2021-06-12, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Du menar att kategoriseringen amplifierade smärtan? Att djur inte känner det lika starkt då de inte kategoriserat det som negativt?

Jag köper inte det helt. Jag har klättrat över smärttrösklar stegvis och lärt mig att njuta av ganska smärtsamma upplevelser, ändå så finns det en abysm av smärtor som jag aldrig skulle orka med. Det går alltså att ändra på hur man upplever smärta, lära sig att njuta av det, men smärta är utan tvekan vad den känns som och inte vad den kategoriseras som.

Hur biokemiska reaktioner ger upphov till känslor som inte har något med molekylernas Värld att göra var vad som frågades.

Vi har aldrig någonsin kommit till insikt hur vi artificiellt skapar något som delar ens en bråkdel av våra "upplevelsernas Värld" och det finns ingen (vad jag vet) som har något svar om hur den blir till.
Det är inte vad jag menar. Djur känner samma sak som oss, men de lägger inte samma värderingar i känslorna. När djur upplever smärta så är deras reaktion att det är mycket obehagligt och måste upphöra så fort som möjligt. Men de betraktar det inte som en negativ känsla, eftersom de inte känner till begreppet "negativt".
Citat:
Ursprungligen postat av ABC.
Den där förklaringen fungerar troligen för s.k. filosofiska zombies eller robotar utan något känsloliv, men inte för oss. Min fråga rör om hur neutrala komponenter (biokemi) kan omvandlas till laddade upplevelser. Du skriver:

"Det är vi människor som har kategoriserat olika känslor som positiva och negativa".

Nej det är det inte. Vi kan inte välja att inte känna smärta, det är något som är grundligt inbyggt i oss. Frågan är hur det fungerar... hur evolutionen har kunnat bygga upp ett belöningssystem (njutning) och ett bestraffningssystem (smärta) med endast neutral kemi tillhands. Den här tråden ligger trots allt i filosofiforumet så du måste gå djupare, annars hade tråden legat i biologiforumet.

Om jag ställer frågan såhär: om du endast har matematik att tillgå, hur formulerar du negativitet med endast siffror?
Vi kan inte välja att inte känna smärta. Men vi kan välja om vi ska se smärta som något positivt eller negativt (även om det dock är mer logiskt att se det som negativt). Positivt och negativt är idéer uppfunna av människan.

Det undermedvetna lägger såklart inga värderingar i något, det gör bara som det blivit programmerat att göra, det som gynnar kroppen mest. När vi blir skadade så sänder hjärnan ut tydliga signaler om att detta måste undvikas. När vi gör någonting nyttigt så sänder hjärnan ut tydliga signaler om att vi ska fortsätta. Det handlar inte om bra eller dåligt, det handlar om att utifrån en programmering maximera kroppens välbefinnande.

Vi kan jämföra med en dator. En dator får signaler om att det drabbats av ett virus. Datorn skickar genast signaler till berörda program att motverka detta. Dessa signaler kan sammanfattas som en känsla, en känsla vi skulle klassificera som negativ då den kännetecknar ett problem och därför inte är önskvärd. Dessa signaler är datorns smärta.
Citera
2021-06-12, 15:23
Medlem
Är det qualia (på svenska "kvalia") du är ute efter?

Sedan så tror idealisterna att det materiella utgår från idéerna. Materialisterna tror det omvända. Bröderna Wrights flygplan kommer ur idealisternas synsätt från deras eget medvetande. Materialisterna tror att de materiella förutsättningarna skapade idén i medvetandet. Dialektiska materialister skulle säga att produktionsförhållandena ligger bakom.

Om man tror att vi har ett medvetande, så blir det materiella ett spekulativt härlett fenomen. Är man materialist så får man ett problem, så som du skissade det, hur det ena skapar det andra. Eller påverkar varandra, ungefär som Descartes tallkottskörtel.
Senast redigerad av Al-Gore-Rytm 2021-06-12 kl. 15:32.
Citera
2021-06-12, 18:08
Medlem
Är inte spåret i frågan denna: Hur blir något fysiskt information? Information måste ju bäras av något eller i en enklaste form finnas som ett fysiskt av eller på (1 eller 0). Men hur uppstår själva informationen från detta fysiska? Om det är genom en regel eller konvention, så hur förmedlar en regel eller konvention den nödvändiga mellan-informationen för informationen? Ett turing-program löser inte heller problemet, hur kan ett logik-program med plötsligt skapa mening? Och likadant med ett speciellt mönster av färgdioder på en LCD-skärm, hur kan det plötsligt vara en bild. Kanske man istället skall fråga, hur blir något (externt) fysiskt relevant för en enkel överlevnadsmaskin. En sån borde behöva energi och det allra enklaste känselsprötet för att detektera energi borde utvecklas under villkor som att maskinen hade begränsad funktionstid, kunde kopiera sig själv, felkopiering förekom och energitillgången var begränsad. Dvs. man skulle kunna fråga sig vad det är som gör skillnad för enkla maskiner under konkurrens-förhållanden och därifrån få någon slags bild om nerver, sensorer, ... minne, mönster, information, system, mening, kunskap .. kan uppstå.
Citera
2021-06-12, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABC.
Vi kan inte välja att inte känna smärta, det är något som är grundligt inbyggt i oss.
Lite off-topic, men inte alla håller med om det.
Anyone who’s willing to recognize and fully experience the true nature of pain will realize that it is without substance. It’s unnecessary—it doesn’t need to exist. Another way to say that is we can locate the activity of creating pain and simply stop creating it.

I have tested this no-pain distinction at the dentist by refusing novocaine. As he drilled, sometimes right into a nerve, I would be completely sensitive to the sensations, and yet they were not painful as long as I refused to add to them the activity of pain. This takes some understanding of what pain is and is not, but I can honestly say that it was not a painful experience. Be clear that it is not a matter of ignoring the pain, or pretending it isn’t there, or calling it “sensation” rather than pain. There was no pain! Were I to make the distinction of pain, it would hurt. Since I did not, it didn’t hurt.
Citera
2021-06-13, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte

"Vi kan inte välja att inte känna smärta, det är något som är grundligt inbyggt i oss."

Lite off-topic, men inte alla håller med om det.
Anyone who’s willing to recognize and fully experience the true nature of pain will realize that it is without substance. It’s unnecessary—it doesn’t need to exist. Another way to say that is we can locate the activity of creating pain and simply stop creating it.

I have tested this no-pain distinction at the dentist by refusing novocaine. As he drilled, sometimes right into a nerve, I would be completely sensitive to the sensations, and yet they were not painful as long as I refused to add to them the activity of pain. This takes some understanding of what pain is and is not, but I can honestly say that it was not a painful experience. Be clear that it is not a matter of ignoring the pain, or pretending it isn’t there, or calling it “sensation” rather than pain. There was no pain! Were I to make the distinction of pain, it would hurt. Since I did not, it didn’t hurt.

Intressant och svårt att förstå hur man erhåller kontrollen, men begripligt på ett annat plan. Det borde finnas en "signal" men den ignoreras, används inte. Man ser texten man annars skulle förstå, men kan koppla bort den meningsskapande formeringen av texten till en innebörd. Man associerar till indiska gurus.
Citera
2021-06-13, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Intressant och svårt att förstå hur man erhåller kontrollen, men begripligt på ett annat plan.
The Book of Not Knowing av Peter Ralston, för den som är intresserad. Han går igenom allting rätt detaljerat vill jag minnas.
Citera
2021-06-13, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
The Book of Not Knowing av Peter Ralston, för den som är intresserad. Han går igenom allting rätt detaljerat vill jag minnas.

Noterat - tackar. Man skulle gissa att det går att koppla-bort/ignorera saker men inte att koppla-på/upptäcka nya saker, just för att en "signal" verkar nödvändig. Vad tror du Ralston skulle säga om det?
Citera
2021-06-13, 12:01
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Det är abstraktionsfel att försöka förklara vår mentala världsbild genom materialism och naturlagar.

[...]

Njutning och smärta är abstrakta fenomen som förekommer i vår mentala värld. Materialismen förklarar hur en fysisk hjärna kan skapa en mental värld, men gör inte anspråk på att förklara innehållet i den mentala världen.
Precis det här jag menar. Genom att begränsa oss till en förklaringsmodell (materialism) begränsar det vilka frågor vi kan besvara eller vilka förklaringar vi kan ge.
Citera
2021-06-13, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Precis det här jag menar. Genom att begränsa oss till en förklaringsmodell (materialism) begränsar det vilka frågor vi kan besvara eller vilka förklaringar vi kan ge.

Men kan alla förklaringsmodeller reduceras till de s.k. 4 fundamentala krafterna? En enkelhetens princip gör det på något sätt önskvärt, tycker jag. Själva hårdvaran som kör AlpaGo står i en relationen till vad den gör och på samma sätt tror jag att det är med våra mentala erfarenheter. AlphaGo baserar sina beslut på en nivå som är svåröverskådlig på hårdvarunivå liksom tvärt om, men det finns en korrelation och beslutet att göra si eller så styrs av spelteoretiska ställningstaganden i mjukvaran, inte av hårdvaran. Det är olika abstraktionsnivåer eller snarare olika abstraktioner, vilken som är mest primär beror på. Japanen som spelade mot AlpaGo brydde sig ju inte om hårdvaran.
Citera
2021-06-13, 16:22
Medlem
Citat:
Noterat - tackar. Man skulle gissa att det går att koppla-bort/ignorera saker men inte att koppla-på/upptäcka nya saker, just för att en "signal" verkar nödvändig. Vad tror du Ralston skulle säga om det?
Ralston är zen-snubbe så han pratar om det där som att det är nåt sinnet skapar och som man kan sluta skapa. Zen är ofta i linje med negativa processer, så det handlar nog aldrig om något skapande.

Sadhguru pratar mer om att den egna kroppen är något man själv bör styra, inklusive den kemiska balansen. Han brukar skämtsamt säga att han alltid är "stoned" och menar då att han skapar sitt välmående; men det är så att säga inom sinnets vanliga funktion, fast väloljat.

Vill man ha genuint nyskapande så får man nog söka sig till dom som säger sig vara vakna, ungefär på samma sätt som man kan vakna inuti en dröm. Det mest genuina (eller minst bullshit) jag upptäckt där är Jed McKenna men det verkar i slutändan handla mer om att man manifesterar precis vad man vill för att själva viljan ändras, inte för att man plötsligt kan trolla. Fast han hävdar att det får genuin magi att se ut som hokus pokus.
Citera
2021-06-13, 20:31
Medlem
Citat:
Men kan alla förklaringsmodeller reduceras till de s.k. 4 fundamentala krafterna? En enkelhetens princip gör det på något sätt önskvärt, tycker jag. Själva hårdvaran som kör AlpaGo står i en relationen till vad den gör och på samma sätt tror jag att det är med våra mentala erfarenheter. AlphaGo baserar sina beslut på en nivå som är svåröverskådlig på hårdvarunivå liksom tvärt om, men det finns en korrelation och beslutet att göra si eller så styrs av spelteoretiska ställningstaganden i mjukvaran, inte av hårdvaran. Det är olika abstraktionsnivåer eller snarare olika abstraktioner, vilken som är mest primär beror på. Japanen som spelade mot AlpaGo brydde sig ju inte om hårdvaran.
AlphaGo är en programvara som kan köra på vilken maskin som helst som tillhandahåller en lämplig instruktionsuppsättning. En sådan maskin skulle mycket väl kunna vara realiserbar i ett universum med en helt annan fysik, exempelvis med bara tre fundamentala naturkrafter. Reducerar man en dators funktion till naturkrafter så går funktionen förlorad. Det går inte utifrån partikelfysik förutsäga vad datorn kommer att göra då partiklarna skulle kunna göra i princip vad som helst.
Citera
2021-06-14, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
AlphaGo är en programvara som kan köra på vilken maskin som helst som tillhandahåller en lämplig instruktionsuppsättning. En sådan maskin skulle mycket väl kunna vara realiserbar i ett universum med en helt annan fysik, exempelvis med bara tre fundamentala naturkrafter. Reducerar man en dators funktion till naturkrafter så går funktionen förlorad. Det går inte utifrån partikelfysik förutsäga vad datorn kommer att göra då partiklarna skulle kunna göra i princip vad som helst.

Bra svar, men det jag menar med önskvärdheten i att kunna "reducera" andra förklaringsmodeller till grundläggande fysikaliska lagar är mer relaterat till kompatibilitet, att det inte finns någon principiell motsättning. Att ett dator-program inte kan reduceras till fysik i meningen att man med fysikaliska modeller skulle kunna förutsäga vad datorn kommer att göra är begripligt, men tvingas man därför anta något utöver den materialistiska världen? Man behöver tveklöst andra förklaringsmodeller, men man vill ju helst inte behöva anta något mer än materialism för existensen av ett medvetande utan att för den skull vara någon troende materialist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in