Citat:
Ursprungligen postat av
ModPodge
Jag hakar på lite här, det finns väl direkt och indirekt dialog också och kanske nåt mer?
Ja, bra tråd! Tack för din bjussighet med att dela med dig av detta.
Hur kommer det sig att du inte gått någon förfatrarskola? Det verkar så vanligt nuförtiden med skrivkurs. Var det ett medvetet val och varför i så fall?
Har du en litterär agent (tror jag det heter)? Vad är de till för?
Hur säljs dina böcker om du inte är så känd?
Tack! Kul att kunna stilla lite nyfikenhet och kanske hjälpa författaraspiranter!
Återkommer till dialogfrågorna, jag vet hur jag resonerar men får kanske kolla lite mer hur jag faktiskt gör.
När det gäller författarskola var det nog inget speciellt aktivt val, mer en fråga om att det inte var stort på samma sätt när jag var ung vuxen. Jag hade helt andra utbildningsplaner, kände mig redan trygg med att jag kunde skriva och som sagt tror jag inte att det var lika vanligt på samma sätt. Idag är det en helt annan sak med debutanter från Biskops-Arnö och universitetskurser i kreativt skrivande, för tjugo år sedan vet jag faktiskt inte om jag ens hade koll på vad det var. Senare tror jag att jag hade en uppfattning om likriktning på skrivarutbildningarna, men den uppfattningen har jag inte längre. Faktum är att jag ibland överväger att gå någon utbildning nu, inte för att jag behöver det för att kunna skriva en roman alls eller för att bli publicerad, utan mer för att slipa min hantverksskicklighet och skaffa konkreta kunskaper - nu fick jag till exempel googla "indirekt dialog".

Men jag vet inte, efter en handfull rosade romaner, några fina utmärkelser och med ett stort förlag som vill ha allt jag gör undrar jag om det är värt tiden och energin. Ibland verkar det också som att det, just eftersom det har blivit så självklart med skrivarutbildningar, betraktas som lite av en imponerande kuriositet att vara autodidakt så det är kanske inte så dumt det heller.
Jag hade en agent, men agenturen finns inte kvar längre och agenten har en helt annan inriktning på sitt nya jobb. Ett tag kollade jag efter andra, men har inte riktigt ansträngt mig för att hitta en ny och enligt min förläggare är det inte så viktigt som vissa påstår. Så jag avvaktar och håller fast vid rättigheterna till mina verk själv tills det eventuellt verkar värt det igen. Agenternas värld är lite av ett mysterium, men deras uppgift är främst att sälja in böckerna till utländska förlag och att sälja filmrättigheter till produktionsbolag. De har stora nätverk och kontakt med utländska agenter och scouter, som de tipsar och förser med provöversättningar och presentationer. Själv såg jag inte så mycket av det, de gjorde säkert mer än jag märkte av men jag fick en känsla av att de prioriterade den författare i sitt stall som drog hem de finaste priserna under den perioden. Dessutom blev det inga mässor i Frankfurt och London tack vare ni-vet-vad, så deras kanske viktigaste marknadsplats uteblev.
Böckerna säljer helt okej, förlagen säljer ju in dem oavsett och de finns i bokhandeln. Däremot brukar de inte skyltas på bord och liknande hos de stora bokhandlarna utan står i den vanliga romanhyllan. Små fristående bokhandlare har dock tipsat och marknadsfört dem i betydligt större utsträckning! Jag har nog läsare, fler än jag vet om, men det är inga sådana snackisar som varenda bokälskare pratar om och har läst, eller som avbildas på picknickfiltar över hela Instagram. Men ibland får man faktiskt hintar om att fler än jag inbillar mig känner till verken. Däremot har jag aldrig blivit igenkänd ute, men det kan nog mest bero på att jag inte har ett sådant utseende som man minns om man bara har sett en bild av mig i tidningen.