2021-06-12, 20:47
Medlem
Eftersom det regelbundet dyker upp trådar om att bli utgiven och att leva och försörja sig som författare tänkte jag göra en frågetråd. De gånger jag har delat med mig av erfarenheter i andra trådar har det verkat uppskattat.

Jag är etablerad, men kanske mer känd bland kritiker än läsare. Skriver skönlitteratur, inte inom någon specifik genre utan helt enkelt romaner. Fråga vad ni vill, jag kommer vara restriktiv med identifierbara detaljer om mig och mina verk men svarar så generöst jag kan så ofta jag har tid och ork!
Citera
2021-06-12, 21:30
Medlem
Gick du någon utbildning eller började du bara skriva?

Har dina böcker översatts och i så fall till vilka språk? Hade du inflytande på val av översättare?

Om du är mer känd bland kritiker än läsare... hur lyckas du överleva?
Citera
2021-06-12, 21:57
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marginalklotter
Eftersom det regelbundet dyker upp trådar om att bli utgiven och att leva och försörja sig som författare tänkte jag göra en frågetråd. De gånger jag har delat med mig av erfarenheter i andra trådar har det verkat uppskattat.

Jag är etablerad, men kanske mer känd bland kritiker än läsare. Skriver skönlitteratur, inte inom någon specifik genre utan helt enkelt romaner. Fråga vad ni vill, jag kommer vara restriktiv med identifierbara detaljer om mig och mina verk men svarar så generöst jag kan så ofta jag har tid och ork!

Intressant!

Hur lång tid tar det i genomsnitt för dig att skriva en bok?

Hur får du betalt? Någon tia per såld bok eller något sådant?

Hör läsare av sig till dig ibland? Vad säger de då?

Hur kom du fram till att du ville bli författare och är du nöjd med ditt yrkesval?

Är det inte ett väldigt ensamt jobb?
Citera
2021-06-12, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohorsamhet
Gick du någon utbildning eller började du bara skriva?

Har dina böcker översatts och i så fall till vilka språk? Hade du inflytande på val av översättare?

Om du är mer känd bland kritiker än läsare... hur lyckas du överleva?

Jag är självlärd och började skriva som barn. Det tog lång tid innan jag faktiskt blev bra, men det är läsning och övning bakom.

Jag är inte översatt, dessvärre. Utifrån det lilla jag har hört har man sällan inflytande alls, varken när det gäller översättare eller annat (till exempel kan det finnas stora skillnader mellan länder när det gäller vilka omslag man vill ha), men jag är inte direkt insatt tyvärr. Men om man ska bli översatt väger försäljningssiffror och publikintresse tyngre än recensioner och priser (undantaget Augustpristagare).

Överlever gör jag genom vanliga kneg i kombination med stipendier! Inget jag blir rik på, men det går ihop för det mesta.
Citera
2021-06-12, 22:44
Medlem
orrtupps avatar
Citat:

Har du sett en hare någon gång? Har du i så fall funderat på att skriva en bok om upplevelsen?

Det kanske skulle bli ditt genombrott hos allmänheten.
Citera
2021-06-12, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Intressant!

Hur lång tid tar det i genomsnitt för dig att skriva en bok?

Hur får du betalt? Någon tia per såld bok eller något sådant?

Hör läsare av sig till dig ibland? Vad säger de då?

Hur kom du fram till att du ville bli författare och är du nöjd med ditt yrkesval?

Är det inte ett väldigt ensamt jobb?

Tiden varierar. Oftast skriver jag snabbt, ett par månader för en bok, men ibland har det tagit några år sammanlagt med research, dåliga perioder och omarbetningar. Det beror helt på ambitionsnivån. Mycket att ta reda på = 1-2 år. Luststyrt och förlagt i en tid och på en plats som jag har koll på = 2-4 månader.

Man får garantihonorar, som numera av någon anledning brukar kallas förskott, när man levererar manus. Man brukar säga att det är vid leverans av färdigt manus och så står det ofta i kontrakten, men för min del har det alltid varit så att jag kunnat fakturera förlaget när avtal är skrivet. Förskottet dras av från min del av försäljningen sedan, och det räknas ut årsvis. I höst kommer jag alltså att få min andel av det som såldes 2020 och så vidare. För en inbunden bok är det 12-13 spänn per exemplar har jag för mig. E-bok minns jag inte men jag tror det är ett par kronor, pocket 1-2 kronor (inget vidare i sig, men grejen med pocket är ju att sälja fler exemplar för att krama ur lite extra, så om pocketutgåvan går bra så kan det ändå bli några tusen i volymförsäljning). Olika beroende på format alltså.

Det har hänt enstaka gånger att läsare hört av sig privat, alltså inte kommit fram efter biblioteksframträdanden och liknande, men det händer inte så ofta. Några frågar om jag har exemplar av mina tidigare böcker som är slut i handeln, andra har skrivit brev för att berätta om sin läsupplevelse och sina egna historier i ämnet - ovanligt men väldigt fint när det händer! En gång fick jag brev med frankerat svarskuvert och ett par blanka pappersark från en autografsamlare (underbart att de existerar), en annan gång var det en läkare som skrev brev för att uppmana mig att kolla upp ett födelsemärke som hon sett i ett tv-inslag. Så det händer men innehållet varierar väldigt. Jag har däremot inte fått rena beundrarbrev eller, som vissa sexigare kollegor har fått skickat till sig, porrnoveller med mig själv och avsändaren i huvudrollerna.

Jag har nog velat bli författare sedan jag var några år gammal (ville göra böcker väldigt tidigt, men jag var kanske fem år eller så när jag fattade mer av hur böckerna faktiskt blev till och vad en författare var för någonting). Det har hängt med hela livet, men aldrig uteslutit andra yrkesdrömmar utan varit mer av en självklarhet ihop med det andra. Någon föreställning om att vara kändis eller ha det som enda jobb kan jag inte minnas att jag någonsin haft. Så absolut, jag är nöjd, stolt och lycklig över att ha kommit hit! Men jag behöver fortfarande jobba, så det händer att jag önskar att jag hade fokuserat lite mer och betydligt tidigare på att skaffa ett "riktigt" yrke. Yrkesutbildning eller en lite stadigare arbetslivserfarenhet. Nu brukar jag ju kunna ro hem jobb ändå och har inga stora krav där, men det är kanske lite sent att göra karriär vilket hade känts tryggt.

Ensamt blir det, men det är inga långa perioder jag skrivit på heltid så jag har för det mesta träffat kollegor om dagarna som vem som helst. Däremot blir det lätt mycket stillasittande, speciellt när jag kommer in i ett inspirerat läge då det kan bli timmar i sträck och jag inte riktigt tänker tanken att jag ska lägga av för att gå till gymmet, så det är inte så hälsosamt och det har hänt att jag har fått lägga ganska mycket energi på att rädda ryggen efter att ha skrivit klart en bok...
Citera
2021-06-12, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Har du sett en hare någon gång? Har du i så fall funderat på att skriva en bok om upplevelsen?

Det kanske skulle bli ditt genombrott hos allmänheten.

Haha, jag undrade faktiskt om den här frågan skulle komma (bläddrade i bibliotekariens frågetråd tidigare idag). Jag ser harar dagligen. Ska överväga saken.
Citera
2021-06-12, 23:07
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Tiden varierar. Oftast skriver jag snabbt, ett par månader för en bok, men ibland har det tagit några år sammanlagt med research, dåliga perioder och omarbetningar. Det beror helt på ambitionsnivån. Mycket att ta reda på = 1-2 år. Luststyrt och förlagt i en tid och på en plats som jag har koll på = 2-4 månader.

Man får garantihonorar, som numera av någon anledning brukar kallas förskott, när man levererar manus. Man brukar säga att det är vid leverans av färdigt manus och så står det ofta i kontrakten, men för min del har det alltid varit så att jag kunnat fakturera förlaget när avtal är skrivet. Förskottet dras av från min del av försäljningen sedan, och det räknas ut årsvis. I höst kommer jag alltså att få min andel av det som såldes 2020 och så vidare. För en inbunden bok är det 12-13 spänn per exemplar har jag för mig. E-bok minns jag inte men jag tror det är ett par kronor, pocket 1-2 kronor (inget vidare i sig, men grejen med pocket är ju att sälja fler exemplar för att krama ur lite extra, så om pocketutgåvan går bra så kan det ändå bli några tusen i volymförsäljning). Olika beroende på format alltså.

Det har hänt enstaka gånger att läsare hört av sig privat, alltså inte kommit fram efter biblioteksframträdanden och liknande, men det händer inte så ofta. Några frågar om jag har exemplar av mina tidigare böcker som är slut i handeln, andra har skrivit brev för att berätta om sin läsupplevelse och sina egna historier i ämnet - ovanligt men väldigt fint när det händer! En gång fick jag brev med frankerat svarskuvert och ett par blanka pappersark från en autografsamlare (underbart att de existerar), en annan gång var det en läkare som skrev brev för att uppmana mig att kolla upp ett födelsemärke som hon sett i ett tv-inslag. Så det händer men innehållet varierar väldigt. Jag har däremot inte fått rena beundrarbrev eller, som vissa sexigare kollegor har fått skickat till sig, porrnoveller med mig själv och avsändaren i huvudrollerna.

Jag har nog velat bli författare sedan jag var några år gammal (ville göra böcker väldigt tidigt, men jag var kanske fem år eller så när jag fattade mer av hur böckerna faktiskt blev till och vad en författare var för någonting). Det har hängt med hela livet, men aldrig uteslutit andra yrkesdrömmar utan varit mer av en självklarhet ihop med det andra. Någon föreställning om att vara kändis eller ha det som enda jobb kan jag inte minnas att jag någonsin haft. Så absolut, jag är nöjd, stolt och lycklig över att ha kommit hit! Men jag behöver fortfarande jobba, så det händer att jag önskar att jag hade fokuserat lite mer och betydligt tidigare på att skaffa ett "riktigt" yrke. Yrkesutbildning eller en lite stadigare arbetslivserfarenhet. Nu brukar jag ju kunna ro hem jobb ändå och har inga stora krav där, men det är kanske lite sent att göra karriär vilket hade känts tryggt.

Ensamt blir det, men det är inga långa perioder jag skrivit på heltid så jag har för det mesta träffat kollegor om dagarna som vem som helst. Däremot blir det lätt mycket stillasittande, speciellt när jag kommer in i ett inspirerat läge då det kan bli timmar i sträck och jag inte riktigt tänker tanken att jag ska lägga av för att gå till gymmet, så det är inte så hälsosamt och det har hänt att jag har fått lägga ganska mycket energi på att rädda ryggen efter att ha skrivit klart en bok...

Tack för svar!

Intressant, tack för att du delar med dig och lycka till med skrivandet!
Citera
2021-06-12, 23:09
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Haha, jag undrade faktiskt om den här frågan skulle komma (bläddrade i bibliotekariens frågetråd tidigare idag). Jag ser harar dagligen. Ska överväga saken.
Jag köper den boken direkt!
Citera
2021-06-13, 00:31
Medlem
Citat:

Hur gick det till när du fick din första bok publicerad? Gav det sedan självklar väg för senare böcker?

Hur mycket brukar redaktörerna vilja att du ändrar/föreslå ändringar? Hur brukar du tänka kring det?

Hur har du förhållit dig till att välja förlag?

Hur stänger du av omvärlden i de där inspirerade skrivperioderna, så att du får ut din maximala kreativitet då?

Kommer säkert med fler frågor, tycker att du gjorde helt rätt som valde bort karriären - den gör inget annat än att stjäla ens tid och mala ned den till ett rökbart pulver för männen i grått.
Citera
2021-06-13, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torrfitta
Hur gick det till när du fick din första bok publicerad? Gav det sedan självklar väg för senare böcker?

Hur mycket brukar redaktörerna vilja att du ändrar/föreslå ändringar? Hur brukar du tänka kring det?

Hur har du förhållit dig till att välja förlag?

Hur stänger du av omvärlden i de där inspirerade skrivperioderna, så att du får ut din maximala kreativitet då?

Kommer säkert med fler frågor, tycker att du gjorde helt rätt som valde bort karriären - den gör inget annat än att stjäla ens tid och mala ned den till ett rökbart pulver för männen i grått.

Det började med att jag hade fått ett kortare lektörsutlåtande för ett tidigare manus, skulle jag väl säga. I alla fall för min del, det som kom att bli min första utgivna bok skickade jag inte ens till det förlaget, men jag visste att jag var på rätt väg och att det var värt att fortsätta skicka manus. Det som hände var helt enkelt att jag fick till en fullträff. Stilmässigt snyggt och originellt, speciellt ämne och så vidare. Skickade till fyra stora förlag och ett litet, det sistnämnda helt enkelt därför att deras inriktning matchade med det jag hade skrivit om. Ett av de stora och det lilla var intresserade och jag träffade båda under en och samma dag. Det blev faktiskt det lilla, mest för att jag gillade deras syn på litteratur och annat. Den gången gick det bra, kritikersuccé följde och det sålde ganska bra (upplagan var liten så det blev inga jätteinkomster, men den tog slut liksom pocketutgåvan, också den i liten upplaga). Sedan gick det ganska snabbt att få in ett tidigare manus, som inte hade stuckit ut tillräckligt för att bli antagen som debutant.

Varken i debuten eller min senaste behövde jag göra några direkta ändringar utan de blev bra direkt och det var mest vanlig redigering och korr. I andra boken jobbade jag med en frilansande redaktör, som hade helt andra tankar än förläggaren om vad som behövdes. Den gången kompromissade jag, ändrade det som hade med språk och litterär kvalitet att göra men behöll en del. Det visade sig vara bra, för en av de saker redaktören insisterade på att jag skulle stryka visade sig vara den scen som fick förläggaren att bestämma sig för att ge ut romanen... En av romanerna fick jag däremot i princip skriva om till hälften. Jag var inte övertygad först, bearbetade kraftigt och fick en ryggdunk för det av förläggaren (nytt förlag den gången, återkommer till det) men de stod på sig när det gällde slutet och ett spår jag först försökte undvika att ta bort. Det var ett jävla slit och kändes skumt, men i slutändan var det värt det. Och sammantaget har jag varit rätt bortskämd på den här fronten och har dragit slutsatsen att de inte ber mig att göra om i onödan, så tycker förlaget att det är nödvändigt så är det nog det. Jag brukar tänka så att jag är skaparen av verket, men förlaget är de som är experter på utgivning, försäljning och det praktiska arbetet. Vi ska jobba ihop. Hade de velat att jag skulle skriva en helt annan bok så kanske jag hade avvaktat, kanske låtit projektet vila eller kolla med andra förlag, men så har det inte riktigt känts.

När jag valde förlag att skicka till tog jag det i buntar. Först de stora, sedan medelstora men väletablerade, sist de mindre men intressanta. Valet när jag väl blev antagen var kanske inte det mest strategiska, men jag är nog ändå nöjd. Jag gick som sagt på magkänsla och deras tidigare utgivning och deras inställning (hos det stora jag träffade samma dag verkade de lite pessimistiska kring den tryckta bokens framtid och de ville göra ändringar i manuset för att öka underhållningsvärdet vilket inte kändes rätt), men i längden höll det inte. Små förlag har helt enkelt inte samma resurser till marknadsföring eller större upplagor, och de hade inte alltid tid att läsa och ge respons. Större förlag har större ekonomiska muskler och maskineriet går mer stabilt än när det är några få anställda som ska göra allt. Efter andra boken tyckte jag helt enkelt att det verkade bäst att byta, och det var inga som helst problem faktiskt. Så på det sättet gav den där lyckade debuten en självklar väg framåt. Jag gick till det stora som jag hade tackat nej till första gången och även där är jag väldigt nöjd och det är en märkbar skillnad på stora och små förlag. Mitt första förlag har jag dock fortsatt stor respekt för och jag ångrar som sagt inte att jag valde som jag gjorde. När jag skulle byta var det för övrigt ännu ett förlag som ville läsa det jag hade, och de ville också ha det. Där var det dock ett ganska självklart val, det var verkligen inte rätt förlag för mig och det hade blivit en helt annan bok (tror de läste den som en thriller och jag hade inte passat in i deras utgivningsprofil fortsättningsvis, även om jag hade varit med på att ge ut den som en sådan). Sammanfattningsvis är det jävligt svårt att komma in alls, men när det är gjort verkar det som att man inte checkar ut i första taget!

Det fina med de kreativa perioderna är att jag inte behöver göra någonting. Jag skriver ändå, vare sig jag har tid eller inte. Då är det svårare med perioderna däremellan då det inte blir någonting alls, oavsett disciplinförsök. Men det brukar i slutändan gå på ett ut, sett till hur mycket jag totalt sett får gjort utslaget över en tidsperiod.

Och tack för uppmuntran. Jag håller med egentligen. Drabbas av försörjningsnoja mellan varven men än så länge lever jag och har tak över huvudet.
Senast redigerad av Marginalklotter 2021-06-13 kl. 01:55.
Citera
2021-06-13, 09:21
Medlem
Det här med att skriva dialog, vilket sätt föredrar du och vilka andra finns det. Tänkte som exempel. Bra tråd!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in