Citat:
Ursprungligen postat av
Enterprise
Berätta gärna på vilket sätt du kan investera i Kina (uppriktigt intresse från min sida).
Mina erfarenheter av Kina är att rika kineser gärna vill föra pengar ut ur Kina för att inte staten ska kunna komma åt dem. Det är ju alltid så i Kina att man sitter i statens knä hur man än vrider och vänder på sig. Det är ju inte heller lätt att föra kapital ur kina, därav populariteten av BTC.
Kan man ens, som icke-kines, äga aktier i Kinesiska företag?
Som icke-kines kan man i de flesta fall inte äga aktier i Kina. Undantaget är om man har ett permanent residency, då får man ett ID-kort som man kan registrera sig med och då köpa aktier som en vanlig kines. Ett annat undantag är att man kan köpa aktier noterade i HK, men då genom en utländsk mäklare såvida man inte har detta ID-kort.
Som utlänning kan man dock köpa fonder genom sin bank, vilket jag gör. Många är restricted för utlänningar men många går också att köpa, så det är inga problem. Det är alltså detta jag tänker på. Ska jag investa i Kina-fonder i Kina, eller genom en svensk KF? I Kina blir det som sagt buy and hold och inga byten på länge, så det blir mer långsiktigt och mindre risk.
Det jag tänkt använda svensk KF till just nu är att köpa HK-noterade aktier och hodla i 20 år. Både tillväxt och utdelningsaktier. Det blir ganska trevligt att få nästan oskattad utdelning via KF när man bor i Kina. Finns många bolag som ger 4-6% DA och högre.