• 1
  • 2
2021-06-12, 07:27
Medlem
Bor i Kina och har alltså möjlighet att investera mina pengar i antingen Sverige eller i Kina (för tillfället enbart begränsat antal fonder, aktier när jag får permanent uppehållstillstånd), eller kanske något annat som IBKR (USA/Irland).

Fördelen med att investera i Sverige just för stunden är ju så klart att man slipper skatta vid försäljning genom att använda KF. I Kina har jag bara vanlig depå genom banken. I Kina får jag alltså köra en buy and hold-strategi över 20 år. Å andra sidan, kör man index samt utvalda aktiva fonder blir det ju noll skatt och sen slår man av dividend reinvestment... Och Kina har bara 20% skatt på kapitalvinst jmf Sveriges sjuka 30%.

En annan sa med svensk KF är ju att ha internationella utdelningar som kommer in där skattefritt samt att de inte syns som tillgångar då man själv inte äger dem utan det gör banken.

Däremot är risken extremt stor för diverse typer av konfiskation och extrembeskattning om man har sina pengar i Sverige. I Kina har man istället kontinuerliga reformer för att premiera att folk sparar för sin egen framtid. Dvs ett mer mentalt hälsosamt sätt att se på sin befolkning.

Vad tycker ni att jag ska göra? Investera lokalt i världens starkaste ekonomi, eller i ett lilleputtland i förfall?
Citera
2021-06-12, 08:04
Medlem
Deckard-Cains avatar
Investera i båda och stäng tråden
Citera
2021-06-12, 10:15
Medlem
Trollfeeders avatar
Varken eller. Sverige har en dålig trend. Kina är ett skitland med en nyckfull kommunistregim som när som helst kan för sig att ta dina pengar.
Citera
2021-06-12, 11:04
Medlem
Duerfs avatar
Inte ens kineser litar på kinesiska börsen, så de investerar i bostäder istället.
Citera
2021-06-12, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Varken eller. Sverige har en dålig trend. Kina är ett skitland med en nyckfull kommunistregim som när som helst kan för sig att ta dina pengar.

Fel. Det är ju svenska staten som tar mina pengar när dom känner för det. Kina beskattar mig 33% mindre och vill att jag sparar till min egen pension.
Citera
2021-06-12, 16:00
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nykines
Fel. Det är ju svenska staten som tar mina pengar när dom känner för det. Kina beskattar mig 33% mindre och vill att jag sparar till min egen pension.

Tills plötsligt när dom förstatligar företaget du investerat i eeller gör något annat godtyckligt. Du har en sjukt naiv syn på Kina.
Citera
2021-06-12, 17:32
Medlem
Du kan väl bara fortsätta vara en översittare som får stryk av index? Låter som det smidigaste alternativet för då slipper du prestera men självkänslan håller sig intakt. Nackdelen är att du torskar pengar.

(FB) Vi som slår index

Ps. Landet i förfall mosar kinesiskt index.
Citera
2021-06-12, 18:08
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Berätta gärna på vilket sätt du kan investera i Kina (uppriktigt intresse från min sida).
Mina erfarenheter av Kina är att rika kineser gärna vill föra pengar ut ur Kina för att inte staten ska kunna komma åt dem. Det är ju alltid så i Kina att man sitter i statens knä hur man än vrider och vänder på sig. Det är ju inte heller lätt att föra kapital ur kina, därav populariteten av BTC.
Kan man ens, som icke-kines, äga aktier i Kinesiska företag?
Citera
2021-06-13, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Berätta gärna på vilket sätt du kan investera i Kina (uppriktigt intresse från min sida).
Mina erfarenheter av Kina är att rika kineser gärna vill föra pengar ut ur Kina för att inte staten ska kunna komma åt dem. Det är ju alltid så i Kina att man sitter i statens knä hur man än vrider och vänder på sig. Det är ju inte heller lätt att föra kapital ur kina, därav populariteten av BTC.
Kan man ens, som icke-kines, äga aktier i Kinesiska företag?

Som icke-kines kan man i de flesta fall inte äga aktier i Kina. Undantaget är om man har ett permanent residency, då får man ett ID-kort som man kan registrera sig med och då köpa aktier som en vanlig kines. Ett annat undantag är att man kan köpa aktier noterade i HK, men då genom en utländsk mäklare såvida man inte har detta ID-kort.

Som utlänning kan man dock köpa fonder genom sin bank, vilket jag gör. Många är restricted för utlänningar men många går också att köpa, så det är inga problem. Det är alltså detta jag tänker på. Ska jag investa i Kina-fonder i Kina, eller genom en svensk KF? I Kina blir det som sagt buy and hold och inga byten på länge, så det blir mer långsiktigt och mindre risk.

Det jag tänkt använda svensk KF till just nu är att köpa HK-noterade aktier och hodla i 20 år. Både tillväxt och utdelningsaktier. Det blir ganska trevligt att få nästan oskattad utdelning via KF när man bor i Kina. Finns många bolag som ger 4-6% DA och högre.
Citera
2021-06-14, 11:37
Medlem
Citat:
Som icke-kines kan man i de flesta fall inte äga aktier i Kina. Undantaget är om man har ett permanent residency, då får man ett ID-kort som man kan registrera sig med och då köpa aktier som en vanlig kines. Ett annat undantag är att man kan köpa aktier noterade i HK, men då genom en utländsk mäklare såvida man inte har detta ID-kort.

Som utlänning kan man dock köpa fonder genom sin bank, vilket jag gör. Många är restricted för utlänningar men många går också att köpa, så det är inga problem. Det är alltså detta jag tänker på. Ska jag investa i Kina-fonder i Kina, eller genom en svensk KF? I Kina blir det som sagt buy and hold och inga byten på länge, så det blir mer långsiktigt och mindre risk.

Det jag tänkt använda svensk KF till just nu är att köpa HK-noterade aktier och hodla i 20 år. Både tillväxt och utdelningsaktier. Det blir ganska trevligt att få nästan oskattad utdelning via KF när man bor i Kina. Finns många bolag som ger 4-6% DA och högre.
Köpa fonder och skatta, du nämnde 20% kapitalvinstskatt. Har du aldrig hört talas om ISK eller KF eller har sossepaket fått igenom sin höjning av skatten?
Citera
2021-06-14, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxjohan1983
Köpa och skatta på kinesiska akter, du nämnde 20% kapitalvinstskatt. Har du aldrig hört talas om ISK eller har sossepaket fått igenom sin höjning av skatten?

Snackar om Kina nu. Har inte tillgång till ISK eller KF här...
Citera
2021-06-14, 11:40
Medlem
Citat:
Snackar om Kina nu. Har inte tillgång till ISK eller KF här...
Jaha, du bor i Kina. Sorry my mistake! Läste inte hela första inlägget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in