2021-06-11, 20:37
Medlem
Enterprises avatar
Ponera att ni driver en reklam-finansierad web-site.

Ponera ocks att en besvrande stor andel av anvndarna har brjat anvnda ad blocking-by default (t.ex. Brave browser), s att annons-intkterna snabbt minskar.

Naturligtvis kan affrsmodellen ndras, men jag tnker p frgan rent tekniskt. Vad kan web-siten gra fr att "tvinga" den genomsnittliga anvndaren att stnga av ad blocking fr att kunna anvnda sidan?

Detta finns skert redan beskrivet, men kom grna nd med kommentarer/mothugg p fljande metod:
* I strategiskt utvalda "kritiska" annonser p sidan lggs in en vattenstmpel dr det ligger en digital nyckel.
* Nr browsern laddat hemsidan inklusive annonser krs ett skript som:
1) hmtar ut dagens nyckel frn utvald annons
2) anvnder nyckeln mot servern fr att dynamiskt hmta innehllet (artiklar etc) frn servern
* Om ad blocker har stoppat inlsningen av annonserna s finns ingen nyckel och inget innehll kan hmtas frn servern.
Sjlvklart kan detta system ltt kringgs av den som kan sin sak, men majoriteten av anvndare kommer nd "tvingas" sl av ad blocking fr hemsidan.

Risken r s klart att man helt tappar anvndare istllet, men det r en kommersiell risk som man fr vervga separat. Jag tnker nrmast p tekniken.
Senast redigerad av Enterprise 2021-06-11 kl. 21:06.
Citera
2021-06-11, 21:24
Moderator
vhes avatar
OK, det verkar som att vi fr pminna folk om att faktiskt lsa hela startinlgget. TS r rtt tydlig med att frgan rr huruvida den freslagna tekniken skulle fungera vl.

Detta r en trd under forumdelen Systemutveckling. Om du bara r hr fr att bertta att du inte gillar reklam p webbsidor s har du hamnat i fel trd.

Vlformulerat men irrelevant gnll raderat.

/Moderator
Citera
2021-06-11, 21:56
Medlem
Kostcirkelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise

Ponera ocks att en besvrande stor andel av anvndarna har brjat anvnda ad blocking-by default (t.ex. Brave browser), s att annons-intkterna snabbt minskar.

Naturligtvis kan affrsmodellen ndras, men jag tnker p frgan rent tekniskt. Vad kan web-siten gra fr att "tvinga" den genomsnittliga anvndaren att stnga av ad blocking fr att kunna anvnda sidan?

Detta finns skert redan beskrivet, men kom grna nd med kommentarer/mothugg p fljande metod:
* I strategiskt utvalda "kritiska" annonser p sidan lggs in en vattenstmpel dr det ligger en digital nyckel.
2) anvnder nyckeln mot servern fr att dynamiskt hmta innehllet (artiklar etc) frn servern
* Om ad blocker har stoppat inlsningen av annonserna s finns ingen nyckel och inget innehll kan hmtas frn servern.
Sjlvklart kan detta system ltt kringgs av den som kan sin sak, men majoriteten av anvndare kommer nd "tvingas" sl av ad blocking fr hemsidan.

Risken r s klart att man helt tappar anvndare istllet, men det r en kommersiell risk som man fr vervga separat. Jag tnker nrmast p tekniken.

Det vanliga sttet (hittills) r att man, lite som du tnker, lgger in ett script som laddas med sidan och om det inte laddats s antar man att det r p.g.a. en adblocker eller en scriptblockerare. Det funkar ju ofta bra fr detektion, men ett stort problem med konceptet r: hur skiljer du p ntverk-/server-strul och en adblocker? Resultatet r detsamma sett ifrn sidan, svida din server inte gr kontinuerliga checkar av tillgngligheten eller agerar som en proxy fr reklamen (vilket kommer slurpa bandbredd vilket d leder till en lgre vinst p annonserna).
Citera
2021-06-12, 08:11
Medlem
Robert-Arslebergs avatar
Citat:

Det skulle nog fungera.

Jag har inte provat detta och jag r inte helt insatt i hur annonsntverken fungerar, men jag tnker att jag kastar ut detta ifall att det r ngon annan som har bttre koll.
Rent spontant tnker jag att man kanske skulle kunna stta upp sin egna server som en slags mellanhand/proxy mot reklamntverken, dr man hmtar all reklam i backend p sin server.

P s stt kommer det fr anvndaren se ut som att alla requests gr till din server, och de kommer sledes inte att blockeras.
Om de sprar klick med en unik url s br man vll kunna stta upp en unik url p sin egen site som vidarebefodrar till den slutgiltiga urlen som man fr frn annonsntverket (efter att man fakeat ett klick p annonsen i backend p sin server).

Fr reklamntvrken kommer det vll dock se ut som att alla visningar och klick grs av din server och inte av anvndaren, vilket de kanske inte accepterar.

Jag har som sagt inte provat detta och vet inte om det fungerar. Det r bara en id.
Citera
2021-06-12, 08:48
Medlem
Kostcirkelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robert-Arsleberg
Det skulle nog fungera.

Jag har inte provat detta och jag r inte helt insatt i hur annonsntverken fungerar, men jag tnker att jag kastar ut detta ifall att det r ngon annan som har bttre koll.
Rent spontant tnker jag att man kanske skulle kunna stta upp sin egna server som en slags mellanhand/proxy mot reklamntverken, dr man hmtar all reklam i backend p sin server.

P s stt kommer det fr anvndaren se ut som att alla requests gr till din server, och de kommer sledes inte att blockeras.
Om de sprar klick med en unik url s br man vll kunna stta upp en unik url p sin egen site som vidarebefodrar till den slutgiltiga urlen som man fr frn annonsntverket (efter att man fakeat ett klick p annonsen i backend p sin server).

Fr reklamntvrken kommer det vll dock se ut som att alla visningar och klick grs av din server och inte av anvndaren, vilket de kanske inte accepterar.

Adblockers (vissa tminstone) kollar inte bara p requesten, ven om den mesta blockeringen kommer av det. Jag tror min kan blockera vissa script baserat p namngivning (relativt enkel regex eller ntt gissar jag), t.ex. vill jag minnas att jag sett sidor som dpt sitt markr-script till "ads.js" och att det blev blockerat. Jag vet ven att min blockerare dljer vissa HTML-element (antingen via ngot filter eller enkel regex, gissar jag). Som jag ocks skrev till TS angende proxy-approachen, det kommer slurpa bandbredd om inget annat.

Det r ett krig som kommer vara vldigt svrt att vinna sett frn serverns sida, adblockers har ju knappt brjat bli avancerade. Tnk nr de ev. lter reklam passera och ladda men det visas inte fr anvndaren. Redan idag kr reklamntverken egna script som ibland kan detektera snt, men det r ju en kapprustning helt klart dr adblockern nstan alltid kommer ha vertaget.

Det enda undantaget r egentligen streaming-tjnster som mer och mer brjat baka in reklamen direkt i streamen.
Senast redigerad av Kostcirkeln 2021-06-12 kl. 08:51.
Citera
2021-06-12, 09:51
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robert-Arsleberg
Det skulle nog fungera.

Jag har som sagt inte provat detta och vet inte om det fungerar. Det r bara en id.

Citat:
Ursprungligen postat av Kostcirkeln
Adblockers (vissa tminstone) kollar inte bara p requesten, ven om den mesta blockeringen kommer av det. Jag tror min kan blockera vissa script baserat p namngivning (relativt enkel regex eller ntt gissar jag), t.ex. vill jag minnas att jag sett sidor som dpt sitt markr-script till "ads.js" och att det blev blockerat. Jag vet ven att min blockerare dljer vissa HTML-element (antingen via ngot filter eller enkel regex, gissar jag). Som jag ocks skrev till TS angende proxy-approachen, det kommer slurpa bandbredd om inget annat.

Det r ett krig som kommer vara vldigt svrt att vinna sett frn serverns sida, adblockers har ju knappt brjat bli avancerade. Tnk nr de ev. lter reklam passera och ladda men det visas inte fr anvndaren. Redan idag kr reklamntverken egna script som ibland kan detektera snt, men det r ju en kapprustning helt klart dr adblockern nstan alltid kommer ha vertaget.

Det enda undantaget r egentligen streaming-tjnster som mer och mer brjat baka in reklamen direkt i streamen.

Tack fr input. Jag hade tnkt att man hostar annonserna sjlv eftersom man ska lgga till en vattenstmpel. Frstr att detta minskar resultatet p sista raden, men detta r n s lnge tekniska vervganden.

Jag ska frska pula lite sjlv med en dummy site och min ordinarie ad blocker som r inbyggd i Brave.
Citera
2021-06-12, 10:15
Medlem
Enterprises avatar
Ett tips fr den som vill lsa p, liksom jag:
https://www.kevel.co/blog/how-ad-blockers-work/
Citera
2021-06-22, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kostcirkeln
Det vanliga sttet (hittills) r att man, lite som du tnker, lgger in ett script som laddas med sidan och om det inte laddats s antar man att det r p.g.a. en adblocker eller en scriptblockerare. Det funkar ju ofta bra fr detektion, men ett stort problem med konceptet r: hur skiljer du p ntverk-/server-strul och en adblocker?
Fr att minska risken att man rkar betrakta ntverksstrul som adblocker s kan man kolla flera saker samtidigt.
Om scriptA, scriptB och scriptC laddas men inte ditt adblockDetectionScript - d r det extremt osannolikt att det r orelaterat strul.

Jag har jobbat p flera stora siter med adblockdetectionskript och det har aldrig rapporterats att det rapporterats att ngon felaktigt klassats som adblockanvndare.
Har skert hnt men... siterna har d haft hundra andra problem som det skrikits hgre om.
S det r ett frsvinnande litet problem i praktiken.
Senast redigerad av MarcoBolan 2021-06-22 kl. 22:02.
Citera
2021-06-22, 22:07
Medlem
Citat:

Hur ser frdelningen av desktop vs mobila enheter ut?

Jag brukar tnka att p desktop orkar folk alltid gra speciallsningar som kringgr siters adblockers.

Men p mobi, speciellt iOS r det s att 99% inte kan ndra nting.

Man kan ha en totalbanal lsning och den kommer nd duga.

Typ
1. Brja med canViewContent=false
2. Ladda ett script till ad.js som stter canViewContent=true
3. nr det r dags att ladda content: if (canViewContent==true) loadContent(); else "du r blockad".

Superltt fr alla som kan DevTools att kringg
Men p mobila enheter kommer i princip ingen orka frska. Om du inte r en stor site.
Senast redigerad av MarcoBolan 2021-06-22 kl. 22:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in