2021-06-11, 23:35
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBubbla
Nä jag vill inte byta drog. Alkohol har gett mig mycket glädje och är bara positiv för mig i stunden (mår bättre, blir trevlig mot andra etc.

Men mest är det insikten att jag bara mår bra när jag är full. Att jag väljer att bli ordentligt full ensam men inte med andra, att det kostar 1000 kr i veckan (varierar mellan systembolagen) och att jag kommer dö i förtid.

Imorrn när jag är bakfull och beställer TVÅ pizzor från Foodora för att dämpa min ångest vill jag sluta. Egentligen vill jag ha ingen drog. Men alkohol är så bra att jag inte förstår hur jag ska leva utan den.
Nu låter du annorlunda.
Nu vill du plötsligt sluta.
Men vet inte hur...
Det kan du få hjälp med på olika sätt.
Citera
2021-06-11, 23:36
Medlem
MagnusBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalpellen
Lite berusad blir du på lättöl. Till sist tröttnar du på lättölen, och då står du mellan valet att fortsätta dricka lättöl eller bara vanligt vatten till maten... Men klart... Vill du supa skallen i bitar så är det ju starksprit du ska välja.

Tro inte att du blir lycklig bara för att du slutar dricka. Det blir du sannolikt inte. De alkoholister jag kände mådde som bäst när de söp.

Jag blir ju lycklig av att vara så pass full som jag är nu (12 öl och lite whisky). Men imorrn när jag ligger där med huvudvärken och beställer två pizzor pga självhatet, leveranskostnaden och bakisheten kommer jag inte må bra. Vill egentligen må bra jämt. Men när jag super mår jag jättebra och piss när jag är bakis. Förr mådde jag bra när jag var nykter, nu sådär som nykter. Vill må bra alltid. Men vet inte om det är möjligt.
Citera
2021-06-11, 23:38
Du kan vara lycklig du som kan köpa ditt lagligt, rent och hyfsat billigt.
Vi andra som behöver grejor men som inte gillar sprit vi får hela tiden riska, så du ska egentligen vara glad.
Du har hittat alkoholen. Stanna vid den, och njut. Hade jag gjort om jag vore dig...

Vad gör det att du dör i förtid. Lika jävligt att dö som absolutist vid 90 i hjärtattack, självmord vid 50 eller cancer vid 60.
Senast redigerad av Skalpellen 2021-06-11 kl. 23:43.
Citera
2021-06-11, 23:39
Medlem
MagnusBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Nu låter du annorlunda.
Nu vill du plötsligt sluta.
Men vet inte hur...
Det kan du få hjälp med på olika sätt.

Alltså jag mår som bäst när jag är full. Vill fortsätta må bra men vill inte vara en alkoholist. Typ.
Citera
2021-06-11, 23:40
Medlem
Citat:
Hej,

Hoppas alkohol är tillåten i detta forum. Jag funderar på om det är läge att göra något åt min alkoholism. Söker svar framförallt från de som känner igen sig.

Jag var över 20 när jag fick min första riktiga fylla. Men sedan dess har jag haft MÅNGA hårda fyllor. Mamma är orolig (även om hon inte vet något om det jag gjort) pga alkoholism i släkten. De som vet något är oroliga trots att jag haft flera vita perioder.

Jag är också orolig eftersom att vara full är det enda roliga jag har idag. Under pandemin har jag gjort som Tegnell vill och super ensam (bor ensam). Det var lite i början men har eskalerat. Nu när man fått börja träffa människor enligt Tegnell dricker jag 6 öl med mina kompisar o ytterligare 12 när jag kommer hem.

Förr kunde de bli ett par vinflaskor en onsdag, minnesluckor vid storhelger men bara 3-4 öl vid aw:s. Men nu dricker jag så mycket jag kan men använder inga andra droger så fort jag har möjlighet (men sköter fortfarande jobbet).

Jag förstår att det rimliga svaret är att jag ska ge upp spriten helt och hållet. Men det kommer inte hända. Vill gärna ha råd från de som varit i liknande situationer så slipper jag dö om några år.

Typ 1 promille i blodet när jag skriver detta. Finns det bra råd?

Känner tyvärr igen mig i det du skriver. Sen corona har jag börjat dricka rätt ofta. Blir dock inte jätte packad så ofta. Händer någon gång per år. Men kan lätt ta ett flaska vin samt 1-3 starköl samma kväll. Mår bättre när jag är onykter. Men däremot förstår jag själv att min kropp inte mår bra av att dricka så här ofta. Ingen i min närhet vet riktigt om min osunda relation med alkohol. Men jag har ingen riktig motivation till att sluta. Det är som ett självskadebeteende. Mår psykiskt dålig och alkohol gör att jag kan sova bättre.
Citera
2021-06-11, 23:41
Medlem
MagnusBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalpellen
Du kan vara lycklig du som kan köpa ditt lagligt, rent och hyfsat billigt.
Vi andra som behöver grejor men som inte gillar sprit vi får hela tiden riska, så du ska egentligen vara glad.
Du har hittat alkoholen. Stanna och vid den, och njut. Hade jag gjort om jag vore dig...

Vad gör det att du dör i förtid. Lika jävligt att dö som absolutist vid 90 i hjärtattack, självmord vid 50 eller cancer vid 60.

Haha ja stackars dig... Själviskt av mig att tro att den här tråden handlade av alkoholmissbruk och mig
Citera
2021-06-11, 23:43
Medlem
MagnusBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
Känner tyvärr igen mig i det du skriver. Sen corona har jag börjat dricka rätt ofta. Blir dock inte jätte packad så ofta. Händer någon gång per år. Men kan lätt ta ett flaska vin samt 1-3 starköl samma kväll. Mår bättre när jag är onykter. Men däremot förstår jag själv att min kropp inte mår bra av att dricka så här ofta. Ingen i min närhet vet riktigt om min osunda relation med alkohol. Men jag har ingen riktig motivation till att sluta. Det är som ett självskadebeteende. Mår psykiskt dålig och alkohol gör att jag kan sova bättre.

I lagom mängder är väl bara alkohol positivt. Vad är gränsen för när det blir farligt egentligen?
Citera
2021-06-11, 23:45
Medlem
Citat:
I lagom mängder är väl bara alkohol positivt. Vad är gränsen för när det blir farligt egentligen?

Ja det håller jag med om! Jag tänker att gränsen finns när kroppen börjar ta skada av alkoholen. Lever, njurar osv. Eller om man börjar få ändrat beteende av alkohol, som att avstå att träffa folk för att man ska sitta hemma själv och bli full.
Men frågar du en läkare så har vi nog passerat gränsen när vi dricker flera gånger i veckan, samt när vi känner att vi har ett behov av alkohol för att må bättre. Vill dock leva lite i förnekelse och enbart fokusera på när organ börjar ta skada..
Citera
2021-06-11, 23:54
Medlem
MagnusBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
Ja det håller jag med om! Jag tänker att gränsen finns när kroppen börjar ta skada av alkoholen. Lever, njurar osv. Eller om man börjar få ändrat beteende av alkohol, som att avstå att träffa folk för att man ska sitta hemma själv och bli full.
Men frågar du en läkare så har vi nog passerat gränsen när vi dricker flera gånger i veckan, samt när vi känner att vi har ett behov av alkohol för att må bättre. Vill dock leva lite i förnekelse och enbart fokusera på när organ börjar ta skada..

Ja läkare säger väl att en flaska vin i månaden är för mycket. Men så lever väl typ ingen. Att jag gör den här posten är för att jag börjar acceptera att jag är alkoholist. Tycker det är trist men oxå rimligt att tänka "imorrn är det fredag, då får jag bl full efter jobbet"
Citera
2021-06-12, 00:07
Medlem
jag-har-oxo-en-kuks avatar
Citat:
Jag blir ju lycklig av att vara så pass full som jag är nu (12 öl och lite whisky). Men imorrn när jag ligger där med huvudvärken och beställer två pizzor pga självhatet, leveranskostnaden och bakisheten kommer jag inte må bra. Vill egentligen må bra jämt. Men när jag super mår jag jättebra och piss när jag är bakis. Förr mådde jag bra när jag var nykter, nu sådär som nykter. Vill må bra alltid. Men vet inte om det är möjligt.

Låter som du bara är i uppstartsfasen, var glad att du fortfarande kan äta!

Får magvärk och känner mig mätt efter ett par tuggor, dricka går bra. Du kommer gå längre om du inte lägger av nu. Börja dagen med en återställare är ett varningstecken.

Och 12 öl, är väl småttingar vi pratar om? Gå över till tyngre grejjor, inte bra att få i sig så mycket onödig vätska, det tömmer dig, då det är urindrivande.
Citera
2021-06-12, 00:08
Medlem
Jofs avatar
TS har inte supit klart. Så tror jag AA skulle ställa diagnosen.
Citera
2021-06-12, 00:20
Medlem
MagnusBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jag-har-oxo-en-kuk
Låter som du bara är i uppstartsfasen, var glad att du fortfarande kan äta!

Får magvärk och känner mig mätt efter ett par tuggor, dricka går bra. Du kommer gå längre om du inte lägger av nu. Börja dagen med en återställare är ett varningstecken.

Och 12 öl, är väl småttingar vi pratar om? Gå över till tyngre grejjor, inte bra att få i sig så mycket onödig vätska, det tömmer dig, då det är urindrivande.

Kör med 33or men ska försöka sluta med dom oxå efter vad du skriver
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in