Citat:
Ursprungligen postat av
Damdanne
Det håller jag het med om. Deckare har ju vissa saker som måste uppfyllas, kanske inte alla punkter i alla deckare men någon slags likhet har ju deckare.
Relationsdrama kan ju se så olika ut att där är det naturligtvis mer fritt. De kan ju berättas på många fler olika sätt.
Hur gör du med att beskriva platser? Som ett rum eller ett land.
Man kan ju också föreställa sig att det blir ganska utdraget, svamligt och svårt att få ordning på i efterhand om man sitter och skriver på en deckare utan att själv veta något om mördare eller motiv. Fast egentligen, varför inte, tänker jag nu bara för att jag tänkte tanken! Men jag vet inte, jag har aldrig provat att skriva spänning och tvivlar på att jag skulle lyckas med det.
I största allmänhet försöker jag gestalta en stämning när jag beskriver platser, snarare än förklara hur det ser ut. Hur det luktar och vad för sorts liv som pågår där. Ett rum försöker jag beskriva genom karaktärernas rörelser i det, eller hur de reflekterar första gången de kommer in, snarare än ingående beskrivningar av vad som finns där och på vilken sida av rummet. Är det trångt kanske karaktärerna måste tränga sig mellan bordet och sängen för att ta sig fram, är det stökigt kan de flytta en hög smutstvätt från en stol, känna lukter av damm och gammal mat och liknande. En karaktär som knappt vågar röra något av rädsla för att det kan bli fläckar signalerar att hemmet är pedantiskt städat och prydligt, letar någon efter handtag på de släta köksluckorna förstår man att det är nybyggt och modernt (och att karaktären är ovan vid den typen av miljöer). Och så vidare. Sedan är det klart att en hel del rena synintryck också kommer med, men jag brukar fokusera på sådant som säger något om platsen och karaktärerna som är där. Gator och områden brukar jag också försöka gestalta genom livet som pågår. Hörs det musik från en massa barer? Finns det högljudda fyllon, tonårsgäng med mopeder, grupper av turister, skäggiga snubbar på uteserveringar? Känner sig karaktären otrygg och varför? Målet är att även en läsare som inte direkt vet hur det är på en specifik gata ska få en känsla av det. Rabbla gatnamn är jag inte mycket för. Sedan fastnar jag ofta för små, udda detaljer och använder dem, speciellt om jag skildrar en plats som inte är helt självklar för majoriteten av läsarna. Förklara hur en karaktär tar sig från A till B kan man lika göra genom att titta på en karta.