2021-06-12, 19:09
Medlem
Hej jag har varit diagnostiserad med ADD sedan några år tillbaka. Jag har testat olika preparat och endast tyckt att "Elvanse" har fungerat. Nu är det så att jag endast får effekt första dagarna av intaget medicinen och sedan funkar det inte alls oavsett vilken dos jag tar?! Har någon en vettig förklaring? För jag tror inte man bygger upp tolerans så snabbt på en dag?
Citera
2021-06-12, 19:39
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rfv32
Hej jag har varit diagnostiserad med ADD sedan några år tillbaka. Jag har testat olika preparat och endast tyckt att "Elvanse" har fungerat. Nu är det så att jag endast får effekt första dagarna av intaget medicinen och sedan funkar det inte alls oavsett vilken dos jag tar?! Har någon en vettig förklaring? För jag tror inte man bygger upp tolerans så snabbt på en dag?

Vilken effekt får du under första dagarna? Du pratar om tolerans, dex amfetamin måste metaboliternas till lindex amfetamin i kroppen via proteinnerbrytning i tarmarna, det tar tid. I övrigt så hjälper inte Elvanse mot ADD (även om det förskrivs mot bla ADD/ ADHD).
Citera
2021-06-12, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Vilken effekt får du under första dagarna? Du pratar om tolerans, dex amfetamin måste metaboliternas till lindex amfetamin i kroppen via proteinnerbrytning i tarmarna, det tar tid. I övrigt så hjälper inte Elvanse mot ADD (även om det förskrivs mot bla ADD/ ADHD).

Jag blir lugn balanserat fokus mer driven att fullfölja saker. Mindre deprimerad, kreativ och mindre ångest. Jag har testat alla olika ADHD/ADD mediciner. Det är en bra medicin mot medfött ADD/ADHD tycker jag.
Citera
2021-06-12, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf

Finns det något sätt att underlätta nerbrytningen så att medicinen blir mer potent?
Citera
2021-06-12, 20:48
Avslutad
Att det inte fungerar alls tycker jag är konstigt. Inte så att du mer är ute efter den rusfyllda effekten? Visst tappar den potens ju mer du blir tolerant men några dagar tar det inte. Slänger du i dig 200mg+ blir du fjuttad.
Citera
2021-06-12, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruttenfimp
Att det inte fungerar alls tycker jag är konstigt. Inte så att du mer är ute efter den rusfyllda effekten? Visst tappar den potens ju mer du blir tolerant men några dagar tar det inte. Slänger du i dig 200mg+ blir du fjuttad.

Försöker hålla mig till dosen men något är ju knas för jag får 0% puls höjande effekt även fast jag tar 70 mg.
Citera
2021-06-12, 21:46
Avslutad
Citat:
Försöker hålla mig till dosen men något är ju knas för jag får 0% puls höjande effekt även fast jag tar 70 mg.

Haha vaffan... Då är du ju ute efter ruset av amfetaminet inte medicinska effekten.
Pulshöjande är den bara i början, om en det, då den är segkickad dessutom får man knappt sådan effekt av elvanse. Vill du ha högre puls och håll igång är det riktigt amfetamin eller Attentin du får ta.

Inte riktigt det medicin är till för att höja pulsen .. :P
Citera
2021-06-12, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruttenfimp
Haha vaffan... Då är du ju ute efter ruset av amfetaminet inte medicinska effekten.
Pulshöjande är den bara i början, om en det, då den är segkickad dessutom får man knappt sådan effekt av elvanse. Vill du ha högre puls och håll igång är det riktigt amfetamin eller Attentin du får ta.

Inte riktigt det medicin är till för att höja pulsen .. :P

Nej men jag jämför hur det kändes hur det var när jag tog det för ett par år tillbaka och då kände jag lite puls höjande men idk.
Citera
2021-06-12, 22:32
Avslutad
Citat:
Nej men jag jämför hur det kändes hur det var när jag tog det för ett par år tillbaka och då kände jag lite puls höjande men idk.

Ta det på tom mage men massor av kaffe och energidryck så kommer det få upp pulsen. Jag själv boostar min elvanse med rejäla koppar kaffe och billig energidryck men tycker man mår bättre utan koffeinet i längden.
Citera
2021-06-13, 04:44
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Finns det något sätt att underlätta nerbrytningen så att medicinen blir mer potent?

Ja, det finns i vanliga hälsokosts affärer men du har fått högsta ordinerade dos av en medicin du själv säger inte fungerar. Varför vill du ändra / öka påslagskraften hos en medicin (inte ett läkemedel) som inte enligt dig ger önskad effekt (pulsökning)?

Citat:
Jag blir lugn balanserat fokus mer driven att fullfölja saker. Mindre deprimerad, kreativ och mindre ångest. Jag har testat alla olika ADHD/ADD mediciner. Det är en bra medicin mot medfött ADD/ADHD tycker jag.

Bra mediciner som inte fungerar (enligt dig)? Det finns absolut ingen evidens om att psykosstimulerade medel underlättar populär diagnoser som ADD/ADHD. Däremot finns det mycket som talar för det omvända, speciellt i längden.

Citat:

Läkare ska inte förskriva en mängd som påverkar hjärtrytmen, utan då ska medicinen sättas ut. 70 mg är högsta dos i många län. En inte speciellt vild gissning är Strattera är uteslutet? Det ger ju inget rus, hur man än försöker.
Citera
2021-06-13, 09:45
Medlem
Man måste vara ärlig inför sig själv med sånt här. Elvansens syfte är inte att man ska må som en prins/prinsessa flera timmar. Förväntningarna på medicinen kan snabbt sticka iväg och börja handla om mer än den är tänkt för, nämligen att göra att man fungerar bättre i vardagen jämfört med hur det var innan. Det är i alla fall min åsikt.
Citera
2021-06-26, 00:16
Medlem
Jag kan hålla med dig. En fundering jag har är att hur många dagar måste man så att säga "detoxa" sig från elvanse för att komma tillbaka till nollpunkten så att säga.. Nu har jag fått typ "självdosera" sista veckorna för att jag inte alls har den önskade effekten. Jag vill verkligen få detta att funka denna ggn. Det är inte ett alternativ att återgå till metylfenidat. Det är ju rena rävgiftet för psyket.
Senast redigerad av controlyourhabits 2021-06-26 kl. 00:33.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in