligt. Vissa ledstaplare går förvånansvärt fort.

Tack för förtydligandet om vad truckmodellen heter. Det var typen sån som den längts till vänster som jag körde:

https://www.jungheinrich.se/produkte...ck/ledstaplare
Citera
2021-06-15, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Tråkigt. Brist i säkerhetsrutiner? Lagerarbete är farligt, tunga laster, ibland dålig sikt, ouppmärksamhet osv.
Det är sällan brister i säkerhetsrutiner numera - de sedan länge så övernitiska att det inte går att råka ut för något om man följer dem. Det handlar oftare om att folk saknar självbevarelsedrift. Det är som i trafiken - folk bara går rakt ut framför lastbilar, för de ska inte köra på mig. Någon har väl sprungit och stirrat ner i mobilen, på ett lager där det kör en massa truckar. Man gör helt enkelt inte så - och det står i säkerhetsrutinerna att man inte ska göra så. Men ingen orkar följa dem heller - för att de ofta är allt för nitiska och gör alla uppgifter extremt omständliga och drar ut på alla jobb.
Folk har fan sina hundra lösa på industriområden med truckar och andra maskiner - folk är generellt mycket mer korkade än man tror.
Citera
2021-06-15, 18:13
Ledstaplare kan vara rent förjävliga att köra om man är ovan. Vissa modeller bromsar in ganska kraftigt bara du släpper på gasen som oftast styrs med tummarna. Andra modeller behöver man gasa i motsatt riktning för att bromsa snabbt. Vissa glider flera meter även om du gasar i motsatt riktning och enda sättet att tvärtnita en sådan är att böja upp hela handtaget så "nödbromsen" slår till.

Vissa billiga skittruckar som är gamla har absolut inga fartspärrar och liknande. Kan säkert gå i 10-12km/h vilket är jävligt fort i små trånga utrymmen på lager och ha rycking accelerering där man kan slungas iväg flera meter om man inte är vaksam. Bättre modeller stryper automatiskt farten om du svänger krafigt.

1.5 ton ledstaplare + 1ton pall på gafflarna, hög fart och otur så kan allt hända.

Ett milt exempel där snubben verkar klanta till sig lite men kunde lika gärna blivit fastklämd om han kört på en robust stålbalk eller liknande. https://www.youtube.com/watch?v=9SyV...annel=JamesE76
Senast redigerad av gemenemannen 2021-06-15 kl. 18:23.
Citera
2021-06-15, 18:25
Medlem
svartblods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det är sällan brister i säkerhetsrutiner numera - de sedan länge så övernitiska att det inte går att råka ut för något om man följer dem. Det handlar oftare om att folk saknar självbevarelsedrift. Det är som i trafiken - folk bara går rakt ut framför lastbilar, för de ska inte köra på mig. Någon har väl sprungit och stirrat ner i mobilen, på ett lager där det kör en massa truckar. Man gör helt enkelt inte så - och det står i säkerhetsrutinerna att man inte ska göra så. Men ingen orkar följa dem heller - för att de ofta är allt för nitiska och gör alla uppgifter extremt omständliga och drar ut på alla jobb.
Folk har fan sina hundra lösa på industriområden med truckar och andra maskiner - folk är generellt mycket mer korkade än man tror.

Vet jag inte på vilket lager du jobbat på som gör såna drastiska ändringar så du inte hinner med ditt jobb. Men jag håller med om att folk är både korkade och lata. Man ska göra dagliga besiktningar så att man direkt upptäcker fel. Gör man inte det, som tyvärr är väldigt vanligt, så kan det sluta så här tyvärr. I detta fall måste det varit fel på trucken för att hon skla kunna klämma ihjäl sig på det sätt som beskrivs.
Citera
2021-06-15, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartblod
Vet jag inte på vilket lager du jobbat på som gör såna drastiska ändringar så du inte hinner med ditt jobb. Men jag håller med om att folk är både korkade och lata. Man ska göra dagliga besiktningar så att man direkt upptäcker fel. Gör man inte det, som tyvärr är väldigt vanligt, så kan det sluta så här tyvärr. I detta fall måste det varit fel på trucken för att hon skla kunna klämma ihjäl sig på det sätt som beskrivs.
Det är rätt normalt att man har säkerhetsrutiner som gör många jobb nästintill omöjliga.
Vanligen beror det på att personerna som hittar på dem sitter bakom ett skrivbord och aldrig sett hur jobbet de ska styra går till.

lite beroende på hur van/ovan man är både generellt som truckförare och med själva modellen så är det inte så svårt att fippla till det. De går förvånansvärt fort och att tro att man ska köra framåt, men råkar köra bakåt kan säkert leda till att man brakar in i något.
Senast redigerad av martinator 2021-06-15 kl. 18:34.
Citera
2021-06-15, 18:41
Medlem
svartblods avatar
Citat:
Det är rätt normalt att man har säkerhetsrutiner som gör många jobb nästintill omöjliga.
Vanligen beror det på att personerna som hittar på dem sitter bakom ett skrivbord och aldrig sett hur jobbet de ska styra går till.

Då jobbar man fel inom företaget.
Citera
2021-06-15, 18:42
Medlem
svartblods avatar
Citat:
lite beroende på hur van/ovan man är både generellt som truckförare och med själva modellen så är det inte så svårt att fippla till det. De går förvånansvärt fort och att tro att man ska köra framåt, men råkar köra bakåt kan säkert leda till att man brakar in i något.

Men då borde ju nödstoppet tryckts in så att hon åker framåt
Citera
2021-06-15, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gemenemannen
Ett milt exempel där snubben verkar klanta till sig lite men kunde lika gärna blivit fastklämd om han kört på en robust stålbalk eller liknande. https://www.youtube.com/watch?v=9SyV...annel=JamesE76

Nu har jag sett detta klippet ovan 3 gånger, men jag fattar inte va fan de sysslar med.

Det ser ut som värsta samhallsverksamheten, negern som bara lallar runt och hon kärringen som inte verkar bry sig om något?! Är det filmat hos Amazon eller vad är det frågan om

Förstår att chefen fått upp en kamera för att hålla koll på arbetsmyrorna lol 🤣

Ursäkta offtopic ovan.

Tankarna går till den avlidne och familj.
Citera
2021-06-15, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Ja, det var länge sedan jag körde sådan palltruck men om man backar in i ett tomt golvutrymme där det finns en hylla i rygghöjd så kommer man att tryckas framåt över reglaget. Men åker trucken verkligen framåt då, eller kan det bli så att trucken stannar med kroppen fastkilad mellan reglaget och hyllan?
Om det är en modern truck så måste de vara utrustade med en knapp på själva ”reglagehuvudet” som stoppar trucken och kör den framåt nån halvmeter. Gäller alltså ledstaplare och typ låglyftare.

Vet inte hur äldre truckar fungerar och när dessa krav kom. Men skulle du backa i full fart mot ett stativ så skulle jag gissa att det blir stora krafter ändå…
Citera
2021-06-15, 21:32
Har läst tråden med bekymmer, och frågar mig hade kvinnan truck kort ?
Citera
2021-06-15, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Har läst tråden med bekymmer, och frågar mig hade kvinnan truck kort ?

Hur ska någon i tråden kunna veta det?

Dessutom är det inget krav på det förutsatt att trucken framförs inom företagets lokaler.

Dessutom är det i detta fall fråga om en ledstaplare.
Citera
2021-06-15, 22:31
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Hur ska någon i tråden kunna veta det?

Dessutom är det inget krav på det förutsatt att trucken framförs inom företagets lokaler.

Dessutom är det i detta fall fråga om en ledstaplare.
Thhjaaa det är ett motordrivet fordon som kräver truck kort för att köras väll ?
https://www.google.com/url?sa=t&sour...uQUMaURz57RUgo
Senast redigerad av Massonite 2021-06-15 kl. 22:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in