• 1
  • 2
2021-06-12, 19:09
Medlem
Hej jag har varit diagnostiserad med ADD sedan ngra r tillbaka. Jag har testat olika preparat och endast tyckt att "Elvanse" har fungerat. Nu r det s att jag endast fr effekt frsta dagarna av intaget medicinen och sedan funkar det inte alls oavsett vilken dos jag tar?! Har ngon en vettig frklaring? Fr jag tror inte man bygger upp tolerans s snabbt p en dag?
Citera
2021-06-12, 19:39
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rfv32
Hej jag har varit diagnostiserad med ADD sedan ngra r tillbaka. Jag har testat olika preparat och endast tyckt att "Elvanse" har fungerat. Nu r det s att jag endast fr effekt frsta dagarna av intaget medicinen och sedan funkar det inte alls oavsett vilken dos jag tar?! Har ngon en vettig frklaring? Fr jag tror inte man bygger upp tolerans s snabbt p en dag?

Vilken effekt fr du under frsta dagarna? Du pratar om tolerans, dex amfetamin mste metaboliternas till lindex amfetamin i kroppen via proteinnerbrytning i tarmarna, det tar tid. I vrigt s hjlper inte Elvanse mot ADD (ven om det frskrivs mot bla ADD/ ADHD).
Citera
2021-06-12, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Vilken effekt fr du under frsta dagarna? Du pratar om tolerans, dex amfetamin mste metaboliternas till lindex amfetamin i kroppen via proteinnerbrytning i tarmarna, det tar tid. I vrigt s hjlper inte Elvanse mot ADD (ven om det frskrivs mot bla ADD/ ADHD).

Jag blir lugn balanserat fokus mer driven att fullflja saker. Mindre deprimerad, kreativ och mindre ngest. Jag har testat alla olika ADHD/ADD mediciner. Det r en bra medicin mot medftt ADD/ADHD tycker jag.
Citera
2021-06-12, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf

Finns det ngot stt att underltta nerbrytningen s att medicinen blir mer potent?
Citera
2021-06-12, 20:48
Medlem
ruttenfimps avatar
Att det inte fungerar alls tycker jag r konstigt. Inte s att du mer r ute efter den rusfyllda effekten? Visst tappar den potens ju mer du blir tolerant men ngra dagar tar det inte. Slnger du i dig 200mg+ blir du fjuttad.
Citera
2021-06-12, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruttenfimp
Att det inte fungerar alls tycker jag r konstigt. Inte s att du mer r ute efter den rusfyllda effekten? Visst tappar den potens ju mer du blir tolerant men ngra dagar tar det inte. Slnger du i dig 200mg+ blir du fjuttad.

Frsker hlla mig till dosen men ngot r ju knas fr jag fr 0% puls hjande effekt ven fast jag tar 70 mg.
Citera
2021-06-12, 21:46
Medlem
ruttenfimps avatar
Citat:
Frsker hlla mig till dosen men ngot r ju knas fr jag fr 0% puls hjande effekt ven fast jag tar 70 mg.

Haha vaffan... D r du ju ute efter ruset av amfetaminet inte medicinska effekten.
Pulshjande r den bara i brjan, om en det, d den r segkickad dessutom fr man knappt sdan effekt av elvanse. Vill du ha hgre puls och hll igng r det riktigt amfetamin eller Attentin du fr ta.

Inte riktigt det medicin r till fr att hja pulsen .. :P
Citera
2021-06-12, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruttenfimp
Haha vaffan... D r du ju ute efter ruset av amfetaminet inte medicinska effekten.
Pulshjande r den bara i brjan, om en det, d den r segkickad dessutom fr man knappt sdan effekt av elvanse. Vill du ha hgre puls och hll igng r det riktigt amfetamin eller Attentin du fr ta.

Inte riktigt det medicin r till fr att hja pulsen .. :P

Nej men jag jmfr hur det kndes hur det var nr jag tog det fr ett par r tillbaka och d knde jag lite puls hjande men idk.
Citera
2021-06-12, 22:32
Medlem
ruttenfimps avatar
Citat:
Nej men jag jmfr hur det kndes hur det var nr jag tog det fr ett par r tillbaka och d knde jag lite puls hjande men idk.

Ta det p tom mage men massor av kaffe och energidryck s kommer det f upp pulsen. Jag sjlv boostar min elvanse med rejla koppar kaffe och billig energidryck men tycker man mr bttre utan koffeinet i lngden.
Citera
2021-06-13, 04:44
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Finns det ngot stt att underltta nerbrytningen s att medicinen blir mer potent?

Ja, det finns i vanliga hlsokosts affrer men du har ftt hgsta ordinerade dos av en medicin du sjlv sger inte fungerar. Varfr vill du ndra / ka pslagskraften hos en medicin (inte ett lkemedel) som inte enligt dig ger nskad effekt (pulskning)?

Citat:
Jag blir lugn balanserat fokus mer driven att fullflja saker. Mindre deprimerad, kreativ och mindre ngest. Jag har testat alla olika ADHD/ADD mediciner. Det r en bra medicin mot medftt ADD/ADHD tycker jag.

Bra mediciner som inte fungerar (enligt dig)? Det finns absolut ingen evidens om att psykosstimulerade medel underlttar populr diagnoser som ADD/ADHD. Dremot finns det mycket som talar fr det omvnda, speciellt i lngden.

Citat:

Lkare ska inte frskriva en mngd som pverkar hjrtrytmen, utan d ska medicinen sttas ut. 70 mg r hgsta dos i mnga ln. En inte speciellt vild gissning r Strattera r uteslutet? Det ger ju inget rus, hur man n frsker.
Citera
2021-06-13, 09:45
Medlem
Man mste vara rlig infr sig sjlv med snt hr. Elvansens syfte r inte att man ska m som en prins/prinsessa flera timmar. Frvntningarna p medicinen kan snabbt sticka ivg och brja handla om mer n den r tnkt fr, nmligen att gra att man fungerar bttre i vardagen jmfrt med hur det var innan. Det r i alla fall min sikt.
Citera
2021-06-26, 00:16
Medlem
Jag kan hlla med dig. En fundering jag har r att hur mnga dagar mste man s att sga "detoxa" sig frn elvanse fr att komma tillbaka till nollpunkten s att sga.. Nu har jag ftt typ "sjlvdosera" sista veckorna fr att jag inte alls har den nskade effekten. Jag vill verkligen f detta att funka denna ggn. Det r inte ett alternativ att terg till metylfenidat. Det r ju rena rvgiftet fr psyket.
Senast redigerad av controlyourhabits 2021-06-26 kl. 00:33.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in