Citat:
Det är inte vad jag menar. Djur känner samma sak som oss, men de lägger inte samma värderingar i känslorna. När djur upplever smärta så är deras reaktion att det är mycket obehagligt och måste upphöra så fort som möjligt. Men de betraktar det inte som en negativ känsla, eftersom de inte känner till begreppet "negativt".Du menar att kategoriseringen amplifierade smärtan? Att djur inte känner det lika starkt då de inte kategoriserat det som negativt?
Jag köper inte det helt. Jag har klättrat över smärttrösklar stegvis och lärt mig att njuta av ganska smärtsamma upplevelser, ändå så finns det en abysm av smärtor som jag aldrig skulle orka med. Det går alltså att ändra på hur man upplever smärta, lära sig att njuta av det, men smärta är utan tvekan vad den känns som och inte vad den kategoriseras som.
Hur biokemiska reaktioner ger upphov till känslor som inte har något med molekylernas Värld att göra var vad som frågades.
Vi har aldrig någonsin kommit till insikt hur vi artificiellt skapar något som delar ens en bråkdel av våra "upplevelsernas Värld" och det finns ingen (vad jag vet) som har något svar om hur den blir till.
Jag köper inte det helt. Jag har klättrat över smärttrösklar stegvis och lärt mig att njuta av ganska smärtsamma upplevelser, ändå så finns det en abysm av smärtor som jag aldrig skulle orka med. Det går alltså att ändra på hur man upplever smärta, lära sig att njuta av det, men smärta är utan tvekan vad den känns som och inte vad den kategoriseras som.
Hur biokemiska reaktioner ger upphov till känslor som inte har något med molekylernas Värld att göra var vad som frågades.
Vi har aldrig någonsin kommit till insikt hur vi artificiellt skapar något som delar ens en bråkdel av våra "upplevelsernas Värld" och det finns ingen (vad jag vet) som har något svar om hur den blir till.
Citat:
Vi kan inte välja att inte känna smärta. Men vi kan välja om vi ska se smärta som något positivt eller negativt (även om det dock är mer logiskt att se det som negativt). Positivt och negativt är idéer uppfunna av människan.Den där förklaringen fungerar troligen för s.k. filosofiska zombies eller robotar utan något känsloliv, men inte för oss. Min fråga rör om hur neutrala komponenter (biokemi) kan omvandlas till laddade upplevelser. Du skriver:
"Det är vi människor som har kategoriserat olika känslor som positiva och negativa".
Nej det är det inte. Vi kan inte välja att inte känna smärta, det är något som är grundligt inbyggt i oss. Frågan är hur det fungerar... hur evolutionen har kunnat bygga upp ett belöningssystem (njutning) och ett bestraffningssystem (smärta) med endast neutral kemi tillhands. Den här tråden ligger trots allt i filosofiforumet så du måste gå djupare, annars hade tråden legat i biologiforumet.
Om jag ställer frågan såhär: om du endast har matematik att tillgå, hur formulerar du negativitet med endast siffror?
"Det är vi människor som har kategoriserat olika känslor som positiva och negativa".
Nej det är det inte. Vi kan inte välja att inte känna smärta, det är något som är grundligt inbyggt i oss. Frågan är hur det fungerar... hur evolutionen har kunnat bygga upp ett belöningssystem (njutning) och ett bestraffningssystem (smärta) med endast neutral kemi tillhands. Den här tråden ligger trots allt i filosofiforumet så du måste gå djupare, annars hade tråden legat i biologiforumet.
Om jag ställer frågan såhär: om du endast har matematik att tillgå, hur formulerar du negativitet med endast siffror?
Det undermedvetna lägger såklart inga värderingar i något, det gör bara som det blivit programmerat att göra, det som gynnar kroppen mest. När vi blir skadade så sänder hjärnan ut tydliga signaler om att detta måste undvikas. När vi gör någonting nyttigt så sänder hjärnan ut tydliga signaler om att vi ska fortsätta. Det handlar inte om bra eller dåligt, det handlar om att utifrån en programmering maximera kroppens välbefinnande.
Vi kan jämföra med en dator. En dator får signaler om att det drabbats av ett virus. Datorn skickar genast signaler till berörda program att motverka detta. Dessa signaler kan sammanfattas som en känsla, en känsla vi skulle klassificera som negativ då den kännetecknar ett problem och därför inte är önskvärd. Dessa signaler är datorns smärta.