Citat:
Ursprungligen postat av
Enterprise
Ponera att ni driver en reklam-finansierad web-site.
Ponera ocks att en besvrande stor andel av anvndarna har brjat anvnda ad blocking-by default (t.ex. Brave browser), s att annons-intkterna snabbt minskar.
Naturligtvis kan affrsmodellen ndras, men jag tnker p frgan rent tekniskt. Vad kan web-siten gra fr att "tvinga" den genomsnittliga anvndaren att stnga av ad blocking fr att kunna anvnda sidan?
Detta finns skert redan beskrivet, men kom grna nd med kommentarer/mothugg p fljande metod:
* I strategiskt utvalda "kritiska" annonser p sidan lggs in en vattenstmpel dr det ligger en digital nyckel.
* Nr browsern laddat hemsidan inklusive annonser krs ett skript som:
1) hmtar ut dagens nyckel frn utvald annons
2) anvnder nyckeln mot servern fr att dynamiskt hmta innehllet (artiklar etc) frn servern
* Om ad blocker har stoppat inlsningen av annonserna s finns ingen nyckel och inget innehll kan hmtas frn servern.
Sjlvklart kan detta system ltt kringgs av den som kan sin sak, men majoriteten av anvndare kommer nd "tvingas" sl av ad blocking fr hemsidan.
Risken r s klart att man helt tappar anvndare istllet, men det r en kommersiell risk som man fr vervga separat. Jag tnker nrmast p tekniken.
Det skulle nog fungera.
Jag har inte provat detta och jag r inte helt insatt i hur annonsntverken fungerar, men jag tnker att jag kastar ut detta ifall att det r ngon annan som har bttre koll.
Rent spontant tnker jag att man kanske skulle kunna stta upp sin egna server som en slags mellanhand/proxy mot reklamntverken, dr man hmtar all reklam i backend p sin server.
P s stt kommer det fr anvndaren se ut som att alla requests gr till din server, och de kommer sledes inte att blockeras.
Om de sprar klick med en unik url s br man vll kunna stta upp en unik url p sin egen site som vidarebefodrar till den slutgiltiga urlen som man fr frn annonsntverket (efter att man fakeat ett klick p annonsen i backend p sin server).
Fr reklamntvrken kommer det vll dock se ut som att alla visningar och klick grs av din server och inte av anvndaren, vilket de kanske inte accepterar.
Jag har som sagt inte provat detta och vet inte om det fungerar. Det r bara en id.